Summa sidvisningar

fredag 30 december 2011

Alfons kommer hem

Så kom vi då hem från BB med vår lilla trollunge! Det var så skönt att komma hem och få börja vårt nya liv tillsammans som en liten familj! Trots glädjen blev första kvällen och natten hemma riktigt jobbig. Alfons hade sugit sönder mina bröstvårtor lite på BB när han hade fel grepp så det gjorde så ont att amma. Första natten sov Alfons också jättedåligt. Tror inte han sov mer än 1.5 timme i sträck. Jag har nog aldrig varit så trött i hela mitt liv och hade stora påsar under ögonen.


På måndag morgon kändes allt lite bättre och mamma kom på besök för att avlasta oss lite och mysa med Alfons.
Andra natten hemma blev mycket bättre och vi fick några timmars sömn.


På tisdagen skulle vi på återbesök till BB på Storkenmottagningen. Vi skulle väga Alfons och han vägde cirka 3.3 kg. När han föddes vägde han 3.6 och när vi lämnade BB hade han gått ner till 3.2. Det är normalt att bebisarna går ner lite de första dygnen när de "svälter" innan amningen kommer igång. Nu hade han i alla fall vänt så det kändes bra att höra. Alfons skulle också göra ett hörseltest. De satte in en grej i örat som gav ifrån sig signaler och så kunde man se vibrationer i öronen om han hörde. Det var lite svårt att genomföra detta hörselprov eftersom Alfons frustade och lät hela tiden och han var tvungen att vara tyst. Till sist fick vi i alla fall till det och Alfons fick en OK-stämpel i rumpan. Hela förmiddagen hade jag haft väldigt smärtsamma eftervärkar så jag fick gå upp på Förlossningen för en kontroll. Jag fick ta tempen och sedan tog de ett ultraljud över magen. Det visade sig att en del av moderkakan inte kommit ut. Doktorn trodde dock att den skulle blöda ut av sig själv, men jag skulle återkomma om jag fick feber eller värre smärtor. Jag fick ta Voltaren mot smärtan.


På onsdagen mådde jag bättre igen och vi tog en premiärpromenad med barnvagnen till mitt jobb. Vi gick och hälsade på Linda som jag jobbat med på avdelningen och det visade sig att även Agneta jobbade där. Även Britt-Marie och Camilla J kom in och fick träffa Alfons. Det var roligt att visa upp min lilla älskling för dem!


På kvällen hade vi det första besöket hemma. Det var Lennart och Mimmi som kom förbi på en snabb fika.



På torsdagen hade vi ingenting inplanerat så det blev till att vara hemma och ta igen sig och mysa hela dagen. Det är helt sjukt vad man kan älska en liten unge som man bara känt i en vecka! Det är nog sant att man blir lite känslig efter en förlossning för vissa dagar räckte det med att titta på Alfons så började man gråta av ren lycka. Även alla fina lyckönskningar och kort från släktingar och vänner gjorde att man blev väldigt rörd.






På fredagen gick vi till mitt jobb igen för jag ville visa Alfons för några andra arbetskamrater också som vi inte hade hunnit med på onsdagen. Jag har ju så många arbetskamrater och alla var förstås sugna på att få se Alfons. Vi gick och hälsade på avdelningssekreterarna och de i paviljongen. Alfons var väldigt snäll under hela visiten, men han hann med att göra två bajsblöjor på den lilla tiden. Som tur var så var Ponta med för jag hade vid denna tidpunkt inte riktigt "kommit in i" blöjbytandet.


På lördagen hade vi besök av Lars och Linda. Alfons fick jättefina kläder med Lille Skutt och en pedagogisk leksak av dem. Här gosar Alfons med Linda.






På söndagen kom mamma och pappa upp en snabbis och hälsade på Alfons. Så hade den första veckan hemma med Alfons gått mot sitt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar