Summa sidvisningar

torsdag 26 april 2012

Alfons får en tand

Vecka 13

På måndagen hade jag äntligen fått tid på Ortopedhuset för att kolla upp min rygg igen. Jag hade ju kollat upp den med röntgen innan jag blev gravid och röntgen visade något konstigt på ett kotutskott. Det var planerat att jag skulle göra datortomografi, men just när jag fått tid för detta fick jag veta att jag var gravid och då får man inte utsättas för den strålning det innebär. Så nu hade jag äntligen tagit tag i detta igen. Jag gick egentligen bara dit för att få en remiss till datortomografi så jag var bara inne hos läkaren i typ 10 minuter. Efteråt åkte jag till Gullbergsbro där Pontus var med Alfons. Nu när det börjar bli vår kan man börja hänga på golfen igen. Catharina och Viktor var också där och Alfons passade på att ta en fika med henne.

På tisdagen var det underbart vårväder så jag bestämde mig för att ta en promenad till Eklanda och prova babyrytmiken där. Det visade sig vara samma folk som arrangerade den som det är i Fässberg. Alfons tyckte som vanligt det var kul med rytmik. Cissi med Emma från babymassagegruppen var också där så vi tog en fika efteråt och hade följe hem. På onsdagen hade vi träff med Föräldragruppen och fick information om smakportioner. Det var jättebra för jag visste inte mycket alls om detta och det känns som att man får gå in i ett helt nytt kapitel i sin föräldraroll. Det har ju varit så enkelt innan att bara amma och inte behöva tänka på mat, men nu gäller det att börja träna med smakportioner. Det var roligt att träffa alla mammorna och se hur mycket alla bebbarna hade vuxit sedan förra gången. Alfons verkar också börja uppskatta andra barn nu.

På torsdagen skulle jag för första gången på länge göra något utan Alfons. Vi skulle bowla på Star med jobbet. De andra skulle också äta middag där, men jag tyckte det blev för länge att vara borta från honom så jag var bara med på bowlingen. Det gick sådär. Vi hann spela två serier och jag lyckades precis komma upp i 100 på den första och var något sämre på andra. Ändå var jag typ en av de bästa så det var inte de bästa bowlingspelarna på mitt jobb. Det var skoj att komma ut och göra något själv, men lite synd att jag inte hann stanna på middagen.

På lördagen gjorde jag denna vackra halloncheesecake för första gången och den blev riktigt bra! För ett tag sen hade jag aldrig ens ätit cheesecake, men Karin har gjort en liknande och bjudit oss på två gånger och det är så himla gott så nu var jag tvungen att testa själv.



På söndagen kom mamma och pappa upp och åt cheesecaken. De hade med sig en present till Alfons - denna fina tripptrappstol! Det passar perfekt nu när han ska börja med smakportioner. Alfons kunde sitta riktigt bra i stolen, men vi fick pallra upp honom med en kudde. Vi provade också att ge honom potatispuré och det gick riktigt bra.


Den här veckan har det börjat klia ordentligt i munnen på Alfons och hans första lilla vassa tand sprack upp på onsdagen. Han har varit lite gnälligare än vanligt och det beror nog på tanden. Nu har han fått användning för sitt lilla bitbi som han fick av Annelie när han var nyfödd.


Han har också börjat att försöka gå upp på knä. Han önskar nog verkligen att han kunde krypa, för när han inte kommer framåt kan han bli riktigt förbannad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar