Summa sidvisningar

måndag 18 juni 2012

Dop på Adelsö

 Vecka 22

På måndagen kände jag mig äntligen återställd från förkylningen och hann njuta av det fina vädret. Vi träffade Ulrika och Elias för lite parkhäng i Mölndals stadspark. Mysigt! Alfons tyckte det var väldigt spännande att ligga på en filt i parken och försökte äta allt gräs han kunde komma åt.

På tisdagen var det avslutning på babysimmet. Simläraren skulle visa en sak på Alfons, hur man kunde låta barnet balansera i ens handflata under vattnet och sedan kunde man lyfta upp dem ovanför ytan och de fortsatte att stå på raka ben. Jag blev väldigt förvånad att se att Alfons stod som en fura - så stadig! Det hade jag ingen aning om att han kunde. Eftersom det var sista gången fick alla barnen sitt första simmärke - krabban! Jag tycker babysimmet har varit jätteroligt och går gärna en fortsättningskurs i höst om jag inte ska börja jobba. Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska lägga upp det än.

På onsdagen var det avslutning på babyrytmiken (nu stänger tyvärr allt för sommaren) i Fässberg. Dagen till ära hade vi rytmiken inne i kyrkan och det verkade barnen tycka var kul. Alla barn fick också varsitt ljus. Alfons sög på sitt så det var jättesvårt att tända sedan. Efteråt bjöds det på jättegod fika. Jag tycker det har varit jättekul att gå på babyrytmik så det får vi fortsätta med när de kör igång efter sommaren.

På fredagen åkte vi iväg på Alfons längsta tripp hittills, en resa till Stockholm eller rättare sagt skärgården och Adelsö. Jag hade bävat för resan, men det gick över förväntan. Vi åkte efter frukost då Alfons brukar vara trött och han sov ända till Mjölby. Där stannade vi för att äta lunch i ett köpcenter, men den enda restaurangen där hade lagts ner så det blev till att åka vidare till Linköping. Där fanns ett lite större köpcenter där vi kunde äta lunch och ge Alfons lite barnmat på en restaurang. När vi skulle gå ut därifrån stötte vi ihop med min kusin Gustav som bor i Stockholm. Snacka om att världen är liten! Det var kul för han hade aldrig träffat Alfons förut. Efter Linköping blev det en liten stunds skrik i bilen innan han somnade igen. I slutet av resan var han lite gnällig, men då skulle vi åka med två olika färjor så då fick han sitta hos mig i baksätet så det hela gick väldigt bra. Allt som allt tog resan 8,5 timmar. Det var skönt när vi äntligen kom fram till Adelsö och Magdas lilla stuga där. Det var så roligt att få träffa Alfons små kusiner, Alma och Ivar, som hunnit bli nästan 4 månader. Ivar verkade vara en ganska lugn och cool kille, medan Alma var lite mer som Alfons och ville bli buren en del. Göran och Gunvor kom förbi på kvällen och åt middag med oss.


På lördagen var det dags för tvillingarnas dop i en jättesöt liten kyrka på ön. Jag tycker det är så fint med barndop! Visst var tvillingarna söta i sina fina klänningar!


Kusin Hanna fick hjälpa till och hälla upp vattnet i dopfunten.


Tyvärr så var det spöregn och endast 4 plusgrader så Magda hade i brådrasket fått tag i en lokal där vi kunde ha kalaset. Tanken hade annars varit att ha det utomhus. Det var så kul att se alla fem kusinerna tillsammans för första gången och kalaset blev väldigt trevligt med mycket god mat. Eftersom jag är väldigt svag för vackra tårtor var jag tvungen att fotografera dessa två skapelser.



Här myser lille Ivar med sin mormor. Blåare ögon har väl sällan skådats! Så söt!


Och jag kidnappade Alma en stund för lite bebisgos!


Tvillingarna var inte så mycket mindre än Alfons faktiskt. De har kommit ifatt bra! Jag hoppas vi kan träffas lite i sommar. Då lär de uppskatta varandra mer!

Vi hade egentligen tänkt stanna till söndagen, men eftersom Alfons inte sovit mer än tio minuter på hela dagen tyckte vi det var ett bra tillfälle att köra hem på kvällen då han borde sova gott i bilen. Denna taktik fungera riktigt bra. Alfons sov ända till Jönköping då vi stannade för att ta en hamburgare och byta förare. Jag skulle köra sista sträckan, men efter stoppet gallskrek Alfons till Ulricehamn så vi fick stanna på en rastplats och amma lite. Pontus fick köra sista sträckan och då sov han större delen av resan. Vi var hemma vid 1 på natten så hemresan tog "bara" 6 timmar.

På söndagen träffade vi Johan, Louise och Viktor för en fika och passade också på att fixa lite i trädgården.

Under veckan har det gått sådär med sömnen. Några gånger har vi lyckats få honom att sova i barnvagnsinsatsen, men det har inte blivit mer än ett par timmar. Han sover också mycket oroligt och väcker mig flera gånger/natt. Nu har det ju blivit lite konstigt med sömnen också när vi har varit på resande fot. Maten går däremot problemfritt så det är ju skönt i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar