Summa sidvisningar

söndag 21 oktober 2012

Alfons har barnvakt och går på återsim

Vecka 41

Veckan började med en extrakontroll på BVC då Alfons inte hade gått upp i vikt så mycket när vi var där på 10-månaderskontrollen. Nu vägde han 8555 gram och hade ökat cirka 3 hg på en månad. Det tyckte Kelley var okej. Alfons ligger fortfarande två kurvor under på vikten, men nu hade han i alla fall hoppat upp lite och följer sin egen kurva igen. Hon tyckte dock att vi skulle fortsätta att ge honom olja i maten så att han får lite extra fett.

På tisdagen var jag och Alfons i lekparken en stund. Alfons fick bland annat rida på en älg, gunga och klättra uppför trappan till rutschkanan. Det tyckte han var jättekul!


På eftermiddagen blev Alfons passad av Karin och Ulf medan jag gick och klippte mig. Jag hade nog inte klippt mig på ett halvår och frissan var tvungen att ta typ 7-8 cm. Det blev i alla fall snyggare för det hade varit väldigt risigt och slitet. Skulle gärna vilja göra slingor också, men det tar ju så lång tid. Det får kanske bli en annan gång. Passningen gick ganska bra, men när jag kom var han lite ledsen, men jag tror att han var trött. Sedan kom Pontus också dit och vi stannade på middag.

På onsdagen hade Pontus tagit ledigt för att vi skulle kunna åka till Ullared. Vi stannade i Varberg och lämnade av Alfons hos mamma. Han skulle nog tycka det var långtråkigt att följa med till Gekås. Vi kom dit vid 12-tiden och det var hur lugnt som helst. Bra att åka dit mitt i veckan. Vi hann gå där inne en timme innan vi kände oss helt slut och var tvungna att ta en matpaus. Vi hade tänkt prova deras restaurang för första gången, men tyvärr så var det jättelång kö dit så det fick bli fiket. Två räkmackor, två drickor, en kaffe och en donut gick på 96 kr. Billigt! Goda räkmackor var det också! Vi shoppade för över 2000 kr, mest kläder till Alfons, presenter och julklappar, men köpte även ett snyggt skal till i-Phonen och skyddsfilm och Pontus hittade ett par jeans. Som tur var behövde vi inte ens köa för att betala så det måste ha varit en perfekt dag att åka dit. Alfons hade varit lite ledsen när vi var borta, men mestadels på gott humör. Vi stannade i Varberg en stund och fikade lite innan vi styrde kosan hemåt. Alfons och mamma hade hittat på en ny lek som gick ut på att ha en grytlapp på huvudet, sedan låtsas tappa den och säga goddag. Det här tyckte Alfons var urkul!


På torsdagen gick jag och Alfons till Bifrostkyrkans öppna förskola. Tyvärr så var vi sena som vanligt så vi missade sångstunden, men Alfons fick i alla fall leka av sig lite med några andra barn. Alfons blev också bjuden på barnkalas till en liten tjej som heter Eya. Mysigt!

På fredagen kände jag mig ovanligt pigg och utsövd så jag satsade på att hålla Alfons vaken hela förmiddagen och gå till Fässbergskyrkans öppna förskola. Det visade sig vara en vinnare för Alfons höll igång till 12:30 utan problem och det var många kompisar där som han kunde leka med, bl a Irmeli och Elias. Vi hann inte till babyrytmiken, men det gjorde inte så mycket. Huvudsaken är att han får leka sig trött.

På lördagen åkte vi till Kållered och hälsade på Pontus farbror och faster, Gilbert och Anita. Även Pontus kusin Jesper med flickvännen Maja och dottern My var där. Alfons och My lekte en hel del, men Alfons tyckte också det var kul att leka med Gilbert.


På söndagen hade jag fått tid för återsim på Bräcke Diakoni. Det var lite annorlunda mot Åby, men bra där också. Alfons fick göra flytvästtestet som de andra gjort sista gången på vår kurs. Vi övade också lite dyk. En grej som simläraren sa som jag inte har hört av någon på Åby är att Alfons måste sparka med benen när jag drar honom i vattnet. Om han inte sparkar ska jag sluta dra honom så att han förstår att han måste sparka för att komma framåt. Detta låter ju logiskt, men jag tycker det är rätt konstigt att inte någon av mina simlärare har nämnt detta på Åby. Det är ju ändå Aquabarn på båda ställena och de borde ha samma filosofi. Här kommer lite kort och filmklipp från simningen.



 
 


Nu är babysimmets andra kurs "Grodan" slut och vi har fått det lilla grodmärket. Tyvärr så kom vi inte med på nästa kurs "Fisken", men vi står kvar i kön och satsar på att gå efter jul i stället. Vi får försöka att hålla simningen igång själva under tiden och ska försöka gå och bada på Åby en gång i veckan. Om någon känner för att hänga på så hör av er! Alltid kul om man är fler!

Den här veckan har Alfons börjat prata lite mer och säger nu både mamma och pappa. Sömnen har varit okej. Det är inte alltid han vill ta en sovstund på förmiddagen längre, men han behöver fortfarande två sovstunder om dagen. Den andra blir då ganska sent, men det är ändå inga större problem att lägga honom på kvällen. Han håller nog på och ställer om från två sovstunder till en nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar