Summa sidvisningar

lördag 6 oktober 2012

Alfons går

Vecka 39

Vi hade mycket tårta över efter kalaset så på måndagen beslöt jag mig för att bjuda in några föräldrar och barn på en spontanfika. De som kom var Tyra och Harry med mamma Karin och pappa Gustav, Theo med pappa Kent och Elias med pappa Tom. Det blev en trevlig eftermiddag och barnen fika leka och busa en hel del. Tyvärr så blev Alfons trött och fick gå och lägga sig när gästerna var här, men innan dess hade han hunnit med att leka lite med de andra.


På tisdagen var det dags för babysim igen. Den här gången övade vi mycket på att dyka från kanten och att hålla fast och klättra upp på kanten. Barnen fick även prova att åka rutschkana ner i vattnet och avsluta med ett dyk till föräldern. Alfons har nu blivit en riktig tuffing i vattnet och verkar inte vara rädd för någonting. Det är härligt att se!

På onsdagen var det äntligen hyfsat väder så jag och Alfons kunde spendera eftermiddagen i lekparken. Han tycker verkligen om att vara i sandlådan. Där finns så mycket roligt att upptäcka! Gunga är också en favorit.


På kvällen var det andra gången på Första hjälpen-kursen. Den här gången fick vi lära oss vad man ska göra vid luftvägsstopp samt hur man stoppar en blödning och förebygger cirkulationssvikt. Vi pratade också om hur man kan förebygga faror i hemmet och vad man ska göra vid brännskador. Efter dessa två gånger var kursen slut och jag tycker att jag har fått lite mer kött på benen vad gäller första hjälpen. Jag hoppas att jag aldrig ska komma i en situation där jag behöver ingripa med till exempel hjärt- och lungräddning, men skulle jag göra det så kommer jag förhoppningsvis ihåg vad det är jag ska göra.

På fredagen gick jag och Alfons till Fässbergskyrkans öppna förskola och där var det verkligen livat! Hur många barn som helst! Vi träffade bl a Kasper från babysimmet. Alfons fick leka av sig ordentligt innan vi fikade och gick hem.

Lördagen bjöd på soligt väder och efter att ha funderat på Liseberg beslöt vi oss i stället för en fixardag hemma. Vi bakade bland annat bullar. Vi njöt också av vädret i lekparken här i Solängen. Även Harry med familj var där så vi stannade ganska länge i parken. Alfons älskar att röja i sanden!

På söndagen åkte vi till Varberg över dagen för att fira pappa som fyllt 60 år. Jag hade tänkt köpa biljetter till Galenskaparnas 30-årsfest, men det var slutsålt ända fram till mars så det fick bli stand-up med Johan Glans i stället. Han brukar ju också var rolig. Han fick även den senaste skivan med Bob Dylan. Här kommer några kort från dagen:


Alfons provade hörlurar som han fick tag i på något sätt.

Födelsedagsbarnet

Gott med prinsessa!



Den här veckan har Alfons börjat gå längre och längre sträckor utan att ramla. Lite svårt att filma honom när han går, men här fick vi till det ganska bra.

 
När det gäller talet så pratar han mycket, men inte så många "riktiga ord". Det är mest ljud än så länge. Men den här veckan har det hänt två gånger när vi har gått förbi en hund att han har sagt "vov". Gulligt! Annars säger han inga ord förutom "hej". Någon gång har han sagt något som liknar "mamma" och "pappa", men mest är det "ajajajaj" och "gagaga" som gäller. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar