Summa sidvisningar

fredag 28 september 2012

Kalas

Vecka 38

Veckan körde igång med en rivstart med babysim både måndag och tisdag. På måndagen gick vi på återsim och tog igen det tillfället vi missat. Det var en blandad grupp där alla gick på återsim verkade det som. En del barn var rätt stora, upp till två år. Det funkade rätt bra ändå. Man sjöng tillsammans och sedan gick simläraren runt till var och en så det blev ganska individuella övningar. Jag passade på att repetera karusellgreppet som jag glömt och vi övade också en del på dyk. Simningen gick jättebra!

På tisdagen var det sim med den vanliga gruppen. Nu övade vi dyk från bassängkanten och även att hålla fast i bassängkanten som Alfons var jättebra på. Däremot håller han inte alltid fast i mina händer när man säger till, men då ska man släppa honom så att han åker under vattnet. Det känns lite elakt, men han börjar bli en riktig tuffing i vattnet och blir nästan inte ledsen för någonting. Alfons var också ganska högljudd idag och pratade mycket med de andra bebbarna.

Onsdagen bjöd på härligt höstväder så det blev en långpromenad och lite lek i en lekpark i Bifrost. Sandlådan är en favorit, men även babygungan tycker han är rolig.


Alfons använde sina nya skor utomhus och han kunde gå riktigt bra i dem. Han nästan sprang runt sandlådan, men höll sig lite i kanten.

På kvällen skulle Ponta ha hand om Alfons ensam i flera timmar för första gången på länge för jag skulle gå en kurs i första hjälpen för barn som Röda korset anordnade. Det var en bra kurs där man fick lära sig vad man ska göra om man kommer till en olycksplats. Man fick även lära sig hjärt- och lungräddning. Det var teori varvat med praktiska övningar på olika dockor. Det var en liten docka som skulle föreställa ett spädbarn och när de tog fram den såg jag Alfons framför mig. Läskigt! Men bra att lära sig första hjälpen i alla fall så kanske man kan ingripa om det skulle hända något.

På torsdagen var jag och Alfons på Ortopeden och hälsade på kollegorna i paviljongen. Alfons hade även tid att hjälpa mig med tvätten.


På fredagen var vi bjudna till Karin på middag. Jag hjälpte henne också lite med datorn. Det var en mysig kväll, men Alfons blev lite trött och gnällig så vi fick gå hem ganska tidigt.

På lördagen skulle vi ha kiosken på golfen, men det regnade så det var ingen idé att åka dit. Det känns som att utesäsongen är över nu. Jag är lite sugen på att börja träna snart, men det är lika bra att vänta tills Askimshallen öppnar. Det blir nog någon gång i oktober.

På söndagen hade jag lite kalas för Louise, Johan, Viktor och Annelie. Alfons och Viktor lekte rätt mycket även om Alfons var mest intresserad av Viktors pipmugg.


Alfons och Viktor är varandras raka motsatser. Alfons är livlig och väldigt busig medan Viktor är lugn och sansad. Han kan t ex roa sig med en telefon utan att den går sönder. Nu är han ju i och för sig lite äldre, men jag har väldigt svårt att föreställa mig att Alfons kommer kunna hantera en telefon så här varsamt när han är 1,5.



I present fick jag ett gott höstte, servetter och ett nagelvårdskit som jag provade direkt. Så här blev resultatet.


Den här veckan har Alfons kommit igång riktigt bra med att gå. Jag har nog sett honom gå över 10-11 steg. Han har också fått en till tand och har nu sju tänder. Jag tycker tänderna bara har ploppat upp den senaste tiden och det har lett till en del oroliga nätter, men jag tycker ändå att det går hyfsat på nätterna. En natt sov han över amningen och det är tredje gången det händer.







1 kommentar:

  1. Haha, en sån tröja som Alfons har på sista bilden har Oliver också ;)

    SvaraRadera