Summa sidvisningar

lördag 22 september 2012

Min födelsedag och Alfons första skor

Vecka 37

På måndagen var det dags för 10-månaderskontroll på BVC. Jag och Ponta hade haft på känn att Alfons inte gått upp så mycket i vikt sedan förra gången och det hade han inte heller. Han hade bara ökat 250 gram och vägde nu 8230 gram. Däremot hade han vuxit 2 cm på längden och är nu 71 cm lång. Han ligger två kurvor under på vikten och en kurva under på längden. Kelley tyckte att vi skulle ge honom rapsolja i maten, 1 tesked i varje portion. Sedan skulle jag komma och väga honom när han är 11 månader. Den här gången frågade hon mycket om Alfons utveckling och hon testade om han kunde plocka saker med pincettgrepp vilket han kunde. Allt var bra förutom vikten som var i underkant. Vi får försöka göda den lille busen så att han kommer ikapp sig på vikten.

På tisdagen var det dags för babysim, lektion 5 av 9. Tyvärr var Asya sjuk så jag och Alfons fick gå dit själva. Den här gången övade vi på att dyka från en matta i vattnet. Dyken gick faktiskt jättebra! Däremot var Alfons jätteledsen när vi skulle duscha efteråt så jag fick duscha hemma i stället. Den här dagen firade jag och Ponta 2 år som förlovade. Det hade varit kul att fira med att gå på bio eller något, men eftersom vi inte hade någon barnvakt så firade vi lite hemma med god kladdkaka i stället.

På onsdagen hade jag planerat att åka till Ryet med Alfons, men just den dagen sov han ända till 12:30 (förmiddagsluren) så vi gick till Fässberg i stället som öppnar en timme senare. Alfons kompis Elias var där med sin pappa eftersom hans mamma börjat jobba nu. Alfons lekte lite med Elias och några andra barn och så var vi med på babyrytmik. Den här gången tyckte han det var jättekul med rytmiken. Det var en annan ledare som hade lite nya sånger som var roliga.

På torsdagen bestämde jag mig för att testa en nya öppen förskola, i Bifrostkyrkan. Vi gick dit runt lunch och de enda som var där var Ann och Irmeli. Det var i alla fall jättetrevligt att träffa dem och det var en mysig öppen förskola som vi nog kommer att gå till igen. Det var till och med närmare än Fässberg. Ledaren som var där var också mycket trevlig. Alfons lekte lite med Irmeli, men mest med alla roliga leksaker de hade där. Det är så skönt att gå till någon öppen förskola så att Alfons får göra av med lite av sin överskottsenergi.

På fredagen var det min födelsedag. Det är inte klokt att det redan har gått ett år sedan jag fyllde 30. Det känns som att det senaste året har gått grymt fort! Mycket beror nog på att det har hänt så mycket i och med att Alfons kom till världen. När jag kom ner på morgonen så möttes jag av sju röda rosor från Pontus vilket betyder "Jag älskar dig". På kvällen gick vi ut och åt på Mr Johansson med Henrik, Catharina och Viktor.

På lördagen var det dags för kalas och den här gången hade jag satsat på några enklare tapas. Det som serverades var:

Baconlindade dadlar 



Dadlar fyllda med Philadelphiaost
 


Tunnbrödrullar med skagenröra och cocktailtomater med mozarella och paprika
 


Hade även gjort tunnbrödrullar med chèvreost och fikonmarmelad samt galiamelon med serranoskinka, men dessa hann bli uppätna innan jag fick fram kameran!

Inbjudna till kalaset var mamma, pappa, Petter, Karin och Ulf. Det blev en jättetrevlig eftermiddag. Även Alfons satt med vid bordet, men han fick nöja sig med smörgåsrån.






Är det födelsedag så måste det ju bli tårta också. Jag hade gjort en gräddtårta med egenplockade björnbär och blåbär. Den blev god!



I födelsedagspresent fick jag en i-Phone, pengar, filmen Breaking dawn part 1, ett fotoalbum och två par tights samt blommor. Telefonen har jag inte riktigt lyckats lära mig än, men det kommer! Jag har också bytt telefonnummer så säg till om du behöver mitt nya nummer.

Mamma lärde Alfons ett nytt trick. Det tyckte han var kul!


På söndagen hade vi ingenting att göra så vi bestämde oss för att ge oss ut på en liten shoppingrunda till Frölunda Torg. Vi hade inte varit där sedan Alfons föddes så det var kul att gå omkring i affärer lite. Jag shoppade ett par nya byxor på Cubus för mina födelsedagspengar och Alfons fick sina första par skor:


Den här veckan har Alfons fortsatt att öva på att gå. Han kan nu gå upp till 6 steg alldeles själv. Sömnen har däremot varit lite dålig förmodligen beroende på att tand nummer 6 och 7 är på gång. Jobbigt! Jag är så trött på dessa tänder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar