Summa sidvisningar

söndag 16 september 2012

Kusinträff och Alfons första steg

 Vecka 36

Veckan började lite lugnt med ett besök på jobbet på måndagen. Jag och Alfons hälsade på Linda, Sofia och Lotta. Det var kul att träffa dem igen. Lotta hade jag nog inte träffat på hela sommaren.

På tisdagen var det babysim, lektion nummer fyra, fast jag och Alfons har missat den tredje lektionen då jag var sjuk. Den här gången tyckte Alfons det var jätteroligt hela lektionen. Innan har han blivit lite gnällig på slutet, men idag var han på gott humör hela tiden. Övningarna gick också bra. Han gjorde ett dyk från simläraren till mig och ett dyk från en matta i vattnet till mig och båda dyken gick kanon! Bebisarna fick också träna på att hålla i sig i stången vid bassängkanten och även detta lyckades Alfons med.

På onsdagen tog vi med oss Karin och Harry och gick på babyrytmik i Fässbergskyrkan. Där hade vi inte varit sedan i maj och det var ju lite skillnad på Alfons uppförande nu och då. Då hade han suttit hos mig när vi sjöng, men nu var det svårt att få honom att sitta stilla. Han skulle fram till ledaren och kolla vad hon höll på med. Det gick ändå ganska bra och han tyckte det var kul med de flesta sånger. Däremot blev han lite ledsen i slutet när alla bebisar ska lägga sig i mitten och en blå sjal svävar över dem. Detta tyckte han var jättekul när han var mindre, men nu var det tydligen lite läskigt. Efteråt fick pojkarna leka lite i lekrummet och sedan tog vi en fika. Jag tycker det är så mysigt i Fässberg. Ska försöka gå dit varannan onsdag och sjunga med Alfons.

På fredagen hade Ponta fått en ledig dag och vi hade planerat en långhelg i Lennartsfors. Vi packade in oss i bilen och åkte på förmiddagen. Detta måste vara Alfons bästa bilresa hittills! Han sov ungefär till Uddevalla och sedan skrek han endast ett par minuter innan vi stannade i Bäckefors och gick in och bytte blöja på Statoil. Sedan var det bara cirka 20 min bilfärd till nästa stopp, godisfabriken i Bengtsfors. Där gick jag bananas fast jag bara hade tänkt köpa pyttelite godis. Det blev nästan ett halvt kilo! Där gav vi Alfons lite banan och sedan somnade han om och sov ända tills vi var framme. Så skönt med en nästan skrikfri bilresa på tre timmar!

När vi kom fram möttes vi av två söta tvillingar som hade blivit ganska stora sedan förra gången. De har nog faktiskt vuxit om Alfons nu.



Alfons och tvillingarna kunde leka ganska bra nu även om leken mest gick ut på att ta varandras saker.

På kvällen gick jag, Ponta och Alfons ut på svampletarpromenad. Även katten Findus var med på skogspromenaden. Han smög bakom oss och sedan kom han farande som en skottspoling och la sig i täten. Alfons tyckte det var jättekul. Vi hittade en del kantareller som ni ser nedan, men inte så jättemycket. Alfons blev jättetrött och somnade i bärselen under promenadens gång.




Även Ivar var trött efter en del dags bus och somnade vid matbordet.


Alma var däremot pigg!


På lördagen fick vi lite barnvakt så då passade vi på att ta fyrhjulingen långt in i skogen och plocka mera svamp. Vi hittade lite mer än på fredagen. Jag plockade också lite blåbär.

Eftersom vi bara badat två gånger i sommar tyckte vi att det fick bli en gång på hösten också. Det var rätt så varmt i luften och soligt, men vattnet var iskallt, cirka 14 grader. Brrr! Jag blev riktigt imponerad av mig själv att jag vågade hoppa i. Det var verkligen friskt! Detta kan nog vara någon form av rekord för mig.

På kvällen blev det jättegod middag med kärlknöl med potatisgratäng och svampsås.

Här kollar bebbarna intresserat ut genom rutan på Pontus när han sitter och rensar svamp. Det var enda sättet att fånga alla tre på samma bild!


Alma käkar på en mobiltelefon...


Alfons och jag.


På söndagen var det dags att åka hem igen. Innan det blev dags för hemfärd var det dock en liten skyttetävling på Berget som Östen höll i. Man skulle skjuta två omgångar var med luftgevär. Gissa vem som vann! Elin! Man kanske ska sluta med minigolfen och gå över till skytte i stället för jag var GRYM!

Hemresan gick hyfsat. Det var nästan så att vi tänkte köra allt i ett sträck, men i Kungälv tröttnade vi på konserten som Alfons stämt upp i och stannade och handlade på ICA där. Sedan fastnade vi i bilköer och fick ta en omväg hem så hemresan blev ganska seg trots att den började bra.

Den här veckan har det hänt grejer vad gäller utvecklingen. Alfons har en natt klarat sig utan att äta till 6:30 på morgonen. Härligt! Detta är andra gången han klarar sig utan amning på natten. Däremot vaknade han en gång, men det är ju inte så jobbigt när man inte behöver amma. Det känns som att det finns hopp om bättre nätter framöver.

En annan rolig grej är att han har tagit sina första steg! Tre små stapplande steg tog han på fredagen i Lennartsfors, så snart kanske lilleman lär sig att gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar