Summa sidvisningar

måndag 14 april 2014

Babylycka

Vecka 14

Måndag
Första prövningen som tvåbarnsmorsa kom denna dag då jag skulle vara ensam med killarna hela dagen. Att jag sovit 3-4 timmar på natten hjälpte inte precis. Trött var bara förnamnet, men ändå gick dagen över förväntan. När Alfons vaknade låg vi kvar och myste i sängen alla tre medan jag ammade Lukas. Alfons var ovanligt snäll och beskedlig hela dagen. Som tur var så var det fint väder så vi gick till lekparken på förmiddagen och på eftermiddagen gick vi till en annan lekpark i närheten. Det svåraste var att lägga Alfons för att sova middag för då var Lukas vaken och ledsen, men till slut så lyckades jag ändå söva Alfons.


Tisdag
Även på tisdagen skulle jag vara själv med killarna, men då var det lite lättare eftersom Alfons var hos Marie. Blev lite stressigt att komma iväg på morgonen, men jag hann precis lämna honom i tid innan de skulle gå iväg till lokalen. Sedan bar det iväg till BVC för en kontroll av Lukas. Sedan förra gången hade Lukas gått upp 5 hg och vägde nu 5,7 kg. Han hade också vuxit 0,5 cm och var 57,5 cm lång. Huvudet hade vuxit 0,5 cm till 38,5 cm i omfång. Nu var Lukas bättre i ljumskarna igen.

Glad kille på BVC

På eftermiddagen skulle jag hämta Alfons i lokalen och eftersom vi inte har köpt någon dubbelvagn ännu fick Karin komma och hjälpa mig så vi kunde ta killarna i varsin vagn. Sedan gick jag till lekparken med killarna tills Pontus kom hem. På natten slog Lukas rekord då han sov 5 timmar i sträck. Skönt för mamma!

Onsdag
Snacka om att det var skönt med sovmorgon efter de två dagarna själv med killarna. Idag tog Pontus Alfons på morgonen och lämnade honom hos Marie så jag och Lukas kunde vara hemma och slappa. Det blev en liten promenad med honom också. På eftermiddagen hade jag stämt träff med Louise och Annelie i Slottsskogen. Jag tog bara med mig Lukas för jag tänkte att det skulle vara lite svårt att hantera båda killarna på ett sådant ställe. Men lekparken vid Plikta hade nog Alfons gillat skarpt! Louise hade med sig Viktor och Theo. Det trevligt att träffa dem och fika lite. Sedan gick jag även en promenad i Slottis med Lukas.

Lite arg i vagnen

Torsdag
Torsdag betyder Biblioteket för barnen hos Marie. Alfons tycker detta är jätteroligt och det är kul att se på bilderna hur han sitter så uppmärksam och tittar på Gunilla som håller i Sagan.


Efter Sagostunden brukar barnen gå till en lekpark och äta sin lunch utomhus. Här sitter Alfons med kompisen Pontus och tittar på något.


På hemvägen skulle Alfons sitta i vagnen och läsa sin Alfons Åberg-bok som han hade lånat.


När Alfons var hos dagmamman var jag ute på promenad med Lukas. Gick till Hemköp och hämtade "Första boken om mig" som jag beställt till Lukas. Har fyllt i en sådan om Alfons första år och jag tycker det är en rolig grej att pyssla med så jag måste absolut göra en sådan även till Lukas. Det kan ju vara kul för killarna att ha när de blir äldre och även kul för oss föräldrar att titta i och komma ihåg och jämföra killarna.

På eftermiddagen var vi i lekparken med Niklas och Alice. Även Lukas fick komma upp lite och njuta av solen.


Nu har Lukas börjat jollra en hel del. Han ler och kommunicerar samtidigt som han sprattlar med armar och ben. Oftast är han som gladast när han ligger på skötbordet. Försökte filma honom, men tyvärr blev det inte så jättemycket joller som kom med. Lite grann blev det i alla fall!

 

På kvällen var Lukas ledsen och ganska svårsövd. Till slut lyckades jag i alla fall få honom att somna. Som tur är så sover han sött när han väl har kommit till ro.


Fredag
Vår lille kille växer så det knakar! Nu passar stl 62 bäst på honom och idag fick han inviga sina nya sparkbyxor.


Tog med mig Lukas till Plantagen och köpte lite vårblommor som jag planterade på framsidan. Det blev blå penséer, påskliljor och en rosa pelargon som jag satte tillsammans i en stor kruka. Härligt att få lite vårfint på framsidan.

På eftermiddagen fick Alfons leka med Moa i lekparken. De hittade på en ny rolig lek med babygungan:


Lördag
På lördagen var det vårbasar i Pedagogen Park. Det var en skola som ordnade detta. Vi gick dit och väl där träffade vi massor med kompisar, bl a Alexander, Olga och Vasse. Loppisen var inte så mycket att ha (köpte endast några böcker), men de hade väldigt goda hembakta kakor så det blev i alla fall en god fika.

På eftermiddagen var vi hemma och Alfons fick leka med Lukas.


Nu får Lukas köra lite nackträning genom att ligga på mage. Han tycker det är lite jobbigt, men det går bättre om han får ha en kudde under sig så han ligger lite i uppförsbacke. Här kämpar han på.


Idag kom även det första lilla gurglet från Lukas.

Söndag
Var i lekparken med killarna med Ponta var och handlade. Vi träffade en ny liten tjej som hette Maja. Alfons är dock inte särskilt förtjust i när det kommer nya barn till lekparken. Han tycker nog att det är hans territorium och vill inte gärna dela med sig av gungorna.

På eftermiddagen åt vi middag på Mr Johansson för första gången sedan Lukas kom till världen. Egentligen ska man inte ta med bebisar till sådana ställen de första tre månaderna, men på Mr Johansson brukar det vara ganska öde vid den här tiden och vi fick faktiskt hela hårdrocksrummet för oss själva. Tom, Elias och en höggravid Ulle var också med och åt middag. Nu kommer nog Elias lillebror när som helst. Alfons och Elias hade jättekul på restaurangen och sprang omkring och jagade varandra. Vi kunde faktiskt stanna där ovanligt länge och äta i lugn och ro. Mot slutet började killarna springa bort till fontänen i entrén så då tyckte vi det var bästa och bege oss. När vi gick ut såg vi att fontänen var full med lekakulor. Busungar!

Den här veckan har gått jättebra. Har klarat den första prövningen att vara själv med barnen två hela dagar och det gick fint även om det var jobbigt. Tycker livet med två barn rullar på och det är så härligt att vara hemma med dem.

Babylycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar