Summa sidvisningar

onsdag 30 april 2014

Påsk i Värmland

Vecka 16

Måndag
Började veckan med lite lek i våran lekpark med Emma, Moa och Lyra. På eftermiddagen hade vi tänkt att ha lite grillning hemma hos oss och hade bjudit lite folk, men det blev bara Tom, Ulle och Elias som kunde komma. Det blev väldigt trevligt och det var underbart väder att sitta ute i. Alfons och Elias busade som vanligt. På kvällen var det årsmöte i bostadsrättsföreningen och det fick Ponta gå på medan jag var hemma med killarna. Lukas var ledsen på kvällen och väldigt svårsövd. Somnade inte förrän vid midnatt, men sedan sov han 4 timmar i sträck. Nu kan man ofta få sova 4 timmar det första sovpasset. Det är rätt bra tycker jag, men efter första amningen sover han inte lika länge utan brukar sova mera oroligt frampå morgonkvisten.

Tisdag
Idag var det dags för lite egentid då jag hade bokat en klipptid hos Hanna på Mölndals Klippotek. Skulle vilja göra slingor också, men då måste jag nog ha med mig Lukas. Det tar för lång tid. Nästa gång jag klipper mig är han nog stor nog att följa med så då får det bli slingor i stället. Blev i alla fall lite finare i håret efter klipp och fön:

 

När jag väl var barnledig en stund åkte jag en sväng till ÖB och handlade. Köpte även med mig god lunch från fiskaffären vid ÖB till mig och Ponta.
 
På eftermiddagen drog vi ihop ett stort gäng i vår lekpark. Alfons fick leka med både Alice, Vasse och Elias. Vi tog även med kaffe och kakor så det blev en härlig eftermiddag i solen.
 
Alice och Alfons fikar
 
 
På kvällen lyckades jag filma Lukas lite när han jollrar och ler. När han ligger på rygg och man snackar med honom är han en riktig lite solstråle! Det brukar dock vara svårt att få med på film, för när man tar fram kameran så tappar man ögonkontakten och då tycker han inte det är lika roligt. 
 
 
Onsdag
En lugn hemmadag med Lukaspromenad på förmiddagen. Hämtade Alfons hos Marie och sedan gick vi bort till Bifrost så att Alfons fick leka lite med Alice och Vilma på deras gård. Sedan stod packning på schemat inför påskens resa till Lennartsfors.
 
Skärtorsdag
Idag fyllde den lille 2 månader! Så fort tiden går! Tyvärr vaknade jag med en sprängande huvudvärk så vi sköt upp resan till efter lunch så att jag kunde vila på förmiddagen. Den 3 timmar långa resan till Värmland gick riktigt bra med killarna. Alfons var lugn hela vägen. Lukas skrek lite i början när det var bilkö ut ur stan, men när vi väl fått upp farten på bilen så blev han lugn och somnade. Stannade en gång på vägen så att Lukas fick amma och Alfons mutades med lite godis inför den sista biten till Lennartsfors.
 
Långfredag
Hade ont i huvudet även denna dag när jag vaknade, usch! Möttes dock av ett roligt SMS när jag gick upp. Tom och Ulle hade fått barn tidigt på morgonen och det blev en liten kille. Grattis! Till lunch kom Gunvors son Endre, styvsonen Anor och hans fru Liv-Una på besök. Vi åt god påsklunch och Lukas gosade jättemycket med Liv-Una. Pojkarna fick de här söta syskonnallarna i present:
 
 
 
Jag gick ner till sjön en stund med Alfons och Lukas. Alfons tyckte det var roligt att fiska med pinnar och kasta stenar i sjön.
 

Senare blev det även en promenad med Lukas i vagnen. Då såg jag dessa fina blåsippor:


Det var skönt att få lite avlastning med barnen och inte behöva bära Lukas så mycket. Här snackar han lite med Gunvor:


Påskafton
Underbart väder på påskafton! Alfons provade stutsmattan hos Helge. Till Alfons stora förtjusning var Helges barnbarn där. De var några år äldre än honom, men de var så snälla mot honom och lät honom vara med och leka. Det tyckte han var roligt!
 

Det blev även en tur ner till sjön där Alfons hittade en "båt".


Jag gick en promenad in till Lennartsfors där det var lite marknad och konstrunda. Sedan tog vi det lite lugnt hemma och åt middag. Bröderna chillade lite i farfars sköna fåtölj.

 
Sedan var det dags att leta efter påskägg och även att tända den stora påskbrasan. Detta tyckte alla barnen var väldigt spännande!
 


Lukas får kompisar överallt! Här gosar han lite med Helges dotter Tone.

 
Påskdagen
Påskdagen började på sämsta möjliga sätt då Alfons började kräkas halv sex på morgonen. Tror att han måste ha fått i sig någon bacill eller ätit något olämpligt. Han hade ju sprungit omkring mycket utomhus och man hade inte lyckats tvätta händerna på honom lika noga som vi gör hemma. Hela dagen var han jätteledsen och sängliggande med kräkningar. Stackars liten! Vi turades om att ligga hos honom och han fick titta på barnprogram på min telefon. Gunvor var snäll och tog Lukas väldigt mycket så att vi kunde ägna oss åt Alfons. På kvällen bestämde vi oss för att köra hem då vi trodde att killarna nog skulle kunna sova i bilen och det vore ju skönt att komma hem ifall någon mer skulle bli sjuk. Efter middagen körde vi hemåt. Alfons var som väntat helt utslagen och sov nästan hela resan. Det var värre med Lukas som har sin skrikiga period på kvällarna. Vi fick stanna efter en halvtimme och amma. Då bajsade han så klart så vi fick byta blöja på motorhuven innan vi kunde köra vidare. Sedan blev det nog ytterligare en halvtimmes skrik innan han också somnade. Resten av resan gick lugnt och bra och vi var hemma vid 22. Skönt att komma hem! Alfons fick lite välling (det enda han kunnat få i sig på hela dagen) och somnade om direkt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar