Summa sidvisningar

torsdag 24 april 2014

Lukas går till doktorn

Vecka 15

Måndag
Alfons och Ponta gick till Mariagården för första gången på väldigt länge. Där brukar det alltid vara överfullt med barn och föräldrar, så även denna dag. Jag och Lukas vilade och gick en promenad under tiden. På eftermiddagen var vi i lekparken med Niklas, Sara och Alice. Lite mys hemma i soffan hann vi också med, killarna och jag.



Tisdag
Tisdagen blev väldigt lugn med Lukaspromenad på förmiddagen. Det ovanliga var att han var vaken under hela promenaden. Det är nog första gången det händer och det kanske tyder på att han blivit äldre och vill vara vaken lite mer. Lukas invigde denna fina mössa som Gunvor har stickat. Nu jollrar han väldigt mycket och säger ofta ljud som låter som a-giii.



Onsdag
Även onsdagen blev rätt så lugn. Alfons var hos Marie och jag var ute på promenad med Lukas. På eftermiddagen hämtade jag Alfons och sen var jag själv med killarna i lekparken när Ponta var och handlade. Det går oftast bra att gå till lekparken själv med killarna eftersom Lukas sover så bra i vagnen så då kan jag vara med Alfons och busa med honom. Idag invigde Lukas denna fina pyjamas som han fått av kusinerna Hanna och Elias.



Torsdag
Alfons och dagbarnskompisarna var på "Sagan" på Biblioteket som vanligt. Tror även att han träffade sin kompis Moa där.


Idag var det dags för läkarbesök på BVC för Lukas. Sedan förra gången hade han ökat 2 hg och vägde nu 5,9 kg. Han hade även vuxit 1,5 cm och var nu 59 cm. Huvudomfånget hade ökat 0,5 cm till 39 cm. Allting var bra enligt läkaren. Lukas fick den första dosen Rotarix. Det är ett vaccin som skyddar mot vissa typer av magsjuka som drabbar barn mellan 6 mån och 2 år i första hand. Detta erbjuds inte på alla BVC då föräldrarna själva får stå för kostnaden. Här kan man läsa mer om man är intresserad:

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Lakemedel/Nya-lakemedel/Rotarix-vaccin-mot-rotavirus/

Fredag
På fredagen blev det en tripp till Varberg. Det var andra gången vi åkte så långt med Lukas och det gick jättebra. Vi åkte efter lunch och båda killarna slocknade i bilen:



På kvällen skulle mamma, pappa, Ponta och Alfons gå på cirkus. Det var en specialföreställning, för en kompis till pappa som har ganska gott om pengar hade hyrt cirkusen och bjudit in lite vänner och bekanta. Det blev en spännande kväll för Alfons! Trots att föreställningen höll på i över 2 timmar orkade han nästan ända till slutet. Jag, Putte och Lukas fick vara hemma. Vi köpte hem sallad från Campino och hade en mysig TV-kväll.

Lördag
Blev väckt av mamma vid 8:30 och då var jag jättetrött för vi hade kommit i säng sent och Lukas hade varit lite orolig på natten. Alfons hade sovit med mamma och pappa för första gången. Det hade gått bra förutom att han vaknat tidigt, klockan 6. Alla var lite trötta, men vi tog ändå en promenad till Svarta Havet för att mata ankorna. Jag trodde Alfons skulle vara helsåld på detta, men han var mer intresserad av plaska med pinnar i vattnet.


Eftersom vi inte skulle träffa mamma och pappa i påsk fick killarna sina påskägg idag. Alfons fick en Bamsetröja, såpbubblor, en majblomma till sin Bobby Car och lite godis. Det var uppskattade presenter! Lukas fick kläder i sitt, en dregellapp, 2 par sockar och en gullig Muminpyjamas:


Det blev en lunch på Mc Donalds innan vi styrde kosan hemåt. Väl hemma somnade hela familjen och Alfons sov i 3 timmar. Det tar på krafterna att resa bort!

Söndag
Den här söndagen hann vi med en hel del. Jag började förmiddagen i lekparken med killarna medan Ponta tvättade bilen. Efter lunch tog jag med Alfons till 421 för en shoppingrunda. Där var fullt med påskpynt och Alfons poserade glatt bland dessa stora påskliljor:


Jag köpte den här snygga vårjackan till Alfons på Lindex:


Efter shoppingrundan åkte vi hem och sov middag. Sedan var det bakning som stod på schemat och den här gången blev det småkakor i form av chokladbröd. Det var första gången jag bakade dessa och de blev jättebra!

http://www.kokaihop.se/recept/choklad-brod

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar