Summa sidvisningar

fredag 4 april 2014

Utflykt till Gunnebo slott

Vecka 13

Måndag
Veckan började med en härlig förmiddag ute med Niklas, Alice, Elin och Vilma. Först lite lek i parken där Alfons även träffade sina kompisar Sofia och Pontus från dagmamman. Sedan gick vi hem till oss och grillade lite korv på baksidan. Det var riktigt skönt ute när solen tittade fram. Snart dags att göra i ordning utemöblerna! På eftermiddagen blev det också en promenad med Lukas. På kvällen hade han lite ont i magen. Då är det skönt att hänga på pappa.


Tisdag
Våffeldagen och härligt vårväder! Vi provade en ny lekpark i Bifrost som var rolig men egentligen mer anpassad för större barn. Alfons fick leka med Alice och Vilma. Sedan gick vi hem till Niklas och åt massor med våfflor med sylt och grädde. Alfons mölade som bara den! På eftermiddagen tog jag en liten shoppingtur på 421 medan Ponta hade barnen. Köpte två pyjamasar till Lukas, en tuff keps till Alfons och en amnings-bh till mig själv.

Onsdag
Var ute en promenad med Lukas på förmiddagen. Jag har kommit igång riktigt bra med promenaderna nu och faktiskt gått ner till 65 kg (vägde 63 kg när jag blev gravid med Lukas). På eftermiddagen hade jag bestämt träff med Annelie. Dock så hade vi missförstått varandra så jag hade åkt hem till henne och hon hade åkt hem till mig! Det löste sig genom att Annelie åkte hem till sig och  medan vi väntade på henne röjde Alfons loss i lekparken på hennes gård. Det var som vanligt trevligt att träffas och Annelie bjöd på god fika. Det var första gången Lukas kom hem till henne.


På kvällen var Lukas så himla go. Han brukar oftast vara ledsen och ha ont i magen på kvällen men den här kvällen var det inte så mycket skrik. I stället låg han och pratade med oss en lång stund och var så glad. Han både ler och jollrar en hel del nu. Den här kvällen somnade han också lugnt vid bröstet så jag slapp gå och bära i en evighet. Sov även 4,5 timme i sträck vilket är rekord (förutom första natten på BB då han var lite knockad). Skönt att få lite sammanhängande sömn!


Torsdag
En lugn dag hemma med Lukas-promenad som vanligt före lunch. Alfons var på Biblioteket med Marie och gänget. Hon skickade den här fina bilden på Alfons när han provar en häxhatt. Alfons och gänget går alltid till Biblan på torsdagar och sedan är de ute resten av dagen och lunchar i någon lekpark i Mölndals Centrum. Alfons var nog lite frusen och ville inte gå ut mer den dagen så det blev en mysig hemmakväll i stället.


Fredag
Alfons och Ponta tillbringade förmiddagen i Fässberg och när Alfons kom hem visade han stolt upp sitt pyssel i form av en burk dekorerad med stjärnor och hjärtan. Så gulligt när han kommer hem med pyssel och knåp!


Eftermiddagen spenderades i lekparken och Alfons fick leka med Moa. Det var jättefint väder och här har de plockat varsin blomma. Nu börjar det komma en del nya barn till lekparken eftersom det har flyttat in en massa nya barnfamiljer i de nya radhusen vid Åby travbana. Trevligt med fler barn i parken!


Lördag
Vaknade med en fruktansvärd huvudvärk och det efter bara 3 timmars sömn den natten (kanske det som var orsaken). Det blev en jobbig dag. På eftermiddagen gick vi över till Niklas, Alice, Elin och Vilma och lekte på deras gård. Alfons invigde sin nya keps.

Coola killar har kepsen bakåfram!

Söndag
Huvudvärken satt i även på söndagen, men började lätta något framåt kvällen i alla fall. Alfons fick leka med Felix och Miranda i lekparken på förmiddagen och de passade på att plocka lite krokus.


På eftermiddagen kom mamma och pappa upp. Vi hade bestämt oss för att göra en utflykt till Gunnebo slott där de aldrig hade varit förut. Eftersom det var fint väder tog vi med matsäck och hade picknick. Det var jättemysigt och trevligt! Det fanns även en del djur där vilket Alfons tyckte var spännande. De hade vaktlar, kor, hästar och får. Alfons fick klappa ett lamm och även en häst.

Alfons och mormor hälsar på hästen Julia.
Det fanns också en rolig lekpark och ett litet "berg" där Alfons klättrade upp och ner. En jättehärlig dag i Gunnebo! Jag är lite sugen på att åka dit och prova deras lunchbuffé någon dag.

Den här veckan har varit lite tuff då jag har sovit rätt så dåligt. Börjar känna av sömnbristen nu och jag har inte riktigt vant mig vid detta än. Lukas är ju också orolig på kvällarna och det är lite jobbigt att gå och bära honom när man själv är jättetrött. Trots detta så är jag så himla glad för mina fina barn! Det finns inget underbarare än att vara mamma. Jag vet ju också att det blir bättre om ett tag när Lukas blir lite större och på dagarna är han väldigt lätt att ha hand om.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar