Summa sidvisningar

lördag 20 september 2014

Min födelsedag

Vecka 37

Natten till måndagen blev lite jobbig då Lukas var förkyld och väckte mig stup i kvarten. Ponta tog båda barnen med till Biblioteket på förmiddagen så att jag kunde vila. På eftermiddagen tog jag en promenad med killarna ner till Mölndals centrum. Först gick vi till Kaffebubblan och fikade. Lukas sysselsatte sig länge med Alfons glasspapper.


Alfons smaskade på en Twister.


Själv gottade jag i mig detta. (Bullen delade jag med Alfons).


Efter fikat stannade vi kvar och busade lite i lekrummet. När det var dags att gå hem så ösregnade det ute. Jag tog en rask promenad till Biblioteket för att rösta. Då ville Alfons så klart stanna en stund där inne så det gjorde vi. Det var smart, för när vi gick därifrån hade regnet övergått i solsken så det blev en härlig promenad hem.

Tisdagen blev en lugn dag. Alfons var i lokalen (Fässberg) med alla barnen. Här hjälps barnen åt att röja av efter lunchen.


Jag städade och fixade lite på förmiddagen. På eftermiddagen hämtade jag Alfons i Fässberg. Vi stannade även kvar en stund för Alfons ville visa mig ett pussel som han gillade. Sedan gick vi hem och käkade lite innan vi begav oss till lekparken. Lukas äter fortfarande ett mål matt om dagen (lunch) och det går bra. Han gillar det mesta, men äter inte så stora portioner. En barnmatsburk räcker 3-4 ggr. Det enda han har ratat än så länge är Sempers kyckling och couscous. Den hatade Alfons också som bebis!


I lekparken fick Alfons inviga sitt nya regnställ från Gekås. Det hade dock inte behövts för det halvdåliga vädret övergick i strålande sol.


Lukas fick inviga sin nya mössa.

 
På torsdagen hade jag tänkt gå på babyrytmik i Mariagården. När jag kom fram sov Lukas så gott så jag bestämde mig för att vända och gå hem igen. Fick sällskap med Åsa och Emil (som också sov). När jag kom hem vaknade så klart den lille så jag hade lika gärna kunnat väcka honom till sångstunden. Får prova att gå nästa vecka i stället.
 
Alfons och hans gäng skulle tillbringa hela dagen i vår lekpark. Marie kom och hämtade Alfons på vägen så behövde inte skynda iväg på morgonen. Skönt! Här njuter Alfons och Sofia av solen i lekparken.


Pontus tog en promenad med Lukas till lekparken och hälsade på Alfons och hans kompisar. När han skulle gå hem blev Alfons lite ledsen och ville gå med så han fick sluta lite tidigare idag.

På eftermiddagen tog vi en promenad till Harrys lekpark där vi mötte Emma, Moa och Lyra. Barnen gjorde lite gatukonst med Moas kritor. Här har Alfons lyckats få till ett hjärta.


Lukas fick hänga på mig som vanligt när vi är i lekparken.


Alfons och Moa tog en ridtur på den här vilda hästen.


På fredagen hade jag bestämt mig för att gå till Fässberg med killarna. Det var otroligt mycket folk där och många kompisar till Alfons. Jag tog ju med Louise dit förra fredagen och nu hade hon tagit med sin kompis Helen. Även Ulle var där med Elias och Sigge. Träffade flera andra kompisar också och ett kärt återseende var Jenn och Linus. Vi har ju träffat Linus och hans pappa, men mamman hade jag inte sett på nästan ett halvår. Alfons var inte så intresserad av sångstunden den här gången utan ville hellre leka. Efter att vi ätit lunch ville han pyssla lite med Viktor och Filip. Den här gången kunde de rita och klistra på olika pärlor och paljetter. Det tyckte Alfons var kul. Mot slutet kom han igång och lekte som bara den och vi var sist därifrån. På hemvägen somnade båda killarna i vagnen.

På lördagen mådde jag inte alls bra. Jag hade vaknat kl 1 på natten med magont och det höll sedan i sig hela natten så att jag inte fick någon mer sömn. Pontus tog med Lukas och handlade så jag och Alfons bäddade ner oss i soffan och kollade på film. Vi såg en jätterolig film som hette Loranga, Masarin och Dartanjang. Den kan jag varmt rekommendera för både vuxna och barn. Var hemma hela lördagen och tog det så lugnt man nu kan med två barn.

På söndagen mådde jag bra igen och det var härligt för det var min födelsedag! Alfons kom in till mig vid 07:30 och sjöng Ja må hon leva. Så gulligt! Alfons hjälpte mig att göra en hallontårta på förmiddagen. Karin och Ulf kom förbi och gratulerade mig med pengar och en fin blomma. Eftermiddagen tillbringades sedan på Liseberg tillsammans med Ulle, Tom, Elias och Sigge. Det var lantbrukshelg på Liseberg så där fanns en hel del traktorer och djur att titta på. Alfons fick prova att rida på en riktig häst och det tyckte han var jättespännande!

Alfons tar en ridtur på hästen Nicke.


Alfons fick också provsitta den största traktor jag någonsin sett.



Vi hann också med ett par åk i ponnykarusellen.

Alfons gillar elefanten bäst.
Elias ville hellre rida på en häst.
 
Alfons åkte också Hoppalång med Pontus (de stutsande flygplanen). Den gillar han verkligen. Efter Liseberg åkte vi och köpte thaimat och sedan åkte vi hem till oss och åt. Efter maten kalasade vi på tårtan och den var jättegod! Det blev en fin födelsedag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar