Summa sidvisningar

måndag 29 september 2014

Den sista sommarvärmen

Vecka 38

Veckan började med vackert väder. På förmiddagen kom Alfons dagbarnkompisar Sofia och Pontus förbi och skulle gå till lekparken med sina föräldrar så vi hängde på och lekte en stund med dem. På eftermiddagen tog jag och killarna en promenad till Mölndals centrum för att fika på Kaffebubblan. På vägen träffade vi Åsa, Ebba och Emil som gärna ville följa med och det var ju trevligt med lite fikasällskap. Stannade kvar tills de stängde och lekte i lekrummet också. Emil och Lukas roade sig i babygymmet.


På hemvägen somnade Lukas så jag och Alfons tog ett stopp i Harrys lekpark och chillade lite i solen. Det här kortet tog Alfons på oss.


På kvällen kom Karin och hjälpte mig med barnen så att jag fick Alfons i säng.

På tisdagen var det dags för Alfons att gå till Marie igen. Den här dagen var hela gänget hemma hos Cajja och lekte i hennes stora trädgård. Jag förstår att Alfons måste ha haft roligt med den här traktorn. Han älskar verkligen fordon och maskiner av alla de slag just nu.


Efter att jag hämtat Alfons tog vi en promenad ner till jobbet och hälsade på några kollegor. Det var kul att se dem igen, men väldigt stressande att gå dit med båda barnen och en stor dubbelvagn som inte kom in någonstans. Nästa gång jag går dit får det nog bli när Alfons är hos Marie så jag bara behöver ta med mig Lukas. På kvällen var jag själv med killarna och de var så snälla! Jag provade att bada killarna tillsammans i badkaret och det gick jättebra! Trots att Alfons är ganska vild och skvätter på Lukas så tycker han bara det är roligt. Lukas är inte så dålig på att skvätta han heller! Alfons fick somna i soffan och det fungerade idag. Han däckade vid 20:45 och det tycker jag är helt okej. Sedan var det bara att bära upp honom till sängen.


Även Lukas somnar lite tidigare på kvällarna nu för tiden. Däremot är han vaken mycket mer på dagen. Tror han sover kanske 1,5 timme på dagen i snitt och det måste ju vara väldigt lite för en 7 månaders bebis.

På onsdagen var det den 17:e och då fyllde Lukas 7 månader. Tiden bara tickar på och han utvecklas mer och mer för varje dag. Nu kan han i princip sitta utan stöd och han kan förflytta sig ganska långt genom att hasa sig bakåt och snurra runt. Han har börjat försöka gå upp på knä så jag tror inte att krypandet är så långt borta nu. Jag ser fram emot att han ska lära sig krypa så att jag slipper bära honom så mycket.

Idag hade Alfons varit ute på promenad med Marie och gänget. Eftersom han är minst får han oftast sitta i vagnen. Här sitter han och käkar äpple.


På eftermiddagen hade vi stämt träff med Emma, Moa och Lyra i Harrys lekpark. Det var varmt och härligt väder och Alfons fick lov att gå barfota för sista gången i år kanske. Här är de inne i "Hemliga skogen".

 
På torsdagen var det utflykt till skogen och bäcken för Alfons del. Här får han dela dubbelvagnen med Alma.
 

Jag hade haft ont i magen på natten och inte sovit en blund så jag passade på att sova lite när Alfons var hos Marie. Ponta fick ta hand om Lukas. Mådde lite bättre sedan så jag orkade ta hand om killarna på eftermiddagen. Vi gick till lekparken och besökte bokbussen som kom dit. Alfons fick låna en Alfons Åberg-film som vi hade beställt förra gången och som han väntat på i två veckor. Det var han väldigt nöjd med! På kvällen kom Karin och hjälpte mig med barnen.

På fredagen var det dags för lite öppen förskola i Fässberg. Den här dagen var det ovanligt lugnt och inte så många där som vi kände. Alfons lekte med Moa och Linus. Vi var med på sångstund, men Alfons orkade inte riktigt hela tiden så vi smet ut innan det var färdigt. Efter lunch ville Alfons sitta i pysselhörnan där man kunde måla gipsfigurer. Han verkar gilla att pyssla mer och mer nu! Sedan kom barnen igång att leka som bäst när det var dags att gå hem så då fortsatte jag, Emma och Jenn till Harrys lekpark.

Lördagen kom med årets sista sommarvärme. Vi ville passa på att vara utomhus så vi stämde träff med Nicklas, Sara och Alice i vår lekpark. De hade med fika så att vi kunde vara i lekparken i flera timmar.


Lukas verkar gilla att gunga nu och han hängde i gungan i säkert en halvtimme.


På söndagen skulle vi ha lite kalas för mig i efterskott. Vi hade bjudit mamma, pappa, Putte, Karin och Ulf. Jag och Alfons förberedde lite med att göra hallontårta och en pastasallad. Vi började med att bjuda på lunch och det var pastasalladen tillsammans med kycklingspett och frallor.

Ulf, pappa, Alfons och Karin.
Sedan skulle Karin och Ulf gå vidare och vi andra tog en tur till lekparken för att smälta maten. Alfons höll igång som vanligt.


Lukas fick hänga på mamma hela tiden vi var i parken och det tyckte han om!

 
Sedan gick vi hem och åt tårta och drack kaffe och jag fick presenter. Jag fick ett presentkort på HM, en bok, ett spel, ett fotoalbum och en blomma. Så hade jag fått en ny i-Phone för ett tag sen som en för tidig födelsedagspresent. Det blev ett trevligt födelsedagsfirande även detta år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar