Summa sidvisningar

torsdag 11 september 2014

Skogsutflykt och Ullaredsshopping

Vecka 37

Jag började veckan med en cykeltur till skogen med Alfons för att plocka lite björnbär. Har hittat ett jättebra björnbärsställe här i närheten. Dock så var det ganska högt gräs så Alfons gillade inte att gå där. Vi åkte i stället till en lekpark i Bifrost som Alfons gillar.

På eftermiddagen tog jag en promenad med Alfons och Lukas ner till Mölndals centrum och gick och fikade på Kaffebubblan. Det är ett himla mysigt café tycker jag! Efter att vi fikat stannade vi kvar en stund och lekte i lekrummet. Alfons fastnade för ett pussel med Mamma Mu som var över 100 bitar. Vi försökte att pussla det tillsammans, men när vi hunnit ungefär halva pusslet så kom caféföreståndarinnan och berättade att de hade stängt för 20 minuter sedan. De stängde visst redan klockan 16! Vi får komma tillbaka dit någon annan dag för där är väldigt trevligt att gå med barnen. På kvällen kom Karin och hjälpte mig vid läggningen så det gick bra.

Lukas grejar med någon leksak.
På tisdagen var jag lite sliten för jag hade sovit dåligt på natten och hade lite ont i magen. Dock så har jag inte haft någon sådan där jättejobbig natt med magont på flera veckor nu så jag hoppas att det har gått över. Pontus tog med Lukas och handlade så att jag kunde vila mig lite på förmiddagen. Alfons var hos Marie och där var de ute i det fina vädret. Lite trädklättring blev det för Alfons del!


På eftermiddagen kom mamma, pappa och Putte på besök. Vi började med att ta en fika ute i trädgården eftersom det var soligt och fint. Sedan gick de till lekparken med båda barnen. Jag vilade en stund och sedan kom jag också bort till lekparken. På kvällen åt vi goda räkmackor som de hade haft med sig och jag stekte några pannkakor till Alfons som inte gillar räkor. Sedan fick Alfons läsa bok med morbror Putte.


Lukas fick mysa lite med mormor och morfar.


Sen gick mamma och pappa en långpromenad med Lukas medan jag försökte lägga Alfons. Detta visade sig dock vara omöjligt. Till saken hörde att Alfons sovit en timme mellan två och tre vilket inte är någon höjdare. Han somnade inte förrän 22:45!

På onsdagen skulle Alfons och gänget på skogsutflykt. Här leker de vid bäcken.



Hela gänget på språng.

Alfons tar en power nap i vagnen.

Koncentrerad konstnär
När jag hämtat Alfons och vi var på väg hem mötte vi Anita och lilla My som hon var barnvakt åt. De följde med oss hem och åt mellis och lekte en stund. Alltid trevligt med spontana besök!

På torsdagen kände jag för att göra något med Lukas så vi tog en promenad bort till Mariagården där det var babyöppet. Träffade några andra mammor från syskongruppen och var med på babyrytmik. Lukas verkade gilla sångstunden och han var riktigt bra på att spela maraccas.


Under tiden lekte Alfons med Pontus och de andra barnen på Maries gård.


 
Framåt kvällen tog vi en promenad bort till vår lekpark och lekte där en stund i väntan på Bokbussen. Den här gången blev Lukas inte rädd för signalen. Vi lånade ett par nya filmer, den här gången blev det "Vi på Saltkråkan" och "Nicke Nyfiken" och några böcker. När vi kom hem tittade vi på Saltkråkan. Astrid Lindgrens filmer är verkligen nostalgi. Alfons frågade flera gånger "Var är Saltkråkan?" och "Vad heter Saltkråkans mamma?". Trots att jag försökte förklara att det var stället de bodde på som hette Saltkråkan så trodde han ändå att Saltkråkan var Tjorven!

På fredagen hade vi stämt träff med Louise, Viktor och Theo i Fässberg. Nu var det deras tur att prova vår öppna förskola. Själv hade jag inte varit i Fässberg sedan Alfons var ca 1,5 år så det var mysigt att gå dit igen. Även Emma var där med Moa och Lyra och jag fick träffa Andrea som Pontus träffat mycket på öppna förskolan. Även en pappa som bor på vår gata var där med sin dotter så det var flera bekanta ansikten. Vi var med sångstund och det verkade barnen uppskatta även om Alfons var lite blyg och höll sig nära mig hela tiden.

Alla barn får ligga i mitten under avslutningssången.
Efter sångstunden blev det lite billek innan det var dags för lunch. Den här gången hade jag inte tagit med mig mat för jag vet att Alfons är inställd på pannkakor när vi går till öppna förskolan. Det fick det bli idag och själv tog jag kaffe och fralla.

Efter maten ville killarna pyssla lite. De målade med vattenfärg och gjorde tryck. Alfons målade med hela ansiktet som en sann konstnär.

Målarglädje!


Lukas blev trött och tog en tupplur i den här sköna babysittern.


På eftermiddagen var vi på Maries gård en sväng och Alfons lekte lite med Linus.

Natten till lördagen sov Lukas väldigt oroligt och väckte mig flera gånger. När vi vaknade märkte jag att han var snuvig och förkyld så det var nog därför. Pontus tog med båda barnen på en barnmarknad i Pedagogen så att jag fick ta igen mig lite efter natten. Efter lunch åkte jag och Alfons bort till marknaden en sväng, men det enda jag fastnade för var ett Alfons Åberg-pussel för 10 kr som jag köpte till Alfons. På kvällen kom Nicklas, Sara och Alice hit. Nu när Alice börjat på dagis hinner vi inte ses så ofta, men barnen lekte så fint tillsammans ändå. Vi tog vara på det fina vädret och grillade för kanske sista gången i år.

Även lördagsnatten blev jobbig. Det kändes som om Lukas väckte mig mer än en gång i timmen. Var jättetrött när vi skulle gå upp, men hade planerat en Ullaredsresa sedan länge så det var bara att ta sig i kragen och gå upp. Jag vilade i bilen till Varberg där vi stannade och lämnade av Alfons. Vågar inte ta med honom till ett sådant ställe som Gekås och han tyckte nog det var roligare att stanna hos mormor, morfar och morbror Putte. De gjorde en heldag och gick till både Mc Donalds och lekparken så Alfons hade en härlig dag.

I Ullared var det ganska mycket folk, men inte hysteriskt. Vi var taktiska och åt lunch i en korvkiosk innan vi gick in i varuhuset och började beta av vår lista. Lukas låg i barnvagnen en stund och sedan turades vi om att ha honom i bärselen. Det gick jättebra. Vi köpte väldigt mycket barnkläder, en del presenter och julklappar och även lite inredning förutom de vanliga hygien- och städartiklarna. Bunkrade även upp ett stort lager med nötter som är billigt att köpa där.

Lukas somnade på mig efter 3 timmars shopping.
Vi stannade i Varberg och fikade innan vi åkte hem till Mölndal igen. Jag var väldigt nöjd med de här stolsdynorna jag hittat. Har länge varit på jakt efter nya dynor i rätt färg och det hittade jag nu.


Köpte även en ny prydnadskudde till soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar