Summa sidvisningar

torsdag 14 maj 2015

Minisemester

Vecka 19

Vi började veckan med ett kärt återseende då Anita, My, Jesper och lilla Signe kom på besök. Det blev en hel massa lek, bl a kurragömma på vår nedervåning. Kunde aldrig tro att det fanns så många gömställen där! Anita hade med massor med frukt och keso så det blev ett gott och nyttigt mellanmål också. Alfons och My gjorde också fruktsallad med Alfons låtsasfrukter.

Sedan följde vi Jesper, My och Signe hem och blåste lite såpbubblor på vägen. På hemvägen träffade vi den här lille krabaten och Alfons sjöng Lilla Snigel för honom.



På tisdagen skulle Alfons vara i lokalen i Fässberg och det gick jättebra. När jag hämtade honom hällregnade det. Jag hade tänkt gå till biblioteket, men Alfons ville inte det. Vi gick hem till Pontus och lekte lite där i stället. Lukas verkar också bekväm med Pontus och hans familj nu och brukar leka lite med Emilia. Han har blivit så mycket tuffare nu och väldigt busig!



På onsdagen var Alfons jättetrött och klagade på ont i magen på morgonen så han fick stanna hemma. Han somnade om och när han vaknade igen var han pigg och glad så det var nog bara lite sömnbrist. Jag tog en promenad med killarna till Plantagen för att köpa lite nya blommor. Killarna tyckte det var roligt att springa omkring bland alla blommor och buskar. Alfons valde en stjärnöga och jag en dalia.



På vägen hem tittade vi in hos Åsa, Ebba och Emil för att titta på deras nya hus. Alfons fick en liten lekstund med Ebba. Sedan gick vi hem och planterade. Så här fint blev det.


Vi dekorerade också framsidan med lite gatukonst. Alfons tycker mycket om att rita med kritor och nu börjar man kunna se lite vad det föreställer. Det är kul! Här har Alfons ritat en gris.


På torsdagen hade vi fullt upp med att förbereda för helgens lilla resa till Helsingborg/Helsingör. Jag var tvungen att baka lite glutenfria bröd att ha med mig. Det blev dessa goda hamburgerbröd bakade på sesamfrö som jag mixar till ett mjöl och även lite kokosmjöl.


På eftermiddagen kom Maria, Pontus, Emilia och Alina förbi och lekte en stund och framåt kvällen fick vi även besök av farmor Karin.

På fredagen bar det iväg till Helsingborg för favorit i repris. Vi var ju där på Pontus 40-årsdag i januari och då tyckte vi att det skulle vara trevligt att åka dit när det blivit lite varmare. Vi kom iväg vid 11-tiden och kunde i ett sträck ner till Helsingborg medan Lukas sov. Alfons sov också en stund. Vi stannade på Väla köpcenter och åt lunch på Ikea. Jag åt kyckling och pommes frites (för första gången på flera månader). Vi gick även in på Ikea för att kolla lite på porslin, men barnen var otåliga så vi handlade ingenting.

Vi åkte till hotellet och checkade in. Sedan gick vi ner till relaxavdelningen och killarna badade. Lukas tyckte inte det var så läskigt att bada den här gången även om han ser lite ängslig ut på bilden! Alfons tyckte det var jättekul!



Efter badet var Alfons frusen och ville slappa på rummet så jag och Lukas tog en promenad på tu man hand. Vi hittade detta vackra skogsparti så det blev en lång sväng. Helt underbar vårpromenad!




När vi kom tillbaka hade vårt ressällskap Nicklas, Sara och Alice anlänt så vi sammanstrålade i restaurangen för en god middag. Jag beställde skrei med jordärtskockspuré och vårlökar. Jättegott! Ett glas vitt till det var inte heller fel.


Natten blev tyvärr inte så bra då jag fick ont i magen och bara sov ett par timmar. Jag hade ätit tre ovanliga saker dagen innan. Det var pommes frites, 2 godisar och de där vårlökarna som var fruktansvärt starka. Skulle tippa på att det var dessa lökar som inte var så bra för magen.

Lukas hade i alla fall sovit gott och var pigg och glad. Här tittar lille nakenfisen ut på den vackra utsikten.


Efter en god hotellfrukost var vi redo att ge oss iväg till Danmark. När vi gick till båten var det lite regn i luften och ruggigt, men det blev finare väder när vi kom över till Helsingör. Barnen tyckte det var spännande med en båttur och för mig gick det också bra då det inte blåste så mycket.

Glad kille på färjan.

Alice och Alfons tittar ut på däck.
Väl framme i Danmark strövade vi runt på gågatorna och köpte lite vin, champagne och annat. Alfons och Alice tog en liten fruktpaus.


Vi hamnade mitt i en loppmarknad och jag hittade en spargris som jag köpte till Alfons. Framåt lunch blev barnen trötta så det fick bli en tupplur för Alice och Lukas. Sedan tog vi sen lunch på en restaurang inne i en galleria. Jag åt biff med grönsaker och bearnaisesås. Barnen fick leka en stund inne i ett lekland i gallerian. Sedan blev det lite mer shopping och självklart köpte vi också lite danska wienerbröd och fläsksvålar. Framåt kvällen tog vi färjan tillbaka.

På kvällen var vi ganska trötta, men det gällde att utnyttja dagen till max så det blev lite bad i poolen och sedan en god middag i hotellets restaurang. Jag var inte så hungrig så jag tog bara en ceasarsallad med räkor. Väldigt gott!


Natten till söndagen sov vi alla som stockar. Det blev en god hotellfrukost i lugn och ro innan vi gav oss av hemåt. Det regnade i Helsingborg, men hemma blev det fint väder på eftermiddagen. Vi tog med lite fika till lekparken vid Röret så det blev en härlig eftermiddag i solskenet.

Lukas provar stora gungan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar