Summa sidvisningar

onsdag 27 maj 2015

Växthus

Vecka 21

Vi började veckan med en måndag i Mölndals centrum. Först blev det en fika på Kaffebubblan. Hallonsmoothie och pistagetryffel (LCHF) för min del.


Alfons valde en Sandwich och Lukas nöjer sig fortfarande med banan.


Idag fick Lukas syn på en sopborste som stod vid dörren och den släppte han inte! Lillen älskar allt som har med städning att göra just nu och han gick omkring och sopade större delen av cafébesöket. Camilla sa att han kunde få extrajobb på Kaffebubblan ;).


Sedan promenerade vi vidare till biblioteket och alla vackra rosa blommor där utanför. Underbart vårigt och fint!




Till Alfons stora glädje har de äntligen fyllt på vatten i fontänen. Vatten är ju alltid populärt!


Lukas är måttligt road när Alfons springer omkring vid fontänen. Han vill hellre läsa sin elefantbok.
Tyvärr fick jag vansinnigt ont i magen på kvällen och även natten. Sov dåligt på natten också pga magen. Det måste vara förra veckans slarv med maten som jag märker av nu. Tror inte jag klarar av så mycket fusk. Jag räknade ut att jag förra veckan ätit kaka 4 gånger och glass 2 gånger. Inte bra! Nu blir det nya nyttigare tag.

Alfons var i Fässberg på tisdagen så jag fick gå och hämta honom där. Idag blev det även lite utelek vid lokalen.

Ebba och Alfons på språng uppför backen.

När vi kom dit skulle Pontus med mamma och syskon gå till biblioteket och då ville Alfons gärna följa med trots att vi varit där dagen innan så vi hängde på. Lukas var mer vild än tam på biblioteket. Han bara sprang iväg från mig och skulle rota i alla papperskorgar så det blev ett kort besök. Vi gick i stället vidare till Statsparken där barnen roade sig kungligt vid fontänen. Båda barnens kepsar samt Emilias stövel hamnade i vattnet. Man får väl va nöjd att barnen höll sig torra i alla fall!

Även tisdagsnatten blev jobbig för mig. Låg vaken halva natten med magont, så jobbigt! Var verkligen helt slut på onsdagen och fick vila 1,5 timme på förmiddagen. Sedan gick jag för att hämta Alfons.

Alfons hade varit på biblioteket för tredje dagen i rad. Vilket biblioteksrace! Idag var det sista gången för Alfons på sagostunden för sista gången missar han då barnen ska på en utflykt i stället.




Som tur var så kom mamma, pappa och Putte på besök på eftermiddagen så då fick jag lite hjälp med barnen. Innan de kom så gick vi till fruktaffären och köpte färska jordgubbar. Sedan lagade jag kesoplättar som jag bjöd på med jordgubbar och grädde till. Nyttigt och gott fika!

Mamma, pappa och Putte tog med båda killarna till lekparken. Lukas är inte så rädd längre utan vinkade så glatt när de gick iväg. Det var skönt att få vila en stund på eftermiddagen också. Sedan gick jag också bort till lekparken en stund.

Sov verkligen som en stock på onsdagsnatten, men vaknade ändå med huvudvärk. Jobbig vecka detta! Det fick bli en lugn dag hemmavid. Efter att jag hämtat Alfons lekte vi en stund på Maries gård med Pontus och gänget. Sedan följde de med hem till oss och lekte på baksidan en stund. Kvällen blev lugn. Här myser killarna med lite välling i soffan.



Lukas är i sin klåfingrigaste ålder just nu och på kvällen fick han i ett obevakat ögonblick tag på sin flaska med D-vitamin. Lyckades skruva av korken och när jag fick tag på honom hade han snuttat i sig halva flaskan. Jag googlade D-vitamin och överdos och fick till min förfäran se att det kunde leda till njurskador. Med hjärtat i halsgropen ringde jag sjukvårdsupplysningen. Där var de lite osäkra på biverkningarna så jag fick ringa vidare till Giftinformationscentralen. Som tur var så var den mängd han fått i sig inte skadlig, men det lagras i kroppen så han ska inte äta D-vitamin på 1 månad nu.

På fredagen var Alfons riktigt sugen på att gå till öppna förskolan så det blev en förmiddag i Fässberg. Vi träffade Ulle,  Elias och Sigge där. Vi började med att vara med på sångstunden. Sedan var vi redan hungriga så det blev pannkakslunch för Alfons och medhavd lunch för mig och Lukas. Alfons och Elias hann både pyssla och leka innan vi skulle gå hem. Pysslet idag var att måla gipsfigurer.

På lördagskvällen var vi bjudna till Johan, Louise, Viktor och Theo i Lindome på grillkväll och Eurovision. Det var fint väder och barnen kunde leka i trädgården. Vi satt även ute och åt. Här leker Lukas och Theo i sandlådan.



Louise hade grillat jättegod högrev som hon hade kokat först. Ponta och jag provade ju det för ett tag sen och det blev jättesegt, men vi hade ju inte kokat den först. Maten var jättegod och vi fick även en somrig drink före maten som var en riktig höjdare.

Deras barn la sig före efterrätten, men Alfons och Lukas höll igång. Efterrätten bestod av hemgjord rabarberglass som också var jättegod. Eftersom jag hållit mig till LCHF hela veckan valde jag att fuska med lite glass och det gick bra. Eurovisionkvällen blev lång men spännande. Barnen höll ut rätt länge. Lukas slocknade vid 23 och Alfons vid 23:30. Sen sov de lugnt så vi kunde se färdigt hela programmet och se Måns ta Sverige till seger. Härligt! Jag hade flera favoriter, bl a Belgien, Norge, Italien och Ryssland.

På söndagen var vi lite trötta efter att ha varit uppe så länge, men det fick ändå bli en tur till IKEA för mig och Alfons. Vi var på jakt efter nya skålar och en stor förvaringslåda till våra julsaker och det fick vi tag i. Alfons tycker om att rita på barndatorerna som finns på IKEA.


Vi tog även en tur till Jula där vi köpte ett miniväxthus. På eftermiddagen satte vi upp det i trädgården så nu kan vi fylla det med plantor och örter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar