Summa sidvisningar

tisdag 2 juni 2015

Daddy finger

Vecka 22

Våra måndagsförmiddagar brukar vara väldigt mysiga här hemma. Det är enda veckodagen som ingen av oss ska iväg på morgonen. Då ligger vi länge kvar i sängen och myser. Idag ville killarna ha sagostund själva. De hann läsa ganska många böcker.


På eftermiddagen drog vi iväg till Mölndals centrum. Vi började med en fika och lite schackspel på Kaffebubblan. Det var svårt att förklara schack för Alfons då jag inte själv kan reglerna, men i den här åldern är det inte så noga med sånt =).


Kaffe, hallonsmoothie och energiboll (dadlar, nötter och mörk choklad).


Alfons ville som vanligt till biblioteket efter Kaffebubblan. Idag var han lite pappig så vi passade på att rita teckningar till pappa som var på jobbet. Lägg märke till Alfons simultankapacitet. Ritar med båda händerna!


Här har Alfons ritat ett porträtt av pappa Pontus.

 
När vi kom hem från Mölndals centrum hade Pontus redan kommit hem. Han hade feber och var dålig så han fick gå hem lite tidigare. Det fick bli en lugn kväll.
 
På tisdagen var Ponta dålig och fick vara hemma från jobbet för första gången. Jag fick gå iväg och lämna Alfons på morgonen. Tyckte han såg lite ledsen ut när jag lämnade honom, men sen sprang han iväg med kompisarna så det gick bra.
 
Idag hade barnen varit busiga hos Marie och plockat tulpaner. Enligt barnen låg alla tulpanerna på marken!
 
 
När jag hämtade Alfons på eftermiddagen ville han stanna kvar och leka lite på Maries gård. Moa kom förbi med sin mormor så vi fick lite sällskap. Lukas fick prova den här gungleksaken och han fick riktigt bra fart på den!
 



Vi såg en liten hare på gården som Alfons och barnen brukar prata om, men den blev rädd för oss och sprang iväg.

 
På eftermiddagen fick jag ta med mig Lukas och handla. Alfons och Ponta fick va hemma och ta det lugnt och fika.
 
Nästa dag var det MS-dagen och då skulle man ha på sig något orange för att visa sitt stöd. Jag gick igenom garderoben, men fann ingenting i denna färg! Kanske dags att bli lite mer vågad när det gäller färger och inte bara bära svart, grått och blått! Lukas fick stå för det orange i stället i sin tiger-body.
 
 
Ponta var redan frisk och kunde gå till jobbet igen. Alfons var hos Marie. Idag var det skogen och Böstebäck som stod på schemat. Det blev även lite pyssel ute i det gröna.
 


 
När jag hämtat Alfons tog vi en promenad till Röretparken där vi åt mellis och lekte en stund.
 
Lukas på vift.



Sedan handlade vi färska hallon på Hemköp och så gick vi hem och tog ytterligare mellis!

 
Alfons har länge varit tokig i Finger Family-låten och jag är så trött på att varje dag höra "Daddy finger, daddy finger, where are you? Here I am, here I am, how do you do?" Han kan se den om och om igen på min telefon och det finns ett klipp där daddy finger håller på i nästan en timme med olika gubbar och familjer. Nu hittade Alfons på att han själv skulle köra låten med sin bilfamilj och då blev det genast lite gulligare tyckte jag =).
 
 
På torsdagen började jag få ont i halsen och känna mig lite förkyld. Lukas hade varit småförkyld hela veckan, väldigt snorig men annars pigg. Alfons var dock frisk och kunde gå till Marie även denna dag.
 
På fredagen invigde jag det nya porslinet från IKEA med en ny frukostvariant. Turkisk yoghurt blandat med kokos och bär. Jättegott!
 
 
Efter en snabb frukost drog vi iväg till öppna förskolan hela familjen. Ponta skulle jobba på natten så han var ledig på dagen och kunde följa med. Det var trevligt att gå hela familjen, lite lättare när man kan ta ett barn var. Lukas är så tuff i Fässberg och lekte som bara den. Vi hann även med sångstund, lunch och lite pyssel. Idag gjorde Alfons både pärlplatta och halsband med lite hjälp från mig.
 

 
På lördagen hade jag rätt ont i halsen och huvudvärk. Fick proppa i mig 5 värktabletter för att klara av dagen. Förmiddagen gick ändå ganska lätt. Då var vi på en familjedag i Mariagården med Nicklas, Sara och Alice. Utanför på parkeringen var det bakluckeloppis. Där fyndade jag och Alfons flera barntallrikar och några bilar, bl a Sheriffen som varit så svår att få tag i. Vilken lycka! Familjedagen hade vatten som tema och det samlades in pengar till ett vattenprojekt i Afrika. Vi stöttade genom att köpa lunch och så fick Alfons spela på lotteri, fiska fiskdamm och göra en ansiktsmålning. Så här söt blev vår lille tiger.
 
 
Lukas roade sig kungligt med alla nya leksaker. Rutschkanan var populär!
 
 
Efter familjedagen gick vi hem och vilade hela familjen, men min huvudvärk ville inte ge sig. På kvällen skulle vi ha reunion med min gamla läkarsekreterarklass och det ville jag ju inte missa. Det blev till att ta huvudvärkstabletter och åka in till stan ändå.
 
Det var jättekul att se alla igen, men konstigt! På ett sätt kändes det precis som förr, men ändå har det ju hänt så mycket på de här fem åren, i alla fall för mig. Jag har ju fått två barn och är inte alls samma person som tidigare. Det var väldigt god stämning den här kvällen och kändes jättekul att träffas och prata lite. Vi hade bokat bord på Hardrock café där vi åt middag tillsammans. Jag tog grillad kyckling med grönsaker och sås. Det var lite hög ljudvolym på Hardrock och vi hamnade vid ett långbord. Detta gjorde att jag tyvärr inte hann prata med alla utan det blev väl med ungefär hälften. Vi får hoppas att vi kan ordna någon träff igen så att det inte dröjer fem år till nästa gång!
 
Jag lyckades inte sova bort huvudvärken till söndagen, hade väl fortfarande något virus i kroppen. Dock så hade vi bestämt att åka till Varberg för att fira mors dag. Kunde i alla fall vila i bilen dit. Sedan blev vi bjudna på jättegod lunch, färsk fisk med ugnsbakad potatis. Jag åt faktiskt lite potatis idag då jag läst i tidningen om FODMAP-kolhydrater. Det är visst vissa kolhydrater som är dåliga för magen och ligger och jäser i tarmen så jag kommer nog att försöka ställa om kosten lite och se om magen kan bli ännu lite bättre. Då kan man äta potatis och ris, men man ska undvika gluten (vilket jag gör), blomkål, lök, äpple, laktos mm. Jag äter ju mycket blomkål och brukar även äta äpple så det ska jag nog sluta med. I gengäld kan jag ju äta potatis vilket kan vara både gott och smidigt att kunna äta. Laktosfritt verkar lite jobbigt, men ska kanske ta bort en del laktos, t ex köpa laktosfri turkisk yoghurt som jag äter mycket av. Jag måste läsa på lite mer om FODMAP. Om någon är intresserad av att veta mer om FODMAP så skickar jag med länken till artikeln ur Göteborgsposten:
 
 
Efter lunch fick både jag och Ponta gå och lägga oss medan mamma tog Alfons till lekparken och pappa gick på promenad med Lukas. Så skönt! Efter vilan kände jag mig äntligen bättre i huvudet. Sedan blev det lite lek i trädgården innan vi tog en mors dag-fika med jordgubbstårta. (Inte jag dock, jag hade med mig LCHF-äppelkaka till mig).
 
Lukas gungar i min gamla hokus-pokus-stol.
Putte har börjat jobba som väktare nu, men han kom förbi efter jobbet så vi hann träffa honom en stund i alla fall. Vi gratulerade mamma med blommor och två Mando Diao-skivor. Vi hann också gå upp på vinden en sväng och leta efter gamla leksaker. Alfons är väldigt inne på dinosaurier just nu och han fick med sig en av Puttes gamla dinosaurier hem.
 
Hemma i Mölndal stannade vi på Burger King och köpte mat. Jag provade glutenfri hamburgare som faktiskt var ganska god. Skippade dock pommes och tog morötter till i stället. Det gick i alla fall bra att äta potatis och jag fick inte ont i magen av detta. Ska bli spännande att ändra min diet lite nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar