Summa sidvisningar

onsdag 10 februari 2016

Febertopp

Vecka 5
Natten till måndagen fick Lukas feber. Jag kände att han var jättevarm och det bara strålade värme från hela hans lilla kropp. Man känner direkt på Lukas när han har feber. Han sov oroligt på natten och klängde mycket på mig. Barnen skulle ha gått till Marie eftersom Cajja fortfarande var i Thailand, men Lukas fick stanna hemma. Alfons var dock pigg och fick gå till Marie och det tyckte han var jättemysigt. De pusslade ett jättestort pussel med Bullerbybarnen.
Jag fick gå hem tidigare från jobbet för att ta hand om Lukas och det fick bli en lugn eftermiddag i TV-soffan. Vi tittade på den här filmen som vi hade lånat på bokbussen och den var riktigt bra. Många läskiga monster, men Alfons är inte rädd för sådant när det är tecknat.



Lukas var däckad nästan hela dagen och hade 40,1 vilket är den högsta feber han någonsin haft. Han ville inte leka någonting utan ville bara sitta i mitt knä. Han åt knappt någonting, men drack i alla fall bra. Han fick hur mycket saft han ville för att han skulle få i sig vätska. Jag fick även ge honom 2 Alvedonsuppar.


På tisdagen hade Lukas fortfarande hög feber, 39,5. Vår granne Ulla-Britt kom över och passade barnen en timme innan jag kom hem från jobbet. När jag kom så tittade Alfons och Ulla-Britt på film medan Lukas sov i hennes knä. Han vaknade dock när han hörde min röst och ville genast gosa. Alfons och Ulla-Britt spelade en omgång memory innan hon gick hem till sig. Jag tyckte Alfons också verkade hängig och hade feberblanka ögon så jag tog tempen på honom och han hade 39,2. Det fick bli en lugn hemmakväll med killarna.


Natten till onsdagen blev hemsk då jag inte fick mycket sömn. Killarna var fortfarande dåliga på morgonen så jag tog ut min första VAB-dag sedan jag började jobba i september. Förmiddagen blev rätt lugn och skön och vi kunde vila mycket, men på eftermiddagen började killarna piggna till. Lukas var ändå jättemammig och skrek så fort jag inte höll honom. Så fort de orkade leka så bråkade de med varandra så någon blev ledsen. Detta var den jobbigaste dagen jag haft med barnen på jättelänge. Här var en av de få stunderna de var sams: Bolibompa på TV med Lukas favorit ”Datten”.


Snacka om att det var skönt att få gå till jobbet på torsdagen. Rena avkopplingen! Killarna var redan friska och kunde gå till Marie som planerat. Den höga febern gav sig fort tack och lov. Efter jobbet hämtade jag killarna på Maries gård. Emma, Moa och Lyra hörde av sig och ville leka, men jag märkte på killarna att de var trötta och griniga så vi gick hem till oss i stället. De kanske hade tagit på dem att vara hos dagmamman så snart efter febern även om de nu var friska. Vi stannade hemma och bakade lite muffins i stället eller ”nis” som Lukas säger.


Det märktes faktiskt på Lukas att han var lite trött och tagen för han slocknade i soffan före 21, han som brukar hålla igång till 22 annars.


Fredagen blev rätt lugn. Jag jobbade och Ponta tog med killarna till Steinbrenner tillsammans med Nicklas och Alice. När jag kom hem från jobbet åkte Ponta och Alfons till frisören och kom hem nyklippta och snygga efter en stund. På kvällen lagade vi god mat och hade en riktig myskväll tillsammans.
På lördagen tog Alfons och jag en tur till Frölunda Torg för att köpa en födelsedagspresent till Lukas. Vi gick till BR där vi hittade en traktor med en liten gubbe som kunde åka i den. Den tror jag Lukas kommer att gilla. Han älskar traktorer och grävskopor. Lukas fick även en present av BR och då valde jag en ficklampa. Sedan gick vi vidare till MQ för att byta Pontas födelsedagspresent för tredje gången. Nu hittade jag dock ingenting som jag fastnade för så jag fick pengarna tillbaka. Ponta får nog vänta ett tag till på sin present.

På eftermiddagen bakade killarna och jag en hallonpaj och så tog vi en promenad.

På kvällen var det premiär för Melodifestivalen och vi hade bjudit hem Tom, Ulle, Elias och Sigge för att kolla på detta. Vi hade bestämt i förväg att vi skulle köpa hem mat. Det blev sallad till mig och Ulle medan Ponta och Tom valde pizzerian. Barnen fick pannkakor i stället. Till efterrätt blev det hallonpaj och glass. Sigge somnade 19:30 och sov lugnt hela kvällen, men Alfons, Elias och Lukas höll igång.


Det var lite svårt att koncentrera sig på låtarna eftersom det var så livat hemma så jag fick ingen riktig uppfattning om vilka låtar jag gillade. Ulle däremot kunde dissa eller hylla en låt efter 2 sekunder! Även om jag inte fastnade för någon låt så är det kul att Melodifestivalen dragit igång nu. Det livar upp lite i denna tråkiga tid som kallas februari.
På söndagen tog jag med killarna till lekparken för lite fysisk aktivitet och frisk luft. De lekte ganska länge i sandlådan och ritade med pinnar. Det blev lite gungning också.


På hemvägen såg vi dessa fina snödroppar hos grannen. Snart är det vår!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar