Summa sidvisningar

torsdag 25 februari 2016

Lukas 2 år

Vecka 7

På måndagen var det dags för utvecklingssamtal på jobbet. Detta var faktiskt första gången jag var på utvecklingssamtal. Jag har ju varit mammaledig 3 år av de 6 år jag har jobbat på Ortopeden och däremellan har vi bytt chefer mm så det har inte blivit av. Det gick i alla fall väldigt bra och jag fick mycket positiv respons. Roligt!

På kvällen sysselsatte jag mig med att slå in presenter till Lukas födelsedag. Barnen busade som vanligt och knycklade till allt papper och band fast varandra och alla möbler med presentsnören. Alfons fick inviga sin nya robotpyjamas som vi köpt i Ullared. Han tyckte att han skulle gå som en robot när han hade på sig den.



På tisdagen var det fantastiskt väder. Kallt men soligt. Jag passade på att ta en promenad på lunchrasten för att få lite solljus. Det behövs verkligen så här års. Lukas fick redan idag paket med posten från kusinerna Alma och Ivar. Det var den här fina skjortan och ett 2-årskort. Spännande med paket!



På onsdagen var det så dags för Lukas födelsedag. Tänk att min lille plutt är 2 år nu! Jag tycker fortfarande att han känns så liten, men det kanske är för att man jämför honom med storebror. Lukas fick ta med sin favoritglass, päronsplit, att bjuda på hos Cajja. När jag hämtade honom var han jättestolt för han hade fått en stor nalle i present. Den skulle han bära själv hela vägen hem. När vi kom hem hade jag gömt presenter i olika rum som han fick leta efter.

Lukas öppnar paket
På kvällen kom mamma, pappa, Putte och Jessica för att fira Lukas. Jag bjöd på middag (ugnsbakad kyckling med champinjoner och jordnötter samt ugnsbakade grönsaker) och sedan ostbricka. Det blev ingen tårta eftersom jag inte vill uppmuntra min diabetessjuke far att äta sötsaker. Lukas brydde sig nog inte så mycket ändå. Lukas fick många fina presenter: Regnjacka, t-shirts med Alfons Åberg, finbyxor och tröja, en luvtröja, flera pussel och böcker, köksredskap (leksaks), en ficklampa, en grävskopa, en traktor, lego duplo och ett litet tält att leka i. Jag tror Lukas gillade de flesta av sina presenter, men bäst var nog traktorn och grävskopan!

Födelsedagsmiddag
Alfons blev fruktansvärt avundsjuk på Lukas. Detta har aldrig hänt innan, men förra året var ju Lukas så liten att Alfons fick öppna hans presenter. Nu ville ju Lukas öppna själv och Alfons blev så arg. Det slutade med att han fick gå upp på sitt rum tills han blev snäll (det blev han ganska fort). Jag tycker inte att man ska behöva köpa något till syskonet på födelsedagar utan vill uppfostra barnen så att de vet att det är någon annans dag. Hur brukar ni göra med era barn vid födelsedagar?
Dagen efter tyckte i alla fall både Alfons och Lukas att det var jätteroligt att leka med alla nya leksaker. De lekte med både tältet, grävskopan (och de små byggarbetarna), traktorn och ficklampan. Ficklampan fick vara en glödande eld som byggarbetarna fick värma sig vid efter jobbet.


Fredagen gick åt till att jobba och sedan börja förbereda för Eklanda barnmarknad där jag ska sälja den 5 mars. Barnen och Ponta fick leka med Nicklas och Alice.
Lördagen blev rätt så lugn. Vi höll oss hemma och fixade med lite allt möjligt. Jag och killarna tog en promenad till Hemköp för att hämta två presenter till Lukas som han skulle få i efterhand. Båda killarna ville gå hela vägen så det tog lång tid. De tyckte det var jättekul att plaska i en slags fontän som finns i Bifrost och som nu var full med regnvatten. När vi till slut kom hem var de jätteblöta båda två och fick byta kläder.


På kvällen var det ju Mello omgång nr 3. Jag gillade Oscar Zias låt så jag var nöjd med att han gick till final.
På söndagen var det jättehärligt väder och nästan lite vår i luften. Vi bestämde oss för att möta upp Tom, Ulle, Elias och Sigge på Åby bandybana för lite skridskoåkning. Ponta och Alfons tog bilen dit medan Lukas och jag tog en promenad. Lukas är mycket för pinnar nu och han skulle gå hela vägen och plaska med pinnar i alla vattenpölar.



Detta var andra gången Alfons åkte skridskor och det gick lite bättre än första gången. Åby bandybana var jättebra att åka på och det fanns små ställningar som barnen kunde hålla sig i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar