Summa sidvisningar

fredag 18 mars 2016

Läkarbesök

Vecka 10
På måndagen var både Alfons och Lukas förkylda och väldigt hostiga, dock ingen feber. De fick vara hemma och farmor Karin ställde upp och passade dem en stund. Alfons blev så besviken när han inte fick gå på Knatteskutt (idag skulle det ha varit gymnastik på schemat). Jag fick muta honom med lite bakning i stället. Det blev blåbärskakor som enligt barnen var väldigt goda. Själv kunde jag inte äta dem då de innehöll mjöl.


På tisdagens morgon vaknade Lukas när jag skulle gå upp och blev jätteledsen. Då skrek han så att han fick en hostattack och kräktes. Han kräks så lätt när han är hostig. Jag misstänker att han, precis som Alfons, har förkylningsastma. Killarna fick vara hemma även denna dag och farmor Karin passade dem. Barnen var ändå rätt pigga och Lukas ville inte ens sova middag. Jag tog med dem till lekparken en stund så att de skulle få lite frisk luft. Där var det roliga vattenpölar att leka i.


På onsdagen nådde förkylningen sin kulmen för Lukas, medan Alfons började bli bättre, men båda fick vara hemma. Jag skippade lunchen och gick hem tidigare för att ta hand om barnen. Lukas hostade något fruktansvärt och kräktes 5 gånger under dagen. Stackars liten! Jag gav honom hostmedicin och på kvällen fick han också ta Alfons astmainhalator. Det verkade hjälpa lite. Lukas var rätt så ledsen och mammig hela dagen och åt inte speciellt mycket. Han fick leva på smoothie, välling och saft. Vi kunde i alla fall njuta lite av solen på baksidan.


På torsdagen hade Alfons tid på Barnmedicin för uppföljning av hans förkylningsastma. Eftersom Lukas var sjuk kunde Ponta inte ta med honom så jag tog en tidig lunch och följde med och passade Lukas under tiden. Vi gick till en lekpark på Krokslätts torg där Lukas fick åka lite rutschkana. Idag var Lukas lite piggare.


Alfons läkarbesök gick jättebra. Han hade vuxit 4 cm sedan 4-årskontrollen och var nu 98,5 cm lång. Han vägde 14,8 kg och de hade inga synpunkter på hans längd och vikt. Hans lungor lät också bra trots att han var lite förkyld. Han ska fortsätta använda sina mediciner vid behov såsom vi har gjort hittills. Vi frågade även om Lukas situation och läkaren tyckte att vi kunde ge honom Alfons astmamedicin vid behov.
På eftermiddagen passade Karin barnen så att jag kunde jobba över lite. Charlotta, Hanna och Elias hade varit i stan, men kunde tyvärr inte träffa oss den här gången då mina barn var sjuka. De hade dock lämnat barnens julklappar och Lukas födelsedagspresent. Barnen fick fina böcker och pysselböcker. Lukas fick också en pyjamas med Den gode dinosaurien. Den blev Alfons väldigt sugen på! På kvällen tog jag med barnen till lekparken och bokbussen och vi lånade ett par nya filmer.
På fredagen var barnen nästan friska och Ponta var ute med dem hela förmiddagen och lekte med Nicklas och Alice i det härliga vårvädret. När jag kom hem från jobbet tog jag en promenad med Lukas till Plantagen för att titta på vårblommor. Snart dags att börja plantera! Nu har det kommit upp små lila krokusar som vi satte i höstas.


På lördagen åkte vi hela familjen och handlade på Willys. Lukas fick köra en liten barnvagn för första gången och det tyckte han var väldigt roligt!


Sedan fortsatte vi till Rusta där vi köpte en ny badrumsmatta, en ny prydnadskudde och lite annat. Vi tittade på utemöbler men fastnade inte för något.
På eftermiddagen var vi ute på baksidan en stund och Alfons lekte lite med grannpojken Arvid som är 2,5. Lukas var grinig och ville bara bli buren.
På kvällen kom Tom, Ulle, Elias och Sigge för att titta på Melodifestivalen. Vi köpte hem mat och sedan hade vi gjort en 80-talsklassiker, gino på jordgubbar, kiwi och banan med smält vit choklad och glass. Själv tyckte jag det var riktigt gott!


Jag gillade Oscar Zias låt bäst, men tyckte de flesta låtarna i finalen var bra. Gillade även Frans som vann! Svårt att tippa hur den låten kommer att hamna i ESC sedan!
På söndagen körde vi ett pass själva i lekparken på förmiddagen. Killarna cyklade lite på Lukas trehjuling och gungade mm. På eftermiddagen blev det ett pass i en lekpark i Bifrost tillsammans med Nicklas och Alice och vi var även hemma hos dem och lekte en stund. Vi fick dessa fina påskliljor av Ulla-Britt så nu börjar det bli lite vårfint hemma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar