Summa sidvisningar

tisdag 22 mars 2016

2-årstrots

Vecka 11

På måndagen var det Knatteskuttgympa för Alfons. De andra gångerna har jag och Lukas varit med och tittat, men idag ville ledarna vara själva med barnen. Lukas och jag fick sysselsätta oss på skolgården och det var inga problem då det fanns en stor rutschkana där.


Jag var lite orolig att Alfons skulle bli ledsen när inte jag var med, men det gick jättebra! De hade tränat friidrott idag och fått prova att stöta kula, springa och hoppa längd. På slutet fick föräldrarna komma in och se lite som de hade lärt sig. Alfons tyckte det var jättekul! Nästa gång ska de spela volleyboll.

På tisdagen fick vi oväntat besök av Anita, My och Signe. Det var en trevlig överraskning! My, Alfons, Lukas och Signe fick leka med lera. Det var första gången för Lukas, men det gick jättebra. Ingen lera i munnen =)


På onsdagen ville killarna vara inomhus så då fick det bli lite bakning. Vi hade fått ett nytt recept på fröknäcke som även innehöll lite mandelmjöl av Anita dagen innan så det provade vi och det blev succé! Detta fastnade inte alls i bakplåtspappret som mina tidigare knäckebröd har gjort och det blev riktigt gott. Även killarna tyckte det var gott, så det lär vi baka flera gånger.



På torsdagen var det dags för barnens dagmamma Cajja att opereras så barnen fick gå till Marie i stället. Alfons gick ju hos henne förut så han tycker det är jättemysigt att gå dit ibland. Lukas har varit där ett par gånger och det gick jättebra även denna gång. Lukas sprang raka vägen in och började leka när Pontus lämnade dem. Han hade lekt jättemycket med dockor och dockvagnen där under dagen.

När jag hämtade dem gick vi vidare till Jungfruplatsen där vi skulle köpa ett litet bord och två små stolar som jag sett på en facebooksida. Det visade sig vara mamman till ett barn i Knatteskuttgruppen. Barnen ville stanna och leka på gården där som hade en ny och fin lekplats.



På vägen hem lastade jag på bordet och stolarna på vagnen och barnen fick gå (cirka 1 km). Det gick bra till en början, men efter halva vägen gav Lukas 2-årstrots sig till känna och det slutade med att jag fick bära honom hem.


På fredagen var det återigen dags att lämna in prylar på en barnmarknad, denna gång i Rävekärr. Alfons följde med mig och det gick smidigt. På hemvägen stannade vi på Franks och köpte med oss två st Angusburgare med pommes. Den här gången blev vi dock väldigt missnöjda med maten. Det tog 20-25 min att få maten och när jag kom hem var hamburgaren rå inuti så jag fick steka den själv.

På lördagen besökte vi själva barnmarknaden och köpte några grejer, bl a ett par helt nya Converse-skor till Alfons. Det blev också lite lek på skolgården med Elias och Ulle.

På eftermiddagen åkte jag och hämtade överblivna kläder och pengar. Sedan blev det lite lek i vår lekpark med Ebba.


Även på söndagen hann vi med ett pass i lekparken på förmiddagen. Barnen hade med gatukritor och gjorde fina konstverk på basketplanen.


Vid lunchtid  mötte vi upp mormor och morfar på Mr Johansson för en god söndagslunch. Sedan skjutsade vi pappa till Slottsskogen där han skulle på en hockeymatch i Frölunda Borg. I samma veva åkte vi till Plantagen och köpte lite grejer till trädgården. Mormor stannade hos oss och passade barnen. Mormor och morfar hade med stora påskägg till barnen med godis och varsitt jättestort dinosaurieägg som man skulle lägga i vatten. Vi la Lukas ägg i vatten i väntan på att det skulle kläckas. Spännande!

Eftermiddagen tillbringade vi i trädgården där vi hann fixa i ordning lite med jord och en ny pallkrage. Lite kaffe hann vi också med i solen. Mysigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar