Summa sidvisningar

måndag 15 augusti 2011

Bebisgos och kräftskiva

Vecka 32





Nu är det 1 vecka kvar som jag ska vara själv på avdelningen, men den här veckan blev också hyfsat lugn på jobbet. Skönt! Nästa vecka kommer chefen tillbaka efter semestern och då hoppas jag att hon lägger ut ett jobb som har tänkt söka. Det är på den andra traumaavdelningen där jag jobbade okt-nov 2010 när den läkarsekreteraren var mammaledig. Det vore så skönt om jag kunde få det jobbet så jag vet att jag har något att komma tillbaka till efter min mammaledighet.


På måndagen denna vecka åkte jag och Ponta och hälsade på Louise, Johan och Viktor. Annelie var också med. Louise hade fyllt 30 för några dagar sedan så jag hade med mig en present, en stor godisskål full med godis. Vi fick jättegod fika med rabarberpaj och vaniljsås. Det var så mysigt att gosa lite bebis med Viktor också! Han är väldigt snäll och blir inte ledsen när han ska sitta hos andra än föräldrarna. Ponta fick också "träna" lite på att gosa bebis. Nu längtar jag ännu mer efter min lille Alfons!





På måndagskvällen fick jag sedan jätteont i magen på en fläck till höger om naveln. Det onda höll i sig hela natten så jag somnade inte förrän framåt 5 på morgonen. Jag fick ringa och sjukanmäla mig på jobbet. Jag var lite orolig att det var något med bebisen så jag googlade lite och kom fram till att det nog var ligamenten som gjorde ont, men jag ska fråga barnmorskan nästa gång. Frampå dagen övergick det i alla fall till "vanligt magont".


När jag vaknade nästa dag var smärtan helt borta så jag kunde gå till jobbet igen. Som tur var så hade det varit lugnt på tisdagen så det gjorde inte så mycket att jag varit hemma. Jag har alltid så dåligt samvete när man är sjuk. Resten av veckan gick det bra att jobba förutom att jag hade ont i ryggen. Jag försökte stå och jobba så mycket det gick för då gör det inte lika ont som när jag sitter.





På fredagen slutade jag lite tidigare för jag och Ponta skulle åka till Värmland över helgen. Vi åkte från Mölndal 15:50, men det hade hänt en olycka innan Kungälv så det var fruktansvärda bilköer. Det tog oss 1,5 timme att köra till Kungälv. Sedan lossade det. Vi var dock inte framme förrän vid 20-tiden och resan brukar i vanliga fall ta knappt 3 timmar. Inte hann vi besöka godisfabriken på vägen heller för de hade hunnit stänga innan vi kom fram. När vi kom fram till Lennartsfors hade Tårtmagen maten färdig så vi åt lite grillat och prinsesstårta till efterrätt. Gott! Sedan däckade vi ganska tidigt efter den långa bilresan.


På lördagen blev det riktigt fint väder och vi gav oss ut i svampskogen. Vi hittade en hel del kantareller, men efter ett tag blev jag så fruktansvärt trött så vi fick gå hem. Det märks att graviditeten börjar ta ut sin rätt nu. Man har inte så mycket ork som annars. Dessutom var jag så rädd att ramla när vi gick i skogen så jag fick gå väldigt lugnt och försiktigt. På eftermiddagen tog vi en tur till och hittade mer svamp och däremellan låg jag i solstolen med Jessica Anderssons bok "När kalla nätter jagar mig med minnen av hur det var" som jag sträckläste.








Katten Findus "hjälpte till" att plocka svamp

På kvällen var det dags för kräftskiva hos Östen och Britta. Brittas släktingar Mia och Anders var också där. De var i Pontus ålder och bodde i Göteborg så vi hade en del gemensamt och det var kul att träffa lite nya människor. Det blev en trevlig kväll med mycket god mat.

Jag, Mia och Anders



Vackra efterrättsskålar med fruktsallad


Britta och Östen köpte förra året en labradortik som heter Astra. Hon var rätt busig som valp, men nu hade hon lugnat sig och var jättegosig.


Sötaste Astra


När vi vaknade på söndagen var det halvkasst väder, men vi gav oss ut på en kort svamptur i alla fall. Sedan började det regna ordentligt så vi packade in oss i bilen och åkte hemåt. När vi kom hem vägde vi svampen och det blev nästan 5 kg. Sedan kom det tråkiga - rensningen. Som tur var kom Karin förbi och hjälpte oss rensa. På kvällen spelade vi Bingolotto för jag var lite sugen på att testa nu när de har kortat ner programmet och bytt programledare. Vi hade tur för jag vann 100 kr och Ponta vann 200. Nya Bingolotto verkar bra!



Graviditetsstatus: Nu har jag gått in i vecka 30. Bebisen är fortfarande väldigt livlig och det sägs att om bebisen är aktiv i magen så kommer den vara det sedan också, så det blir nog en busig unge! Nu börjar det bli ganska jobbigt med ryggvärken och jag har även börjat få halsbränna vilket inte är så trevligt. Tur att det inte är såååå långt kvar nu. Nästa besök hos barnmorskan blir på tisdag. Än så länge har jag gått upp 8,5 kg.































2 kommentarer:

  1. Hihi, du har samma form på magen som jag hade med Viktor. Blir väldigt förvånad om du får en tös :)

    SvaraRadera
  2. Samma här! Jag har ju köpt blå barnvagn och barnsäng också =)

    SvaraRadera