Summa sidvisningar

onsdag 31 augusti 2011

Weekend i Tranås

Vecka 34


Denna veckan började med en riktigt chockstart. På måndagen var det utvecklingsdag för hela Ortopeden och jag var den enda sekreteraren som skulle vara kvar på jobbet. Jag hade skrivhjälp av några på andra kliniker, men det var väldigt svårt för de var inte vana vid ortopedi och behövde också en hel del vägledning. Var helt slut efter denna dag.



På tisdagen kom min kollega tillbaka efter semestern så nu behöver jag inte vara själv längre. Skönt! På kvällen hade jag bestämt mig för att återuppta simning på Åbybadet igen (de har haft stängt under sommaren). Det visade sig inte vara någon bra idé. Jag fick värsta halsbrännan och var nära att spy flera gånger. Det var inte lätt med bröstsim. Ryggsim gick lite bättre, men eftersom halva bassängen var avstängd för simträning var det alldeles för mycket folk för att det skulle kännas avslappnat med ryggsim. Jag ska nog ge simningen en chans till, men då ska jag inte gå dit på en tisdag utan någon lite lugnare dag och så ska jag satsa mer på ryggsim.

På torsdagen åkte jag och Ponta till Tapetgalleriet på Hisingen för att hitta Nalle Puh-tapeter till barnrummet. Jag hade ringt dit tidigare i veckan för det var det enda tapetstället i Göteborg som hade något med Nalle Puh. Det var verkligen bra service på Tapetgalleriet. Vi höll på i säkert en timme att vela fram och och tillbaka. Till slut blev det i stället för Puh gråblå tapeter och en bård med Bambi och Stampe. Det kommer nog att bli jättefint i barnrummet!



På fredagen slutade jag lite tidigare för skulle ge oss iväg till Tranås för en helg med släkten. Resan dit gick rätt smidigt förutom att jag hade lite ont i ryggen. Att sitta still i bilen är det värsta för min rygg. Vi hade bokat rum på Statshotellet tillsammans med mamma och pappa medan Putte och Margita bodde på Badhotellet som låg precis intill. På kvällen var vi bjudna till min faster Inger och farbror Stig som jag inte träffat på många år. Det var roligt att träffa dem igen efter så lång tid och det var också ett riktigt kanonväder så vi kunde sitta utomhus hela kvällen. Kom inte i säng förrän halv ett på natten vilket är väldigt sent för mig.



På faster och farbrors veranda



Jag sov väldigt bra på hotellet, men var ändå trött när Ponta väckte mig på lördagen. Vi åt en god hotellfrukost innan vi åkte för att hämta mormor och åka ner till hamnen. Där sammanstrålade vi med min morbror, moster och mina kusiner. Mormor bjöd oss allihop på en båttur på sjön med den gamla ångbåten Boxholm II. Det var kanonväder även denna dag så det var riktigt härligt att vara ute på sjön. I båtturen ingick också lunch på ett pensionat där vi stannade till.

Mormor, jag och Margita på ångbåten



Morbror Dick, kusin Gustav och kusin Johan


Båten

Efter båtturen som tog 3-4 timmar gick vi en sväng på stan. Jag och Ponta gick in i en barnklädesaffär för att köpa ett par byxor till bebisen och jag hittade ett par grå mysbyxor av märket Alfons. Dem var jag ju bara tvungen att köpa! Sedan gick vi tillbaka till hotellet och sov en stund.

På kvällen var vi bjudna till Dick och Maggan (morbror och moster) på grillning. Det var fantastisk god mat och det var så roligt att umgås med kusiner och övriga släktingar. Vi har fått lite bättre kontakt det senaste året och det är kul! Vi bestämde även att Dick och Maggan skulle komma ner till min 30-årsdag.


Maggan, pappa och Gustav


Pappa, Margita, Putte och Ponta


På söndagen blev det ytterligare en god hotellfrukost innan det var dags att åka hem. Hade ganska ont i ryggen hela hemresan som tog ungefär 2,5 timme. Detta blir dock bättre så fort jag kommer ur bilen och kan röra mig lite mer. På eftermiddagen fick jag åka ut till Tapetgalleriet igen för vi hade mätt fel på husritningen och köpt en bård för lite. Som tur var hade de kvar en bård trots att den var på rea. Jag åkte också en sväng till Plantagen för att köpa lite höstblommor till trädgården. Det är så fullt i landet nu när mina grönsaksodlingar börjat vissna. Tyvärr hade de inte så mycket höstblommor ännu, men jag köpte ljung och en blå blomma som hette gentiana. Sedan åkte jag hem och slet upp alla grönsaker och planterade mina nya blommor. Så nu är det i alla fall fint i en del av trädgårdslandet. Är dock sugen på att plantera lite mer nytt, men det är ju ganska dyrt med blommor och sånt.


Ljung och gentiana



Graviditetsstatus:


Nu har jag gått in i vecka 32. Nu ska bebisen väga ungefär 2 kg. Under veckan har jag haft ont i ryggen en del och även lite halsbränna. Annars går det fint med graviditeten. Nästa besök hos barnmorskan blir på tisdag. Då ska jag fråga om bebisen har fixerat sig. Än så länge har jag gått upp 9,5 kg.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar