Summa sidvisningar

tisdag 23 augusti 2011

Förbereder för bebis ankomst

Vecka 33




Detta var sista veckan som jag var själv på jobbet och det gick faktiskt väldigt bra eftersom det var relativt lugnt på avdelningen.

På tisdagen var jag och Ponta på besök hos barnmorskan. Hon mätte storleken på magen som följde tillväxtkurvan fint, d v s normalstor bebis! Vi kollade även mitt blodtryck och blodsocker som båda var bra. Vi anmälde oss till en föräldrakurs för de som ska ha barn i november eftersom det var fullt i oktober, så det drar nog inte igång än på ett tag.

På onsdagen var jag och klippte mig på Studio H. Hade tänkt fylla i slingorna också, men sedan tyckte jag inte utväxten var så farligt så jag bestämde mig för att vänta några veckor med det.

På fredagen var det dags för det sista kioskpasset på golfen för i sommar. För en gångs skull regnade det så jag trodde vi skulle slippa åka dit, men framåt eftermiddagen slutade det regna så vi fick ta det i alla fall. Det var inte så många som kom och spelade så vi var hemma ganska tidigt, vid halv tio ungefär.

På lördagen vaknade vi jättetidigt så vi åkte ut några ärenden på förmiddagen. Bl a så var vi på Colorama och tittade på tapeter till barnrummet. Vi har tänkt måla om i trappan och hallen på övervåningen innan bebisen kommer och då vore det smidigt att tapetsera om i barnrummet på samma gång (vi ska hyra in ett proffs). Det svåra var att hitta några tapeter som var könsneutrala. Vi lyckades inte heller bestämma någon färg till trappan/hallen, men vi kom i alla fall överens om någon ljus nyans, kanske vaniljvitt.

På eftermiddagen hade vi bjudit hem mamma och pappa på grill. Vädret var rätt fint så vi kunde sitta i trädgården. Vi grillade fläskytterfilé och halloumi, jättegott! Sedan åkte vi till golfen och spelade en runda på äventyrsgolfen. Jag spelade bra i början och ledde partiet, men på slutet gick Ponta om som vanligt. Pappa var farligt nära ett tag, bara 2 slag efter men till slut vann jag över honom med god marginal. Ponta vann på 43 och sedan kom jag på 47 som kanske är mitt personbästa. Har inte riktigt koll. Efter golfen åkte vi hem till oss och åt dessert.


Ponta och mamma väntar på dessert

Jag hade gjort mockapannacotta. Det var första gången jag gjorde pannacotta och den blev jättegod! Var dessutom väldigt enkel att göra. Pannacottan toppades med blåbär och röda vinbär.

Mockapannacotta



På kvällen hyrde vi Irene Huss "Det lömska nätet" och hade lite filmmys. Det var en av de bästa Irene Huss-filmerna tycker jag, väldigt spännande.




På söndagen var jag helt sjukt trött. Har haft några sådana dagar under graviditeten. Tror det är bebisen som suger musten ur mig. Sov cirka 10 timmar på natten från elva till nio. Sedan gick jag upp och åt frukost och efter det sov jag säkert två timmar till. Var ändå trött när jag skulle gå upp för andra gången. Vi åkte ut till Hisingen och gick på Biltema och kollade på en cykel till mig. De hade en cykel som verkade bra, men vi kom fram till att däck och slangar är väldigt billigt så det kanske är smartare att laga den gamla cykeln ändå. Annars hade jag tänkt önska mig en ny cykel när jag fyller år. Sedan åkte vi till Mr Johansson och åt en rejäl lunch. Det var exakt samma mat som förra gången och jag åt mig proppmätt. Kände mig lite piggare efter denna måltid så vi åkte till IKEA för att handla lite till bebisen. Det blev en ljusblå spjälsäng och ett vitt bastant skötbord. Vi tänkte köpa täcke också, men tydligen ska man inte ha det till små bebisar så vi väntade med detta.







Graviditetsstatus:
Nu har jag gått in i vecka 31. Nu kan bebisen ha fixerat sig, så det ska jag fråga barnmorskan nästa gång vi ska dit. Det blir för övrigt i vecka 32. Den senaste veckan har jag haft en del ont i ryggen och även ganska ont i revbenen. Det märks att det börjar bli trångt där inne! Än så länge har jag gått upp 9 kg.



Magen ser jättestor ut på den här bilden, men jag lutar mig nog lite bakåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar