Summa sidvisningar

måndag 17 oktober 2011

Sista arbetsveckan

Vecka 41

Min sista arbetsvecka! Den här veckan skulle jag bara jobba halvtid vilket är skönt! Dock märker jag att man hinner väldigt mycket mindre på jobbet på 4 timmar än 8. På måndagen hade vi som vanligt möte med avdelningssekreterarna och även chefen var med. Jag passade på att bjuda dem på fika eftersom det var min sista vecka. De fick kanelbullar och det verkade alla bli väldigt glada för! Jag har fortfarande inte fått något säkert besked från chefen angående min anställning. Enligt henne så kan jag vara lugn, men jag vet att muntliga avtal inte gäller på samma sätt. Jag vill ha det på papper!

På kvällen var jag på förlossningsinfo på Mölndals Sjukhus. Barnmorskan som höll i det var jättebra tyckte jag och man kände sig mycket säkrare efter den timmen med information. Det var mest praktiskt information om hela vårdförloppet på Mölndal. Jag hoppas verkligen att jag får föda där och inte behöver åka till Östra (eller i värsta fall Varberg). Tydligen har de 9 förlossningssalar på Mölndal så jag hoppas att det ska räcka.

På tisdagen var det sista gången på föräldrautbildningen. Den här gången handlade det nästan bara om amning och lite annat när man kommer hem med bebisen. Jag har över huvud taget inte tänkt särskilt mycket på detta eftersom förlossningen hela tiden har varit målet. Jag känner mig inte orolig över huvud taget för tiden efter BB för om jag klarar att få ut bebisen så klarar jag nog vad som helst sedan. Min barnmorska Therese som håller i kursen tyckte sig se på mig att jag snart skulle föda. Hon trodde inte ens att jag skulle komma på min tid till henne på fredag eftersom jag då borde ha fött redan. Jag undrar vad hon fick det ifrån. Jag tror inte man kan se det på någon på utsidan.

På onsdagen hade jag riktigt ont i magen på förmiddagen. Det var väldigt jobbigt eftersom vi skulle ha APT (stormöte) på jobbet nästan hela förmiddagen. Det blev dock lite bättre framåt lunch så jag kunde vara kvar på jobbet. Efter jobbet bakade jag muffins med choklad och röda vinbär som jag skulle bjuda sekreterarna i paviljongen på nästa dag. Jag hade bestämt med Annelie att vi skulle ta en fika på Frölunda Torg, men eftersom jag haft så ont i magen under dagen fick hon komma hit på en fika i stället.

På torsdagen mådde jag bra igen. På förmiddagen gick jag till paviljongen och bjöd sekreterarna där på fika vilket var uppskattat. Efter jobbet stannade jag kvar och lunchade med Malin en sista gång. Efter jobbet stod bakning på schemat igen. Personalen på avdelningen behövde ju också bli bjudna på något! Den här gången provade jag att baka kärleksmums. Konstigt nog har jag aldrig bakat det förut trots att jag tycker det är jättegott.

På fredagen skulle jag till barnmorskan igen. Hon var förvånad att se mig eftersom hon trodde att jag redan hade fött. Jag fick ta blodtryck som var bra (117/72) och urinprov som också var bra. Däremot var mitt Hb i lägsta laget (117). Jag måste helt enkelt börja skärpa mig med järntabletterna som jag inte har tagit många gånger trots att jag borde ha tagit 1 om dagen sedan vecka 20. Bebben hade vuxit sedan förra gången trots att jag gått ner något i vikt. Hans hjärtljud lät också bra så han verkar må bra där inne. Eftersom jag hade tid hos barnmorskan på förmiddagen skulle jag jobba eftermiddag i stället. När jag kom till jobbet kom alla avdelningssekreterarna och överraskade mig med en jättefin blombukett. Jag blev jätteglad!


På eftermiddagen bjöd jag avdelningens personal på kärleksmums. Det tog ganska lång tid att avsluta allting jag hållit på med på jobbet, packa ihop alla mina saker och säga hej då till alla. Det känns väldigt konstigt att jag inte ska komma tillbaka på ett bra tag. Jag kommer nog att sakna jobbet lite och framförallt mina goa arbetskamrater. Vi har så mycket roligt ihop. Men jag får gå dit och hälsa på dem sedan och visa upp bebben.

Som tur var kom Ponta och hämtade mig efter jobbet för jag hade jättemycket saker som jag skulle ha med hem. Vi åkte en sväng till IKEA och började med att ta en fika. Sedan shoppade vi 2 kuddar som vi behöver ha ifall vi får nattgäster, en tavellist som vi har tänkt sätta upp i trappan, några fina ljus och en jättefin stor tavla som jag hade spanat in. Jag hade tänkt att den skulle passa perfekt i vårt sovrum och det gjorde den också!

Helgen blev ovanligt lugn. Ponta var på konferens hela lördagen så jag passade på att vila och så bakade jag en äppelpaj. På söndagen kom mamma och pappa på en snabbfika. Mamma hade med sig lite babykläder som jag haft när jag var liten. Där fanns en del gulliga stickade kläder som jag ska tvätta och använda till bebben.

Graviditetsstatus: Nu har jag gått in i vecka 39. Den här veckan har jag haft lite förvärkar och ont i magen, annars har det varit bra. Jag har gått ner något i vikt, men enligt barnmorskan är detta normalt. Hittills är min viktuppgång 11 kg. Förra veckan smög det sig in ett litet fel på bloggen. Jag hade lagt upp fel magbild som egentligen var för vecka 37 så här kommer den rätta magbilden för vecka 38 samt bild för vecka 39.

Vecka 38


Vecka 39

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar