Summa sidvisningar

onsdag 5 oktober 2011

30-årsfest

Vecka 39

Hösten är i min familj full med födelsedagar och på onsdagen 28 september var det pappas tur. Ponta och jag åkte ner till Varberg efter jobbet för lite lugnt firande med bara familjen. (Annat blir det nog nästa år när han fyller 60). Det bjöds på frallor och jättegod hallontårta. Pappa fick av mig ett whiskeyglas, ett speciellt från Orrefors med en vit "bubbla" i botten, samt ett sällskapsspel som vi snart får prova. I vår familj spelas det en hel del spel och det kan vara kul med något nytt ibland!

På fredagen var det dags för ett besök hos barnmorskan Therese. Tyvärr kunde inte Ponta följa med den här gången eftersom han blev tvungen att jobba tidigt, så jag fick gå själv. Jag fick lämna urinprov och ta blodtrycket. Blodtrycket var lite högre än förra gången, men ändå bra 123/70. Therese mätte också magen och lyssnade på lillens hjärta och allting var bra. Han följer sin tillväxtkurva fint och ligger lite över medel.
På lördagen skulle mitt 30-årskalas gå av stapeln. Vi höll på hela dagen och förbereda kalaset. Redan på fredagen hade Ponta varit i Mölnlycke och hämtat cateringmaten som vi hade beställt och jag hade bakat en marängbotten till en Pavlovatårta. Vi började med att åka ut och handla på lördagen. Åkte även till Plantagen för jag ville byta ut blommorna på framsidan. Gjorde ett fint arrangemang med ljung och silverek. Det fanns inte så mycket annat att välja på, men det blev ganska färgglatt ändå tack vare den blåa ljungen (som nog är ganska så fejk).

Sedan gjorde jag tårtor. Det blev en Pavlovatårta med kiwi och blåbär samt en vanlig tårta med jordgubbar och blåbär.


Eftermiddagen gick åt till att städa och duka. Klockan fem började kalaset och då var det precis att vi var klara. Vi började med att servera champagne och tilltugg. Sedan hade jag och Ponta gjort en frågesport som skulle gå i tre ronder över kvällen och detta var väldigt populärt. Vi hade delat in dem i lag och försökt göra det så jämnt som möjligt. Det roliga var att pappa/mormor fick se sig besegrade av Putte/Maggan. Alltid skönt när inte pappa vinner en tävling! Cateringmaten var jättegod och det var så skönt att slippa laga maten själv. Tårtorna blev också väldigt uppskattade. Det blev en lång och trevlig kväll. I födelsedagspresenter fick jag ett jättefint tårtfat i glas, en silverring, pengar, några böcker och inramade foton samt fina ljus från Dimoda. Det blev en lång och trevlig kväll!


På söndagen var jag och Ponta jättetrötta. Det blev för en gångs skull en riktig slappardag. Det enda vi gjorde var att röja upp lite efter kalaset och fixa lite i trädgården. Annars blev det ryggläge framför teven. Ganska skönt! På kvällen gav vi oss på Bingolotto igen och det blev en liten vinst på 100 kr!
Graviditetsstatus:
Nu har jag gått in i vecka 37. Nu ska bebben väga cirka 3 kg. Det känns konstigt att tänka på att jag har en färdig bebbe i magen nu. Den här veckan kände jag av förvärkar i måndags kväll. Det gjorde faktiskt ganska ont, men det är väl inget mot vad som komma skall. Förutom detta så har det gått bra. Än så länge har jag gått upp 11 kg. På tisdag blir det föräldrautbildning igen och då ska de berätta mer om själva förlossningen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar