Summa sidvisningar

fredag 18 maj 2012

6-månaderskontroll

Vecka 19

Veckan började med lite betongträning ute i Askim. Det var soligt, men ändå ganska kallt eftersom det alltid blåser där. Det var egentligen Ponta som skulle träna inför seriespelet, men jag tränade också nästan alla betongbanorna. Det kändes lite ovant, men kul!

På tisdagen var det dags för babysim igen. Den här gången fick vi lära oss ett nytt grepp som hette karusellgreppet. Då skulle man hålla bebben på ett speciellt sätt och dra den runt sig som i en karusell. Detta kunde man göra både på mage och rygg och det gillade Alfons! Sedan skulle vi också prova det första dyket. Alfons och jag hade ju tränat hemma på att han skulle få mycket vatten på huvudet så det kändes som att vi var redo för ett dyk. Dessvärre gjorde jag lite fel för jag drog inte ner honom tillräckligt långt under vattnet utan toppen på huvudet var fortfarande ovanför ytan. Därför förstod han inte att han var under och andades in lite för tidigt när han skulle upp och fick en liten kallsup. Det gick ändå bra och han blev inte så ledsen. Vi får hoppas att det går bra även nästa gång.

På onsdagen hade vi först 6-månaderskontroll på förmiddagen och sedan föräldragrupp på eftermiddagen så det blev mycket tid på BVC. Det var ett läkarbesök den här gången. Läkaren frågade om han kunde rulla och jollra vilket han har kunnat länge. Sedan fick han visa att han kunde ta en leksak och flytta den mellan händerna. Läkaren kände också igenom kroppen och lyssnade på hjärtat och Alfons förklarades frisk och normal. Nu väger han 7,5 kg och är 68,5 cm lång. Nu tyckte de att vikten var okej igen. Kelley tyckte att Alfons nu ska börja äta "riktig lunch", d v s både kött/fisk, potatis/ris och grönsaker. Han ska också fortsätta med gröten och han kan börja dricka lite vatten till maten. Jag berättade att Alfons är lite trotsig med grönsakspuréerna och då tyckte hon inte att han skulle få mer banan förrän han blir bättre på att äta "riktig mat".

På fredagen var vi på Fässbergskyrkans öppna förskola. De skulle även ha babyrytmik, men det var även för lite större barn så jag och Alfons kände inte igen sångerna så bra, men det var kul ändå. Alfons fick också en ny kompis som hette Harry och var en månad äldre än honom. Det visade sig att Harry med familj bodde väldigt nära oss i Solängen så det var kul!

Pontus skulle spela seriespel hela helgen så jag och Alfons tillbringade helgen i Varberg. Vi körde ner på lördagsförmiddagen och jag var lite orolig för att köra ensam med Alfons eftersom han ibland blir ganska arg i bilen. Den här gången gick det i alla fall bra. Han skrek bara lite så jag fick peta in nappen några gånger och sedan somnade han i höjd med Kungsbacka.

Alfons hade ju fyllt ett halvår på fredagen (11/5) och när vi kom fram låg det en present och väntade på honom. Det var en söt liten solhatt som han nog kommer att få nytta av i sommar. Han fick också en haklapp som han ska ha när han är i Varberg. Alfons fick också present av Putte & Margita, ett gulligt sollinne och en body.



Alfons var på ett strålande humör hela dagen och gillade att få mycket uppmärksamhet från både morfar, mormor och morbror Putte.


På söndagen var det fint väder så vi gick en promenad nere i hamnen. Vi började med ett stopp i hamnkiosken för vårens första uteglass.


Sedan fortsatte vi till Socitetsparken där de hade alla möjliga sorters tulpaner.



På eftermiddagen gick vi ut och åt på en italiensk restaurang där jag aldrig varit förut. De hade jättegod mat. Jag åt kalventrecote som var fantastiskt god. Alfons var jättetrött och gnällig på restaurangbesöket, men jag ville hålla honom vaken till hemresan så att han skulle sova i bilen. Denna taktik fungerade för det blev bara ett par skrikminuter innan han somnade i bilstolen och hemresan gick smärtfritt.

Den här veckan har det inte alls gått framåt när det gäller sömnen. Alfons har somnat i barnvagnen varje dag utom en, men inte sovit mer än ett par timmar innan han vaknat och velat komma upp i sängen. En dag provade jag att låta honom sova i vår säng hela natten och då sov han faktiskt 5,5 timmar i sträck vilket är hans rekord. Kanske ska låta honom sova där för jämnan? Jag tycker inte han äter särskilt mycket på natten längre. Han vill gärna tutta när han vaknar, men han äter inte så länge som han gjorde förut utan jag tror att han bara vill ha närhet egentligen. Däremot sover han oroligt och jag blir väckt flera gånger varje natt - jobbigt.

Maten har det däremot gått framåt med. Han fick prova burkmat nu i helgen (kyckling med grönsaker) och det gick bättre än grönsakspuréerna han fått hemma. Han äter ungefär 1/3 burk och får amma efter det, så jag har inte ersatt någon amning med mat ännu. Gröten går också framåt och nu äter han nästan 1/2 portion havregröt på kvällen. Han får även amma i samband med gröten. Nästa vecka ska jag öka på grötportionen lite och även låta honom prova någon annan burkmat på lunchen.

Den här veckan har Alfons äntligen fått börja använda denna skallra som han fick när han var nyfödd. På paketet stod det att den var från 6 månader så jag har väntat tills nu. Innan har han mest lekt med mjuka leksaker, men den här var riktigt rolig. Man får dock akta sig lite när han är i farten med den för han har råkat slå till mig med den ett par gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar