Summa sidvisningar

lördag 3 november 2012

Ny livsstil

Vecka 43

Nu får det vara slut på småätandet och allt det onyttiga! Har äntligen bestämt mig en gång för alla att jag ska kämpa för att gå ner de sista envetna 2,5 mammakilona som inte har velat släppa taget om min mage! Lyckas jag med detta ska jag försöka att skaffa mig en platt mage utan en massa daller. Då har jag nått mitt mål. Min plan för hur jag ska göra detta är följande:

Skära ner ordentligt på coca-cola och godis.
Bara äta fikabröd när det är kalas eller man blir bjuden på fika hos någon.
Promenera i snitt 5 km varje dag.
Göra sit-ups.
Sluta äta på nätterna.

Detta känns ju inte som någon omöjlighet. Skriver dock detta på bloggen för att minska risken att jag bara lägger av innan jag nått det första målet som är att tappa 2,5 kg.

Sagt och gjort så började jag måndagen med att cykla 14 km till och från Järntorget via Sahlgrenska. Bara den backen kändes ju som om man brände ett antal kalorier. Jag hade äntligen fått en tid för återbesök hos ryggläkaren. Karin var snäll och passade Alfons hemma hos oss så att inte Ponta behövde sluta tidigare. Läkarbesöket gick inte så jättebra. Enligt ryggläkaren så har jag skadat ett muskelsenfäste på ett utskott. Detta ska dock läka av sig själv vilket det inte har gjort hittills på 3,5 år. Jag fick en kortisonspruta eftersom det hjälpte en annan gång mot smärtan, men det gick inte över. Tyvärr så finns det ingenting jag kan göra för att få det att läka utom att stretcha och vänta. Känns ju sådär upplyftande =( Får hoppas att kortisionet har effekt den här gången i alla fall så kanske man kan vara smärtfri i några månader om man har tur.

Passningen av Alfons hade gått väldigt bra den här gången. Karin hade till och med fått honom att sova en stund.

På tisdagen vaknade vi utvilade för en gångs skull och bestämde oss därför för att gå till Bifrostkyrkan på förmiddagen. Vi var med på en mysig sångstund och när den var slut hade Jesper och lilla My kommit dit så då passade Alfons på att leka lite med henne. Bifrostkyrkan har en helt suverän lokal med stora lekytor. Alfons verkar gilla att härja där. Jag hade glömt att ta med mat till Alfons, men som tur var så delade My med sig av sin vegetariska lunch som Alfons åt med god aptit. Tack lilla My!

På onsdagen blev det däremot en lugn förmiddag hemma. Här har Alfons invigit sin nya Alfonspyjamas från Ullared. Jag tycker Alfons har massor med leksaker, men ändå föredrar han att leka med skärbräda, grytunderlägg och telefon.



Eftermiddagen tillbringade vi i Fässberg med babyrytmik och öppen förskola. För första gången var det lite småtråkigt i Fässberg och det beror nog på att Alfons börjar bli för stor för babyrytmiken. Det var nästan bara småttingar där och den enda som Alfons kunde leka med efteråt var Elias, men han skulle tyvärr gå hem ganska tidigt. Det blev lite segt för mig och Alfons som mest fick underhålla oss själva. Funderar på att börja gå på förmiddagen i stället då det är för lite större barn eller ska man kanske vänta tills han har fyllt 1?

På torsdagen blev det en sväng till jobbet för att hälsa på tjejerna på avdelningarna. Vi var runt på alla fyra avdelningarna och Alfons hade jättekul där han sprang omkring i korridorerna och busade. Alla frågar när jag ska börja jobba igen och nu kan jag faktiskt svara att jag har satt ett datum då jag ska börja jobba igen och det blir 1 mars 2013. Det känns rätt bra att ha bestämt sig då jag har velat en hel del angående detta. Tror chefen tycker det är skönt att få ett besked också.

På fredagen vaknade Alfons 4:45 och var jättepigg! Detta har bara hänt en gång tidigare vad jag kan minnas så man är väl egentligen förskonad, men jobbigt när det händer. Jag försökte rätt länge att få honom att somna om, men lönlöst. Gick upp till slut och tänkte sätta mig och mysa i soffan och se på "Hela Sverige bakar" som jag hade spelat in dagen innan, men då gick strömmen. Hungrig var jag också och efter ett tag började jag göra frukost i mörkret. Ponta bara Alfons medan jag åt och då somnade han så vi smög upp och la oss igen vid 8-tiden och sov till 11 så det var skönt. På eftermiddagen var det soligt väder så Alfons och jag sammanstrålade med Harrys familj i lekparken så barnen fick busa lite. Det var dock väldigt kallt så vi höll väl bara ut en halvtimme eller något.

Lördagen började med LCHQ-frukost i form av denna goda omelett!



Sedan blev det den obligatoriska helghandlingen på Willys och lite vila innan Alfons och jag skulle iväg på barnkalas. Det var Alfons kompis Eya som fyllde 1 och bjöd på barn ( och vuxen-) kalas i Bifrostkyrkan. Jättemysigt att gå på kalas! Alfons höll igång som vanligt och busade med de andra barnen och han fick även smaka på väldigt god tårta. Här kommer några kort från kalaset:


Födelsedagsflickan Eya


På kvällen var det riktigt kallt så Alfons fick inviga sin björnbusemössa.


På senare tid har jag skaffat mig en ny vana att baka något varje helg. Har blivit lite inspirerad av "Hela Sverige bakar" och idag var det andra gången jag försökte mig på focaccia. Första gången gick något fel och den blev platt och hård, men den här gången lyckades jag få den mjuk och luftig. Jättegott!


På söndagen var det dags för en tripp till Varberg. Vi kom dit lagom till lunch och blev bjudna på en av mina favoriträtter - färsk tonfisk med het sås. Mums! Det var shoppinghelg i Varberg och jag, mamma, Ponta och Alfons drog ut på stan för att prova ut lite födelsedagspresenter till lilleman. Han fick prova lite olika vinterkängor och vi hittade ett par som passade bra. Lilleman har fortfarande storlek 21 i skor. Sedan hittade vi lite kläder på HM som mormor får ge honom i present. Jag tycker det är så himla kul att köpa kläder till Alfons, t o m roligare än att köpa till sig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar