Summa sidvisningar

torsdag 22 november 2012

Nytt sovrekord och lite annan utveckling

Vecka 46

Efter en helg full med festligheter var Alfons och jag ganska möra. Det blev dock en tur till Mölndals bibliotek på måndagen då vi skulle ha träff med föräldragruppen där. Det var tyvärr inte så många som kom från vår föräldragrupp, bara Alfons, Emelie, Emma och Alma. Det var i alla fall kul att se de små som vi inte träffat på ett tag nu. Alla barn fick en bok och så berättade bibliotekarien lite om vad de hade för aktiviteter för barn. Jag tror dock inte att biblioteket är en plats för Alfons. Han tycker ju vare sig om att vara tyst eller stilla utan vill helst springa omkring och busa.

På tisdagen gick vi till Bifrostkyrkans öppna förskola där vi bland annat träffade Harry med familj. Alfons fick en present av Harry som bestod av duplo. Det blev ingen sångstund den här dagen eftersom det bara var Alfons och ett barn till som kom till halv tolv, men det gjorde inget för Alfons lekte och busade med barnen som hade varit i första gruppen. Här sitter han och grejar med en kulram.


På kvällen åkte vi förbi Askimshallen för vi skulle hämta ett klubbfodral som Peter hade lånat. Då fick Alfons en födelsedagspresent av Ulla bestående av detta fina pussel:


Han får nog dock vänta med att använda det tills han blir lite större. Än så länge klarar han inte sitt lilla pussel på tre bitar och de här bitarna var lite mindre så det kanske kan vara farligt om han stoppar dem i munnen.

På onsdagen fick vi besök av Jesper, Maja och Alfons syssling My som också ville gratulera Alfons. Alfons fick pengar i present och det är ju alltid bra att ha! Vi bjöd på varma mackor och fika. Alfons och My lekte och busade som aldrig föll. De höll igång ända till nio - halv tio på kvällen. My kan nu gå när man håller henne i händerna och med lite hjälp så jagade hon Alfons fram och tillbaka över golvet. Det tyckte båda var skitkul!


Jag vet inte om det berodde på att My hade tröttat ut Alfons, men den natten sov han för första gången en hel natt i sin egen säng, 9 timmar i sträck utan att vakna. Underbart!

På torsdagen hade vi bestämt träff med Karin och Harry. Vi hade tänkt gå till lekparken och busa, men Harry hade varit uppe tidigt och hann somna innan de hann fram till oss. Det fick bli en promenad i stället. Tyvärr så ska Harrys familj flytta till Ludvika efter jul. Vi kommer att sakna dem! Men vi hinner nog träffas några gånger till innan flytten i alla fall. På eftermiddagen var det fortfarande fint väder så då tog jag med Alfons till lekparken så han fick busa lite.


På fredagen tog jag med Alfons till Fässbergskyrkans öppna förskola där vi inte varit på några veckor nu. Vi var med på en sångstund för lite större barn, men det funkade bra ändå. Det var inte så många som vi kände där den här dagen, men Alfons lekte en del med en liten tjej som hette Emma.

På lördagen var det HV71-Frölunda så vi ringde till pappa och frågade om vi fick komma och se på hockey. Vi hade även ett ärende till Telia i Varberg där min i-Phone är köpt. Har haft en del problem med att ljudet faller bort och jag tänkte be dem ta en titt på den. För säkerhets skull testade jag ljudet på morgonen och då funkade det plötsligt! Tydligen så räckte det att hota mobilen lite för att den skulle bli normal igen! Vi gick en promenad i Varberg i alla fall och sedan fikade vi med pappa och Putte för hockeyn. Sedan var det dags för match!


Det blev en bra match och HV vann sin sjunde raka mot Frölunda. Hääääärligt! Alfons var relativt lugn under hela hockeymatchen och kunde sysselsätta sig med att riva sönder tidningar medan vi såg på TV. Sedan käkade vi middag i form av kyckling, revben och potatisgratäng. Vi hann också med en omgång MIG som vi inte spelat på ett tag. Eftersom pappa brukar vara oslagbar så körde jag och Ponta mot pappa. Det blev en riktigt jämn match, men till slut vann pappa med 5-4. Vi stannade kvar tills mamma kom hem från jobbet så att hon fick träffa Alfons lite innan vi styrde kosan hemåt. Den här gången timade vi in bilresorna perfekt för Alfons var trött och sov både på dit- och hemvägen.

På söndagen hade vi inga planer så jag gav mig på att baka knäckebröd som jag länge funderat på, men aldrig provat. Det visade sig vara ganska svårt. Trots att jag kavlade brödet så tunt det bara gickk så blev det för tjockt och inte tillräckligt hårt. Jag kanske borde gräddat det längre i ugnen. Körde cirka 9 minuter på 250 grader. Jag får be om lite knäckebrödstips och sedan försöka igen!

På eftermiddagen tog vi en tur till 421 och shoppade lite till Alfons för hans födelsedagspengar. Det blev denna body på Cubus som hade utförsäljning. (Endast 29 kr!)


Sedan blev det också två par byxor och en tröja på HM. Alfons ville gärna visa kläderna!



Jag tycker det händer saker hela tiden med Alfons utveckling. Nu pekar han väldigt mycket på olika saker och han har börjat att vinka och höja handen till en hälsning. Han har också börjat digga mycket till musik både genom att böja på knäna och vifta med armarna. Det är roligt att se! Vad gäller talet så kommer det många nya ljud, men inga nya ord ännu. Vi kallar honom ibland för Gizzen eller Giz och det han har börjat säga något som låter som Giz ibland, men vet inte om han menar sig själv eller om det bara är ett ljud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar