Summa sidvisningar

söndag 17 mars 2013

Färdigammat

Vecka 10

Vi började veckan med att besöka öppna förskolan Mariagården för andra måndagen i rad. Det är en väldigt trevlig öppen förskola med fina lokaler och gott fika! Jag tror vi ska göra det till en vana att tillbringa måndagarna där i fortsättningen. Vi kom dit lagom till sångstunden 10:30 och sedan fick Alfons busa loss i ett par timmar. Han gillade verkligen den här bilen, men det var nästan roligare att skjuta på än att åka.


På tisdagen var det dags för babysim igen. Jag som hade trott att det var sista gången var visst fel ute för det visade sig vara en gång kvar, men det är ju bara roligt. Idag skulle barnen dyka från kanten och sedan vända under vattnet för att därefter ta sig tillbaka till kanten och hålla kvar. Den där undervattensvändningen var lite svår att få till för Alfons gillar inte att hålla mig i handen när han dyker. Annars gick det kanonbra och han var även lugn i duschen efteråt.

På onsdagen blev det en hemmadag med bara lite promenad. Alfons tycker det är jätteroligt att vara ute och gå nu när all snö är borta och han hittar så mycket spännande saker ute. Här har han till exempel fått tag i en pinne.


På torsdagen hade vi stämt träff med Ulle och Elias på Bifrostkyrkans öppna förskola. Det var kul att träffa dem igen. Killarna var med och sjöng och spelade på ägg. De röjde även runt lite och lekte kurragömma och lite annat smått och gott.


På eftermiddagen var det dags för lite potträning igen. Alfons har ju fått bekanta sig lite med pottan nu och jag tyckte det var dags att prova att sätta honom på den. Hade trott att det skulle vara svårt att få honom att sitta stilla, men det gick riktigt bra då jag kunde distrahera honom med en bok. Jag provade att sätta honom på pottan efter att han ätit mellanmål och han satt där så snällt ett par minuter och kissade till och med på pottan. Vilken framgång! Ska försöka fortsätta att sätta honom på pottan i alla fall någon gång varje dag efter måltid så ska det nog gå bra.

På fredagen tog vi en promenad till Ortopeden för det var längesen vi var där och hälsade på nu. Det hade hänt en hel del sedan sist. Två av avdelningssekretarna skulle sluta och det var tydligen bestämt att jag ska börja på avd 231 när jag kommer tillbaka. Det kändes jättebra för där har jag jobbat förut ett par månader som vikarie och jag trivdes på den avdelningen. Jag hälsade på alla avdelningssekreterarna och sedan var Alfons jättetrött så vi fick gå hem. Nu är det bara knappt två månader kvar tills jag ska börja jobba (om jag nu hinner få in Alfons hos en dagmamma innan 1 maj).

På eftermiddagen hade Pontus slutat lite tidigare och vi åkte en sväng till Askimshallen och tränade lite tillsammans med Lennart och Tomas eftersom Ponta skulle spela seriespel i helgen. Alfons var i sitt esse och sprang omkring och busade som bara den. Jag kunde i alla fall gå med ett varv.

Lördagen blev lite långtråkig eftersom Ponta var på golfen hela dagen. Alfons och jag hade ingenting att göra och det var rätt kallt ute. Vi gick i alla fall en promenad och hittade en rolig lekpark som vi inte hade varit i förut. Dit får vi gå tillbaka någon gång när det är varmare.

 
På kvällen var det äntligen dags för Melodifestivalfinal! Jag laddade upp med att ta min första whiskey sedan jag blev gravid för nu är det nämligen slutammat sedan ett tag tillbaka. Jag har själv valt att amma länge eftersom det har fungerat bra och Alfons har gillat det. Jag ville helst att han skulle sluta av sig själv och plötsligt en dag ville han inte ha längre så det känns jättebra att inte behöva "vänja av honom".

Min favorit i finalen var ju Ralf med Bed of fire, men jag kände mig hyfsat nöjd med Robins skräll eftersom jag gillade den låten också. Var lite rädd för Ulrik Munter för den låten tyckte jag var lite intetsägande. Annars tycker jag nog att finalen var rätt så jämn och ganska hög klass på alla låtar.

Även söndagen tillbringade Ponta med seriespel, men nu följde jag och Alfons med för att titta på och heja lite. Det var lite svårt att ha med Alfons utan att han fick springa in på banan, men det gick bra ett tag i alla fall. När han tröttnade gick vi ner i källaren där det finns både trummor och piano. Så här duktig är vår lille kille på att spela:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar