Summa sidvisningar

söndag 10 mars 2013

Ny öppen förskola och individuell tävlingscomeback.

Vecka 9

Jag och Alfons har länge funderat på att prova en ny öppen förskola som har startat i Pedagogen Park. Den kallas för Mariagården och de som håller i den är Svenska kyrkan, samma gäng som i Fässberg där vi brukar gå ibland. På måndagen fick vi äntligen tummen ur och det var jättetrevligt! Vi hann faktiskt dit till 10:30 när sångstunden var. Alfons var lite avvaktande i början, men efter ett tag vågade han resa sig ur mitt knä och gå omkring och digga lite. Han gillade också att spela marackas. Lokalerna var väldigt fina och fräscha med gott om plats för barnen att leka. Vi träffade en del bekanta, bl a Nelly från andra babysimkursen och Emma som vi träffat flera gånger i Fässberg. Efter öppna förskolan var både Alfons och Emma trötta och eftersom det var soligt och fint väder passade jag på att gå en långpromenad med Emmas mamma. Här kommer några bilder från Mariagården.


Tittut!

Alfons gillade den mysiga kuddhörnan.
På kvällen var det dags för årsmöte i Gullbergsbro. Vi åkte hela familjen. Efter ett ovanligt turbulent möte bjöds det på semletårta. Alfons börjar bli ett riktigt kakmonster nu och tyckte även semla var jättegott!

På tisdagen var det dags för näst sista gången på babysimmet. Alfons var superduktig den här gången. Han var grym på att simma ryggsäck och kunde klamra sig fast på min rygg helt utan hjälp när jag simmade. Han tyckte också det var jättekul att hänga på ryggen och skrattade högt. Även duschen börjar gå bra nu.

På onsdagen hade jag bjudit hem Annelie, Louise, Johan och Viktor för det var så längesen vi träffades allihop. Eventuellt så är Viktor smittad med vattkoppor som går hos hans dagmamma. Jag funderade ett tag på om jag ville att Alfons skulle bli smittad och till slut kom jag fram till att det inte gjorde något om han blev det. Han är ju så pass stor att det inte är någon fara att få vattkoppor och det blir ju lindrigare om man får det som ganska ung. Det vore också bra om han fick det innan jag ska börja jobba för jag tror att man kan vara sjuk 2-3 veckor och det är ju ganska länge att vara hemma från jobbet. Både jag och Ponta har haft det som barn så det är heller ingen fara för oss. Inkubationstiden är visst 10-20 dagar så vi får vänta och se om det blir något. Alfons och Viktor var inte så blyga för varandra idag utan satte igång att leka ganska fort. Viktor var väldigt gosig och delade ut kramar och pussar till höger och vänster.



Alfons snodde min telefon och tog det här fina kortet på honom och Viktor.


På torsdagen hade jag ont i huvudet så det blev en lugn hemmadag med Alfons. Vi var i alla fall ute på promenad. Nu har Gizzen kommit på att det är roligt att köra barnvagnen när han är ute och går.

 
Nu börjar det äntligen bli vår! Det känns underbart att veta att vintern ligger bakom oss och sommaren framför oss. Det ska bli så härligt att låta Alfons springa omkring utomhus och upptäcka allt som hör sommaren till. Förra sommaren var han ju så liten och kunde inte gå så allt kommer att bli annorlunda i år. Idag såg jag årets försa snödroppe när vi var ute och gick. Något är visst på väg upp ur vårt trädgårdsland också, men är osäker på vad det kan vara!
 
På torsdagskvällen eskalerade huvudvärken något fruktansvärt och hela fredagsförmiddagen var jag knockad av smärta. Som tur var började det släppa på eftermiddagen då familjen kom upp på besök. De hade lite Alfonsabstinens och eftersom vi inte kunde ses på helgen fick de komma upp en sväng på fredagen i stället. Pappa ska egentligen vara ledig på fredagar. Det verkar va lite si och så med det, men han slutar i alla fall tidigare. Vi var ute på promenad och Alfons fick rida på morfars axlar.


Vi stannade till på Margaretas och köpte några goda bullar och biskvier och sedan blev det till att gå hem och ta en fika.

Hela helgen vigdes åt golf och nu var det min tur att göra individuell comeback på tourtävlingen i Askimshallen. På lördagen var vi där alla tre och även Ponta tränade lite. Alfons for runt som ett yrväder och snodde boller ur alla väskor han kom åt. Vi gick två varv som blev 26 och 24 för min del.


På söndagen var det dags för tävling. Ponta och Alfons följde med för att titta på och heja på mig. Jag spelade i A-klassen eftersom denna tävling gick på filthandikappet. Tävlingen började dåligt för mig med ett 29-varv och efter det låg jag sist. Jag fick dock revansch redan varv två då jag följde upp med 21. Sedan följde ett 24-varv och därpå fantastiska 19! På 19-varvet missade jag dubbelkullen som ligger som bana 6 så det var aldrig nära 18. Men väldigt kul att gå 19. Det har jag inte gjort sedan Weinheim våren 2011. Nu har jag gått 19 fyra gånger. Undrar om det ska komma ett 18-varv snart?? Sista varvet gick också bra, 23. Totalt fick jag ett snitt 23,2 vilket var bättre än väntat! Jag kände mig jättenöjd med tävlingen, men konkurrensen i A är stenhård och mina resultat räckte bara till en tiondeplats i A-klassen som hade 17 deltagare. Det var ganska jobbigt att gå fem varv på en tävling när man inte är så van, men det var jättekul att spela. Nu är jag sugen på fler tävlingar. Tror att jag ska sikta på att spela Borås filt utomhus i april för det var jättelängesedan jag spelade filt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar