Summa sidvisningar

söndag 28 april 2013

Ny kompis, nya kläder och ny cykelhjälm

Vecka 16

Veckan började med en förmiddag på Mariagården. Jag kommer verkligen att sakna öppna förskolan sedan när jag börjar jobba. Jag ska försöka få Pontus att gå dit med Alfons eftersom han tycker det är så roligt att leka där. Alfons har funnit en ny kompis i två månader yngre Emma som är minst lika busig som han. Efter mycket sång och lek och rutschkaneåkning fick de kalasa på varsin korv med bröd. Väldigt smidigt att ge honom det till lunch när man är ute. Blir ju nästan inget kladd och han klarar att hålla den själv och äta.



På tisdagen var det vackert väder och jag kände mig pigg och stark. Bestämde mig för att sätta igång med lite jogging igen efter en vinter utan träning. Sagt och gjort så sprang jag en kort runda på 3 km med Alfons i barnvagnen. Tyvärr så straffade sig min hurtighet nästan genast med en sprängande huvudvärk. Det är som om jag inte klarar av någon som helst ansträngning utan att få huvudvärk. Jag undrar vad detta kan bero på. Kanske borde ta kontakt med en sjukgymnast som hjälpt mig med huvudvärken innan?

På onsdagen var jag lite piggare igen och jag och Alfons invigde lite kläder från Ullared. Så här mycket gillar Gizzen sin nya mössa:



Andra mössor brukar han vilja slita av sig, men han verkar trivas i den här lite tunnare varianten. Det räcker ju nu när det är vår. Vi passade också på att inviga regnstället. Det visade sig att jackan var lagom medan byxorna var lite långa, men det funkar. Han växer ju i det. Vi gick till en lekpark och busade lite och Alfons har nu lärt sig hur roligt det är att stampa i vattenpölar.



På torsdagen tyckte vi det var längesen vi var i Bifrosts öppna förskola så då tillbringade vi förmiddagen där i sällskap med Ann och Irmeli och en del andra barn och föräldrar. Tyvärr så lärde ett annat barn Alfons hur man öppnar ytterdörren med hjälp av en knapp så nu får man vakta så han inte kommer för nära ytterdörren. Sånt lär han sig fort, den lille busen. Vi hade också en rolig sångstund där Alfons var framme och spelade piano med ledaren Desse.


På fredagen gjorde vi ytterligare ett besök på Åbybadet. Precis som förra fredagen var det fullt med folk där, men det finns ingen bättre tid att gå dit om man vill bada i varmvattenbassängen. Tyvärr har Alfons blivit lite rädd för att dyka nu. Vi försökte några gånger, men han fick kallsupar och gillade det inte alls. Däremot älskar han att bada i lagunen. Då blir han alldeles till sig när han ser alla vattensprutande djur. Vi provade också att åka vattenrutschkana och det tyckte vi var kul båda två! Efteråt åkte vi och handlade med Pontus. Vi åkte också till XXL och köpte en cykelhjälm till Alfons.


På lördagsmorgonen vaknade jag med väldigt ont i halsen. Kände mig inte sjuk för övrigt, men hade haft svårt att sova under natten p g a halsen. Ponta åkte några ärenden med Alfons på förmiddagen så att jag kunde ta igen mig. Sedan hade vi stämt träff med Louise, Viktor och Annelie på Frölunda Torg för en fika på Espresso house. Jag kalasade på en jättegod toast med getost och rödbetor och även en bit blåbärspaj slank ner. Alfons och Viktor hade jättekul och sprang runt och jagade varandra i köpcentret.

På söndagen var jag förkyld och mådde dåligt. Tillbringade större delen av dagen i bingen medan Pontus och Alfons åkte till Slottsskogen med Louise och Johan. De skulle titta på Barnens Zoo. Det var skönt att få ta det lugnt och slappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar