Summa sidvisningar

torsdag 15 augusti 2013

Semester igen

Vecka 32

Härligt med en semestervecka i augusti också! Redan på morgonen packade vi bilen och styrde kosan mot Värmland. Alfons ville inte sova utan höll sig vaken ända till Bengtsfors där det så klart blev ett stopp i godisfabriken. Det gick ändå bra att åka. Han fick titta på Alfons Åberg och Teletubbies i telefonen och så gav vi honom smörgås så han höll sig lugn. Efter godisfabriken somnade han och sov den sista halvtimmen på slingervägen in i skogen. Det var härligt att komma till Lennartsfors igen! Förra gången vi var där var det inte så bra väder, men den här dagen var det soligt och varmt. Efter en lätt lunch begav vi oss ner till sjön för ett bad. På vägen stannade vi och hälsade på Charlotta, Hanna och Elias som var där och bodde i Gilberts och Anitas stuga. De följde med och badade. Det var kul att träffa dem igen! Det var hyfsat varmt i vattnet så det var skönt att bada. Efter badet var Alfons trött så vi gick och la oss och sov i två timmar. Skönt! På kvällen blev det ytterligare ett dopp och sedan middag med hela gänget. Hanna och Elias tog så bra hand om Alfons och Alfons sprang gärna omkring med sina storkusiner och höll Hanna i handen nästan hela kvällen.

 


På tisdagen var det lite sämre väder, men ändå hyfsat. På förmiddagen badade Pontus och Alfons, men jag höll mig på land. På eftermiddagen fick jag lite egentid och då blev den en lång skogspromenad. Det är så skönt att komma ut i skogen ibland och den här gången var det inte så mycket myggor heller så jag slapp bli uppäten. Jag plockade både blåbär och kantareller. På kvällen åt vi middag tillsammans allihop, men vi fick hålla oss inomhus den här gången. Efter maten hade Gunvor gjort en jättegod äppelkaka som jag måste försöka göra någon gång.

 

Hannas rabarberskugga

På onsdagen var det soliga vädret tillbaka och det blev både bad, promenader och bärplockning. Alfons älskar verkligen hallon och det vill han att man ska plocka till honom hela tiden. Även svarta vinbär tycker han om. På kvällen grillade vi och jag försökte spela strandtennis med tre barn samtidigt, det var inte så lätt!

 


På torsdagen var det redan dags att åka hem igen. Det var i och för sig bra timing för det spöregnade när vi åkte på förmiddagen. Även på hemresan sov Alfons bara en halvtimme och det blev lite småjobbigt i bilen, men det funkade. På kvällen hade jag stämt träff med Louise och Annelie i Nordstan för en fika. Det var längesen vi var ute på café och det var trevligt! Det slutade med att vi gick till Starbucks på Centralen för där hade jag aldrig varit. Det var jättegott kaffe och trevligt sällskap.

På fredagen åkte vi till Polisen för att skaffa ett pass till Alfons. Vi ska ju åka på semester till Mallorca i september så jag ville ha det ordnat i god tid. Som tur var så var det inte någon lång kö den här gången. (Annat var det 2011 när jag skulle förnya mitt pass, då fick jag vänta i 2 timmar!). De ville att Alfons skulle sitta i en speciell babystol när han tog kort, men det vägrade han bara göra, så han fick sitta på en hög pall och så fick jag stå bakom kameran och påkalla hans uppmärksamhet. Bilden blev jättefin! 

På kvällen skulle Pontus sitta i kiosken på golfen så jag och Alfons gick ut på promenad där vi stannade till i en lekpark och Alfons fick rida på en säl. Det tyckte han var skitkul.



Sedan passade jag på att koka saft på lite rabarber som vi hade tagit med hem från Lennartsfors. Jag använde ett recept av Leila Lindholm (Leila bakar). Saften blev jättegod! Om ni vill prova så finns receptet här:
 
 
Hela fredagsnatten spelades det jättehög musik i området ända till 6 på morgonen så jag sov nästan ingenting. Var helt slut på lördagen så det fick bli en lugn hemmadag.

På söndagen var vi lite piggare och bjöd hem Ulle, Tom och Elias på fika. Ville ju bjuda på min goda rabarbersaft! Alfons var dock lite elak mot Elias som han annars brukar leka så bra med. Både ville gärna leka med en stutsboll som Alfons har, men Alfons ville inte dela med sig utan tog den från Elias hela tiden så att han blev ledsen. Han försökte också putta honom några gånger och när de skulle gå hem frågade jag om han skulle ge Elias en kram. Då måttade han i stället en spark mot honom! Jag vet inte vad som har flugit i vår lille son som brukar vara så snäll. Han och Elias har alltid lekt så bra ihop och har ju känt varandra sedan de var bara ett par månader gamla. Hoppas att detta är en övergående fas. Någon som har tips på hur man hanterar ett barn som plötsligt börjar putta/slå andra barn? Han brukar aldrig göra så mot större barn, men har börjat göra det på sådana som är i hans egen storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar