Summa sidvisningar

onsdag 7 augusti 2013

Bad i Apelviken

Vecka 30

Andra veckan på jobbet efter semestern och den här veckan skulle jag vara på avd 232 tillsammans med Angelica. Ganska skönt att inte behöva vara själv där eftersom jag inte är helt inne i rutinerna på den avdelningen. Nu ska jag vara där i 2 veckor innan jag har semester 1 vecka.

På tisdagen fick vi besök av mamma, pappa och mormor eftersom mormor var på sin årliga sommarvistelse i Varberg. Mormor hade inte träffat Alfons sedan i julas och på den tiden har det ju hunnit hända en hel del. Hon tyckte verkligen det var roligt att träffa honom igen. Nu kan han ju prata en hel del och han kunde t o m säga Cajsa. Han har också börjat sjunga lite. Han gillar sången som går så här: Hallå hallå, hallå hallå, hur mår du idag? tack jag mår så bra. Vet inte vad den heter, men när man sjunger den så sjunger han också "ha-ååå, ha-ååå" med en jättesöt ljus liten röst. Eftersom det var en tryckande värme satt vi ute i trädgården och fikade. Jag bjöd på surdegsbröd som jag hade bakat i helgen. Det var första gången jag gjorde surdegsbröd och det blev väldigt bra. Bjöd också på hemmagjord tigerkaka. Alfons höll igång med sin gräsklippare och sedan ville han bada i sin pool.

Alfons fixar med gräsklipparen

Mormor och gammelmormor Cajsa

På onsdagen fick Pontus och Alfons besök av golfkompisen Gunnar med dottern Stina från Uddevalla. Stina är ungefär 1 år äldre än Alfons, men de verkade leka och ha roligt tillsammans. Först var de på Gullbergsbro och spelade på MOS-banan och sedan busade de i lekparken hemma hos oss. Alfons pratade mycket om Stina efter detta besök.

Alfons och Stina i lekparken.


På lördagen åkte vi till Varberg över dagen bl a för att fira lillebror Putte som snart fyller år. Vi började med att kalasa på prinsesstårta. Efter fikat tog vi en shoppingrunda på stan eftersom det var shoppinghelg. Fyndade bl a en receptbok om dessertet som det ska bli kul att prova några recept ur snart. När vi hade åkt från Mölndal på förmiddagen hade det ösregnat så vi hade packat med regnkläder, men inga badkläder. Nu var det soligt och varmt i Varberg så vi bestämde oss för att åka en sväng till Apelviken och bada. Jag och Ponta lånade badkläder så vi också skulle kunna bada och det var tur för det var den varmaste temperatur jag badat i denna sommar. Måste ha varit omkring 23 grader för jag tyckte inte ens det var kallt när jag gick i vattnet. Alfons badade och sprang omkring på stranden och busade och byggde sandslott med morfar.

Nakenfis i Apelviken.


 
Efter badet var vi hungriga och åkte hem till mamma och pappa och grillade. Sedan åt vi upp nästan all prinsesstårtan till efterrätt.


På söndagen hade vi lite fixardag hemma och på eftermiddagen kom Maria, Hans och Siri på besök. Siri har hunnit bli nästan två år nu. Det skiljer 3 månader mellan henne och Alfons. Vi satt ute i trädgården och kalasade på blåbärspaj och bullar och sedan fick barnen springa runt och busa på gräsmattan. Tyvärr så var det ingen som kom ihåg att fotografera den här dagen.

Nu tycker jag att det börjar gå riktigt bra för Alfons att äta riktig mat. Det är inte så ofta vi behöver ta till burkmaten längre och han är heller inte lika förtjust i den. Han har nog tröttnat på de smakerna. Nu äter han det mesta som vi vuxna äter UTOM grönsaker. Det har alltid varit svårt att få i honom. I burkmat äter han kokta grönsaker som är nermalda, men när vi har gett honom alla möjliga färska grönsaker så spottar han ut och säger blä! Nu har jag dock kommit på en grönsak som han helt plötsligt har börjat gilla och det är morötter. Så man ska nog inte ge upp det där med grönsaker. Plötsligt kan han bara inse att något är gott som han förut inte gillade alls. Här ligger han faktiskt och smaskar på en morot i tv-soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar