Summa sidvisningar

fredag 10 januari 2014

Nyår

Vecka 1

På måndagen var det dags att gå in och jobba igen efter 6 dagars ledighet. Jag skulle vara på traumaavdelningen 231. Det var mycket att göra, men inga konstigheter eller problem så det gick bra. Jag fick också gå ifrån jobbet en stund för ett besök på MVC. Både Pontus och Alfons följde med för vi hade ingen barnvakt. Alfons var dock lite besvärlig hos barnmorskan och störde lite grann så nästa gång får han nog inte följa med. De kontrollerade blodtrycket som var bra 125/65. Blodsocker var bra, men Hb var endast 110 nu så jag måste nog börja med blutsaft igen och äta mera järn. Inte konstigt att man är trött. Vi lyssnade på bebisens hjärta som slog fint med normal frekvens. Dock så låg bebisen fortfarande med huvudet upp. Om han inte har vänt sig nästa gång ska vi få tid för vändningsförsök. Jag frågade ut barnmorskan Ulrika om hur ett vändningsförsök går till för jag tycker det låter lite läskigt, men det var nog inte så farligt som jag trodde. Får dock hoppas att den lille i magen vänder sig snart. Nästa tid är om ungefär 2 veckor.

Det var skönt att bara jobba en dag för att sedan vara ledig igen. På nyårsafton var vi bjuda till Ulle, Tom och Elias. Det var även två andra par där som jag inte kände sedan tidigare, men Pontus och Alfons hade träffat det ena paret förut. Alla var väldigt trevliga och det blev en jätterolig kväll!



Vi hade hjälpts åt att laga maten och efterrätten hade fallit på vår lott. Middagen började med en god drink (alkoholfri för min del) och följdes sedan av förrätten som bestod av blomkålspuré med bacon och sparris och smörstekta bröd.



Alfons och Elias hade fått egen mat direkt när vi kom, men fick även varsin smakportion av förrätten. Alfons tyckte det var jättegott och sprang och hämtade mera bröd i köket.



Ulle och Tom hade gjort huvudrätten som bestod av parmalindad kycklingfilé, ris, sås och en lyxig sallad.



Till dessert hade jag och Alfons gjort cheesecake som vi serverade med blåbär och hallon.



Hela menyn var jättegod! Alfons vräkte i sig cheesecake och han tyckte nog att han hade lyckats riktigt bra med den.



Elias slocknade ganska tidigt, men Alfons höll sig vaken ända till 23:45 då han däckade i soffan. Vi hann spela lite spel och äta godis innan det var dags att gå ut vid tolvslaget och skåla och se på alla raketer. Jag var lite rädd att Alfons skulle vakna av allt smällande, men han fortsatte sova till kl 1, men då var han otröstlig när han vaknade så det var bara att åka hem. Tyckte ändå han hade hållit ut bra hela kvällen.

Nyårsdagen blev en lugn historia. Alfons och jag låg i bingen till 11:30 och vi tog det lugnt mest hela dagen.
 
På torsdagen var det dags att jobba igen och då var jag jättesliten för Alfons hade hållit mig vaken på natten.
 
Fredagen blev bättre och på kvällen fick vi besök av Göran och Gunvor. Vi hade inte träffat dem i jul så de kom och sov över en natt hos oss. Vi bytte julklappar. Jag och Ponta fick lakan och den senaste Johan Falk-boxen. På kvällen gick vi på Mr Johansson och åt en god middag.
 
 
 
Alfons tyckte det var jätteroligt att ha farfar och Gunvor på besök. Han ville inte gå och lägga sig på kvällen. Vi har fått så konstiga vanor nu under alla helger så det har oftast slutat med att Alfons gått och lagt sig samtidigt som oss, men han har i alla fall börjat somna i sin egen säng. Dock så vaknar han efter ett par timmar och vill komma över till vår säng, men det är i alla fall en början.
 
 
På lördagen hade vi tänkt gå ut på promenad, men just när vi hade tvingat på Alfons alla ytterkläder så började det ösregna. Då fick det i stället bli ett besök på IKEA då vi alla behövde handla lite där. Vi köpte en jättestor Juccapalm, som vi ska ha i hörnet i vardagsrummet.
 
 
 
Köpte också en ny dörrmatta och Alfons fick välja ett par leksaker som han fick av farfar och Gunvor. Det blev ett bultbräde och ett tåg med räls.
 

 
 
Sedan åt vi lunch på IKEA innan det var dags för Göran och Gunvor att åka hem.
 
På söndagen var det hyfsat väder så vi tog en promenad och en tur till lekparken. Det var några kompisar till Alfons som var där så han tyckte det var jättekul att få leka lite ute. Man får verkligen ta varje chans att gå ut nu för det är inte ofta det är uppehåll.
 

 
Sedan gick vi hem till Karin som hade bjudit oss på lunch. Det blev potatisgratäng med skinka och rostbiff. Jättegott! Alfons åt dock dåligt, men däremot gillade han efterrätten som bestod av glass.
 
Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 35. Om förlossningen skulle sätta igång nu så gör man inget för att förhala det sa barnmorskan när vi var där. Får dock hoppas att det dröjer ett tag till. Den senaste veckan har jag inte mått så bra. Har haft väldigt mycket magproblem och sovit dåligt så jag har känt mig ganska sliten. Som tur var så mådde jag bra på nyår i alla fall, men annars har jag nog haft ont i magen nästan varje dag. Jobbigt! Det är extra jobbigt att ha ont i magen nu när det börjar bli så trångt där inne. Har gått upp 11 kg hittills. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar