Summa sidvisningar

fredag 31 januari 2014

Färdigjobbat!

Vecka 4

Min sista arbetsvecka! Så himla skönt det ska bli att vara hemma sedan. Nu orkar man inte mycket efter jobbet. Den här veckan blev det mest till att mysa i soffan med Alfons och hans nya idol Bamse på eftermiddagarna.

Nu har Alfons dagmamma börjat vara i "lokalen", d v s Fässbergs församlingshem, igen. De ska vara där en dag varannan vecka tillsammans med den andra dagmamman Kaja. Även en ny dagmamma från Ryet har anslutit till gruppen så det blir lite fler barn. Alfons verkade gilla att vara i lokalen den här gången. Han hade dock inte ro att sova någon middag. Här hjälper han till att duka fram lunchen (eller försöker han sno något??)


Två busiga killar har hittat en bra plats att gömma sig på. Alfons till höger.
När Pontus kom och hämtade Alfons var han ute och åkte pulka med några andra barn.

På torsdagen var det sagostund för Alfons på Biblioteket. Här sitter han och lyssnar på Gunilla, sagoberätterskan.


På kvällen var det näst sista gången på Magplasket - vattengympan. Tyvärr så var Ulle sjuk, men nu känner jag ju de andra mammorna så det var trevligt ändå. Jag kommer verkligen att sakna torsdagskvällarna med Magplasket när det slutar. Men samtidigt betyder ju det att bebistiden närmar sig och det är ju underbart!

Fredagen var min sista arbetsdag. Det kändes skönt, men lite vemodigt att säga hej då till Angelica och Sofia som jag jobbar närmast. Jag kommer att sakna arbetskamraterna, men inte jobbet tror jag. Jag gick hem redan 13:15 för vi hade tid på MVC 13:30. Nu hade mitt blodvärde gått upp lite från gränsvärdet 110 till 118. Blodtrycket var också bra 125/65 och även blodsockret lågt fint omkring 5-6. Fick också lämna urinprov som var bra. Bebisens hjärta slog fint med 140 slag/minut. Dock så hade inte magmåttet ökat sedan sist. Detta kan bero på en felmätning, men för säkerhets skull ska jag gå dit redan om 1 vecka och mäta igen. Vi skrev en sammanfattning av graviditeten och även lite önskemål angående förlossningen. Egentligen hade jag inte så mycket önskemål förutom att jag vill föda på Mölndal och ha tillgång till badkar.

Medan jag och Ponta var på MVC hade Karin passat Alfons på öppna förskolan och sedan gått en promenad så att han fick sova i vagnen. När vi var klara åkte vi och hämtade Karin, Alfons och Ulf. Sedan gick vi och åt lunch på Mr Johansson för att fira Pontas födelsedag i efterskott och även att jag jobbat färdigt. Alfons var lite busig på Mr Johansson den här gången så vi satt inte kvar så länge.

På lördagen hade vi bjudit hem Ulle, Tom och Elias på middag. Alfons hade pratat om Elias hela dagen och var jättetaggad när han kom. Killarna lekte jättebra hela kvällen. Vi hade gjort trerätters. Till förrätt hade vi avokado med pepparrotsvisp och räkor. Till huvudrätt blev det färsk rödspätta i ugn med dill och persilja samt pressad potatis. Till dessert blev det tårta med färska hallon eftersom vi inte ätit någon tårta på Pontas födelsedag.


Söndagen blev en lugn hemmadag. Försökte gå ut och gå i snön, men det blev en mardrömspromenad då Alfons inte alls tyckte det var kul att åka vagn och han ville inte heller gå utan bli buren. Han gillar inte alls att gå ut på vintern om man inte går till lekparken och åker pulka.

På eftermiddagen kom Annelie hit och fikade. Det var trevligt att träffas igen, det var nog i början på december vi sågs senast.

Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 38. Det börjar närma sig! Så skönt att vara ledig nu för jag börjar känna mig ganska trött och det är svårt att promenera med alla sammandragningar. Orkar heller inte lyfta så mycket. Sedan jag minskat ner på vetemjöl har magen blivit mycket bättre. Det är väldigt skönt! Det är faktiskt inte så svårt att leva utan bröd och pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar