Summa sidvisningar

tisdag 4 februari 2014

Storkusiner på besök

Vecka 5

Min första lediga vecka! Så himla skönt att slippa gå upp 6:30, ta på sig alla tunga ytterkläder och pulsa iväg i snön till jobbet med sammandragningar och allt. I stället kunde man ligga kvar i sängen någon timme extra och mysa med Alfons. Ponta och Alfons tillbringade förmiddagen på öppna förskolan och jag passade på att vara hemma och ta det lugnt så här första lediga dagen. Jag gick igenom Alfons babykläder och sorterade ut allt i stl 50. Tänk att han har varit så liten!

På tisdagen hade jag laddat för en tripp till Ullared. Vi stannade i Varberg och lämnade Alfons hos mamma. När vi kom fram till Ullared blev jag väldigt förvånad över hur lite folk det var. Man kunde t o m parkera hyfsat nära. Har nog aldrig sett så lite folk där förut. Det var jättesmidigt att handla och vi fick tag i det mesta som vi hade tänkt oss. Kunde t o m äta i restaurangen för första gången. Det har vi alltid valt bort eftersom det varit så långa köer. Jag åt wallenbergare och det var faktiskt riktigt gott! När vi skulle betala var det bara en före i kassan. Allt som allt tog handlingen 3,5 timme och vi handlade för 2700 kr (900 kr mindre än medelkunden).


Vad köpte vi då? Det blev till att bunkra en del då vi inte lär åka dit på ett tag, d v s städgrejer, hygienartiklar, smink mm. Köpte lite babykläder och en del kläder till Alfons. Till mig själv köpte jag två nya amnings-bh:ar, trosor och sockar, men inget annat i klädväg. Köpte också detta nya skal till min i-Phone.


Efter Ullared åkte vi till Varberg och fikade och stannade ett tag innan vi fortsatte hemåt. Passningen av Alfons hade gått problemfritt och mamma hade även lyckats få honom att sova middag.

På onsdagen var storkusinerna Hanna och Elias här på besök och blev passade av Karin. De kom till oss på förmiddagen och eftersom det var härligt pulkaväder tog vi en tur till lekparken. Det visade sig dock ganska snart att det gick mycket fortare i rutschkanan än i pulkabacken.






När alla började bli frusna gick vi hem till oss och barnen fick leka lite inomhus medan vi lagade lunch. Sedan stannade de på lunch och efterrätt och lekte tills Alfons blev trött och fick gå och sova middag.

Storkusinerna var kvar i stan även på torsdagen så då åkte vi dit och lekte och lunchade i stället. Jag och Ponta lämnade även Alfons där en stund för att åka till MVC. Den här gången skulle vi bara mäta magen och lyssna på bebisens hjärta. Den här gången hade magmåttet ökat med 1 cm så allting var i sin ordning. Hjärtat slog också fint och bebisen låg fortfarande med huvudet nedåt.


På kvällen var det avslutning på Magplasket för min del. Det har verkligen varit en jättebra kurs som jag kan rekommendera för alla gravida! Kommer sakna våra torsdagskvällar.

Fredag och lördag blev lata dagar när vi bara var hemma och tog det lugnt, promenerade samt fixade lite hemma. På lördagen var det ju debut för Melodifestivalen och det är ju alltid roligt! Jag var ganska nöjd med de låtar som gick till final, men hade även velat ha med Helena Paparizos låt som jag gillade.

På söndagen ringde Karin redan vid 9 (när vi precis hade vaknat) och undrade om vi ville komma dit och äta frukost för Pontas moster och morbror var där på besök. Vi åkte dit och käkade och stannade där hela förmiddagen. När vi kom hem var det en stor vattenläcka på vår gata och vi hade inget vatten förrän till kvällen då det kom tillbaka ett par timmar för att sedan stängas av igen. Jobbigt att vara utan vatten!

Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 39 och det är inte långt kvar till förlossningen. Tycker fortfarande det går ganska bra och det är väldigt skönt att inte behöva jobba utan kunna gå och lägga mig och vila när jag känner att jag behöver det. Sover lite sämre nu p g a värk i benen och ryggen när jag legat stilla i samma ställning ett tag. Det är också riktigt jobbigt att promenera nu p g a alla sammandragningar. Annars är det inga problem. Magen mår fortfarande bra nu när den varken får bröd eller pasta. Hoppas detta är lösningen för mig! Jag har inte gått upp mycket i vikt nu på slutet utan ligger fortfarande på 12,5 kg viktuppgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar