Summa sidvisningar

fredag 28 februari 2014

Lukas kommer hem

Vecka 8

Måndag
Veckan började på BB Östra Sjukhuset och jag hade inte sovit på hela natten. Men vad gör det när man precis har fått en sån här liten goding?



Jag var trött och hade smärtsamma eftervärkar, men jag fick Panodil i kombination med Diklofenak och det hjälpte lite grann. Ponta kom på förmiddagen då Karin passade Alfons. Lukas hade redan kommit igång med amningen och det gick jättebra. Vi tog det lugnt och vilade och ammade i princip hela dagen.



På kvällen kom mamma, pappa och Petter på besök. De fick inte komma in på BB utan vi träffades i en cafeteria en våning under. Pontus hade också tagit med sig Alfons och det var underbart att få träffa honom igen. Jag har bara varit ifrån Alfons en enda natt tidigare och det var när jag låg på Akuten hela natten med kristallsjuka. Alfons visade inget större intresse för Lukas. Vi fick de här fina kläderna i present samt jättefina tulpaner och en liten gosedjurselefant.



Tisdag
Natten till tisdag låg vi kvar på BB, mest p g a eftervärkarna då jag behövde smärtlindring. Lukas sov faktiskt 5 timmar i sträck på natten, men jag hade ont och kunde inte sova så bra. Pontus kom på förmiddagen och var med på Lukas läkarbesök. Lukas blev undersökt av både en barnläkare och en student och det tyckte jag var bra för då gick de igenom honom extra noga. Allting var bra förutom att de tyckte han var lite gul. Därför fick han ta ett gulsotprov som dock visade sig vara negativt. Efter läkarundersökningen åt jag lunch och sedan pratade vi lite med två barnmorskor innan det var dags att åka hem. Lukas vägdes också före hemgång och han hade inte tappat mycket i vikt. Han vägde nu 3860 gram.

Det var så skönt att komma hem med den lille! När Alfons kom hem från dagmamman var han jätteglad och frågade faktiskt mer efter Lukas än efter mig. Han var väldigt intresserad av Lukas nu och som tur var visade han sig vara snäll mot honom. Det enda som var lite jobbigt var när jag skulle amma för då ville han vara väldigt nära och på Lukas.

Killarna i soffan
Onsdag
Första natten hemma gick över förväntan! Jag hade trott att Alfons skulle protestera för han är van att sova med mig i dubbelsängen. Nu fick han sova med Pontus i dubbelsängen medan jag och Lukas tog enkelsängen i extrasovrummet. Alfons hade sovit bra förutom att han vaknat på natten och velat ha välling. Lukas äter ganska mycket på natten, men så fort han ätit somnar han om så det är inte så farligt ändå. Dock hade jag fortfarande eftervärkar på onsdagen, men medicinerade med Alvedon + Voltaren.

Framåt lunch kom mamma och Petter upp och de hade köpt med sig goda sallader från Campino i Varberg. Vi åt lunch och sedan gick mamma och Pontus och hämtade Alfons. Han tyckte det var jättekul att mormor kom och hämtade. De gick till lekparken en stund tillsammans med Petter. Sedan stannade de hela eftermiddagen och lekte med Alfons, gosade med Lukas och fikade.

Torsdag
På torsdagen fick Alfons vara hos Marie lite längre än vanligt för vi skulle till Storkenmottagningen med Lukas på eftermiddagen. Det var inga problem att gå längre dag. De hade varit på Biblioteket och det verkar Alfons tycka är kul. Han hade lekt ganska mycket med en kille från den andra barngruppen.

Här tror jag de gör någon ramsa





Det gick bra med Lukas på Storkenmottagningen. Han fick göra hörseltest (av misstag), men då behöver han inte göra det när han är 2 månader. Hörseltestet var bra. Sedan blev han vägd och han hade bara gått ner 40 gram eller något sådant sedan vi åkte hem från BB. Allting var bra med honom förutom att han fortfarande såg lite gul ut. Barnmorskan sa att det inte var någon fara, men att vi skulle vara uppmärksamma ifall det blev värre. Vi tog också PKU-test som är ett blodprov från handen för att söka efter ovanliga sjukdomar. Detta gick jättebra och han fick amma samtidigt som han blev stucken så han blev inte så ledsen. Jag frågade också barnmorskan om eftervärkarna som fortfarande inte hade släppt och hon trodde att de max skulle hålla i sig i 5 dagar.

På kvällen gick vi ut med Lukas i barnvagnen för första gången, men det tyckte han inte om utan skrek nästan hela tiden så det blev en väldigt kort promenad.

Fredag
Ponta och Alfons gick till öppna förskolan på förmiddagen och jag och Lukas var hemma. Nu hade eftervärkarna äntligen gett sig och jag kände mig mycket piggare. Dessa fina presenter kom med posten från Irma och Rolf.

Till Lukas

Till Alfons
Alfons vill gärna bära Lukas eftersom vi gör det. Det får han så klart inte, men han kan hålla honom i knät när han sitter i soffan så här:

Mina fina killar
Lördag
Pontus åkte och handlade och jag fick vara själv med barnen för första gången. Det gick faktiskt riktigt bra, men det var skönt att det bara var en timme. Vår snälla granne Ulla-Britt kom förbi med presenter till både Lukas och Alfons. Lukas fick detta fina set och en snuttefilt:


Alfons fick en cool racerbil som var radiostyrd. Har dock inte provat radiostyrningen ännu eftersom vi inte hade något sådant batteri. Han blev ändå väldigt förtjust i bilen och ville ha med den i sängen när han sov middag.


Karin och Ulf var här en stund och busade med Alfons.

Söndag
Niklas, Sara och Alice kom hit och fikade på förmiddagen. Det var kul att träffa dem. Tänk att det bara var en vecka sedan vi satt hemma hos dem och förlossningen drog igång! Jag och Alfons hade bakat äppelpaj som vi bjöd på. Lukas fick en söt snuttis i present:


På eftermiddagen var vi ute en sväng igen och den här gången gick det bättre med Lukas. På kvällen föll även navelsträngen av. Lukas fick också sitt första bad, men det uppskattade han inte.



Så har den första veckan i Lukas liv redan passerat. Det är fantastiskt att ha två så fina barn. Det ska bli så roligt att lära känna den här lille killen och se honom utvecklas och lära sig allting som man redan har fått uppleva med Alfons. Vi har redan börjat lära oss lite hur han är och hur han reagerar, men det ska bli spännande att fortsätta med detta. Jag tycker första veckan har gått över förväntan. Det man kan se redan i Lukas personlighet är att han verkar vara lite lugnare än Alfons var som nyfödd. Han sover mer och är över lag mera "nöjd med tillvaron". Det går att lägga honom ifrån sig korta stunder och han är inte särskilt skrikig. Bara han får amma ofta så är han nöjd. Vi får hoppas att det fortsätter att gå lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar