Summa sidvisningar

torsdag 13 februari 2014

Sista graviditetsveckan

Vecka 6

Andra lediga veckan och på måndagen hade jag ett viktigt uppdrag. Hade inte besökt en frisör på 9 månader så jag tyckte det var dags. Det blev ett besök hos Hanna på Mölndals Klippotek. Mitt hår var fruktansvärt slitet och jag fick klippa av ca 8 cm. Gjorde även ljusa slingor och kände mig så mycket snyggare efteråt!

Före
Efter
Efter frissan åkte jag en sväng förbi Pingskyrkans second hand på Göteborgsvägen och lämnade av lite prylar som jag rensat ur garderoben hemma. Alltid skönt att bli av med sånt.

På tisdagen kände jag mig relativt pigg så jag beslöt mig att följa med Ponta och Alfons till Bifrostkyrkans öppna förskola. Det var ju jättelängesedan jag var där (förutom på julmarknaden) så det var trevligt att komma dit igen. Tyvärr var det lite glest med folk. Det var bara 3 barn där förutom Alfons, men vi lekte, sjöng, ritade och pusslade ändå. Det var också trevligt att träffa ledaren Desse igen.

Alfons tar en paus i lekandet och läser lite Bamse.
På onsdagen kom Louise, Viktor och Theo på besök. Det var kul att se dem igen och prata lite bebissnack och annat. Lille Theo hade vuxit till sig ordentligt och låg nu stadigt på mage på en filt på golvet utan att klaga särskilt mycket. Han kan redan vända runt också. Vi fikade lite och hade en trevlig förmiddag. Alfons och Viktor lekte dock inte särskilt bra den här gången.

Alfons dagmamma Marie hade varit bortrest på semester en dryg vecka, men på torsdagen var hon tillbaka igen så Alfons fick gå dit och leka med alla kompisarna. Det var också sagostund på Biblioteket som han gillar.

Alfons lånar böcker
Jag gick med och hämtade Alfons på eftermiddagen. Det var första gången jag kunde hämta honom och det var roligt att se hur bra han verkar trivas där. Han verkade ändå bli glad att jag kom och hämtade honom och började genast packa upp sin lilla ryggsäck och visa vad han lånat på biblioteket. Han är så go, min lille kille!

På fredagen mådde jag jättedåligt. Hade inte alls sovit bra på natten och hade ont i magen. Ponta och Alfons gick till öppna förskolan i Fässberg. Alfons lekte med sin kompis Alice och den här dagen var det utklädning på schemat.




På MVC kontrollerade de blodtrycket som låg bra 125/70. Bebisen låg med huvudet ner, men det var fortfarande lite ruckbart. Magmåttet hade inte ökat sedan sist så jag fick tid om 1 vecka igen ifall inte bebisen har kommit ut då. Den här gången blev bebisen arg när barnmorskan höll på och tryckte på magen och hjärtfrekvensen var ovanligt hög från 150 till 170. Jag fick ligga kvar en stund så att hon hörde att det lugnade sig lite.

Efter MVC åkte jag hem och sov två timmar, men mådde ändå inte bättre. Ponta hade också ont i magen och både fredag och lördag sprang vi på toa och mådde inte alls bra. Tyvärr så missade vi lille Theos dop på lördagen.

På söndagen mådde vi bättre igen och mamma och pappa kom upp en sväng för att hälsa på. Jag hade bakat LCHF-äppelpaj efter detta recept:

http://vardagfest.blogspot.se/2012/09/appelpaj-lchf.html

Den blev faktiskt riktigt bra, men jag tog extra mycket mandel och kokos och körde den 5 min längre i ugnen. Vi fikade lite och sedan gick vi en sväng till lekparken. Kollade även på "Emil och griseknoen" som vi hade lånat av bokbussen. Alfons gillar både Emil och Pippi numera. Kul med lite variation och Astrid Lindgren-filmerna är ju roliga att se.

Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 40, sista graviditetsveckan. Skönt att det börjar närma sig slutet! Förutom att jag så klart längtar efter att få träffa den lille där inne så ser jag verkligen fram emot att bli smalare igen. Det ska bli underbart att bli av med den stora, hårda magen och kunna röra mig bättre igen. Nu sover jag ganska dåligt. Vaknar ofta på natten och har så ont överallt. Dessutom sover Alfons lite oroligt just nu och verkar ha en del mardrömmar. Min viktuppgång står kvar på 12,5 kg trots att jag ätit ganska mycket onyttigt den här veckan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar