Summa sidvisningar

torsdag 2 januari 2014

Jul i Varberg

Vecka 52

Sista arbetsdagen innan jul flöt på utan några större problem. Alfons och Pontus hade ju redan fått jullov så de kom och hämtade mig på jobbet. Vi hade redan förberett allt inför julen så det blev en lugn kväll med bara lite packning inför Varbergsresan. Som tur var så hade Alfons blivit frisk från sin lilla febertopp och på måndagen åt han som vanligt igen.
 
På julafton packade vi in oss i bilen och åkte iväg till Varberg. I min familj brukar vi äta julbord redan till lunch och så även i år. Det var gott med julmat! Har inte ätit så mycket julmat innan jul i år så då var man extra sugen. Alfons hade pratat jättemycket om mormor och morfar och det var också ganska längesen vi var i Varberg så han tyckte det var kul att komma dit. Efter maten försökte jag lägga Alfons, men han vill oftast inte sova middag så tidigt längre. Jag tänkte att han skulle uppskatta Kalle Anka i år, men då var han trött och grinig. Sedan verkade han komma över trötthetströskeln för han blev på gott humör igen efter Kalle och då fikade vi lite med lussekatter och pepparkakor. Sedan var det dags för tomten! Vi hade förberett Alfons på att det skulle komma en tomte och när tomten kom in blev han lite rädd, men sedan tyckte han det var jättespännande. Jag tror inte han anade att det var morfar som klätt ut sig! Alfons vågade sig till och med på att ge tomten en kram innan han gick.

 



Det var spännande med alla paket, men när Alfons hade öppnat sitt största paket som visade sig vara en minisynt med mikrofon blev han så sugen på att packa upp den så han hade inte tid att öppna resten utan det fick Pontus och jag göra. Synten var verkligen en uppskattad julklapp! På kvällen skulle vi ha ätit tomtegröt, men pappa hade druckit upp all mjölk så det blev rester i stället.


Här kommer lite bilder på Alfons julklappar.


Från mormor, morfar och gammelmormor:




Världens sötaste små kalsonger. Nu gäller det att ta tag i potträningen!


Cool piratpyjamas
 
Från mig och Pontus:

Från H&M

Från H&M

Från Kapp Ahl
Från H&M



 Från farfar och Gunvor:
Finkläder
Snygga jeans

Från morbror Putte:
Halksockar

Duplo pirat

En Alfonsbok till samlingen

Från Ulla-Britt:
Duplo brandman

Från Conny & Asta:
Från Kapp Ahl

Från farmor:
Spelande bok med julsånger

Från Hanna & Elias med familj:
En utflyktsmatlåda
En ryggsäck

Själv fick jag pengar, presentkort på H&M, ett julalbum, desserttallrikar, en chokladkartong och detta fina halsband:






Vi sov över två nätter i Varberg. Juldagen blev väldigt lugn då regnet tyvärr öste ner. Vi försökte gå ut en promenad på förmiddagen för att låta Alfons göra av med lite energi i lekparken, men det var så dåligt väder att vi snart gick hem igen. Det fick bli en lugn innedag i stället. Vi åkte till Mc Donald's och åt lunch och Alfons åt nästan ett helt Happy Meal med chicken nuggets. På kvällen åt vi tomtegröt och lite julmat. Alfons fick hjälpa morfar i köket:
 

På annandagen var det dags att åka hem. Alfons hade varit ovanligt trotsig under vistelsen i Varberg trots att han gillar att vara hos mormor och morfar. Jag tyckte det blev lite bättre när vi kom hem igen. Frustrationen kan nog också ha berott på det dåliga vädret vilket ledde till att vi inte kunde vara ute så mycket så han hade nog mycket överskottsenergi.
 
 
På fredagen var det också dåligt väder så det fick bli ytterligare en innedag. Då passade jag på att baka farinlimpa som jag inte hunnit innan jul. Alfons gillar ju alltid att få vara med i köket så det tyckte han var skoj även denna gång. Det var första gången jag bakade farinlimpa, men detta recept var inte så bra för det blev inte så mycket smak på brödet. Använde bara 1 dl farinsocker till 2 limpor och det kanske behövs mer. Så här blev det i alla fall:
 


På lördagen var vi bara tvungna att göra något kul för Alfons så vi stämde träff med Louise, Johan, Viktor och lille Theo i Lekstan i Sisjön. Vi hade aldrig tidigare besökt något sådant ställe med Alfons, men det visade sig vara helt perfekt för honom. För 90 kr fick Alfons klättra, åka rutschkana, skjuta bollar, hoppa studsmatta och en massa annat kul i 2 timmar. Han var helvild och brydde sig knappt om mig och Pontus. Vi tog också en liten fika i Lekstan. Lille Theo hade vuxit till sig lite sen sist och han var nöjd och satt och smilade mest hela tiden.




 

Söndagen blev en lugn hemmadag med lunch/middag på Mr Johansson. En bra avslutning på julveckan!
 

Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 34. Nu börjar det bli jobbigt, framförallt med sömnen då inga ställningar är direkt bekväma och man vaknar stup i kvarten. Tur att det inte är så långt kvar. 6 veckor kvar till förlossningen och 4 veckor kvar att jobba! Jag har mycket sammandragningar så fort jag försöker promenera, däremot gick det jättebra att klättra runt med Alfons i Lekstan. Än så länge har jag gått upp 11 kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar