Summa sidvisningar

tisdag 28 januari 2014

Pulkaåkning

Vecka 3

Veckan började med jobb för mig och öppen förskola för Ponta och Alfons på måndagen.

På tisdagen var det dags för Alfons att gå till dagmamman igen. Det hade kommit en del snö under helgen och de gjorde en utflykt för att åka lite pulka.

Hela gänget på väg till pulkabacken

Alfons fick åka med Alma
På eftermiddagen var det dags för Alfons att gå på återbesök på Barnmedicin i Krokslätt för uppföljning av hostan. Både jag och Ponta följde med. Först fick han väga och mäta sig. Jag tror att han var 84 cm lång och vägde strax under 11 kg. Läkaren tyckte att han var lite liten till växten. Hon rekommenderade att vi skulle ge honom extra fett i maten i form av smör och grädde samt väga honom lite oftare än BVC-kontrollerna för att ha lite koll på vikten. Angående hostan så lät hans lungor helt bra nu och han har slutat hosta. Läkaren tror att det är någon form av astma han har så vi ska alltid ha medicin hemma för inhalationer. Han skulle också fortsätta med inhalation 1 gång/dag i januari och februari eftersom det är så mycket luftvägsvirus. Om han blir förkyld och hostig ska han inhalera 2 ggr/dag. Vi skulle också komma tillbaka för uppföljning om 6 månader.

På torsdagen körde sagostunden igång igen på Biblioteket och det brukar Marie och barnen gå på. Alfons kan nu sitta stilla i hela 30 min och lyssna på sagotanten Gunilla. Han brukar också låna med sig någon bok hem från Biblioteket och den här gången hade han frågat efter "Åberg".

Alma och Alfons

Alfons läser om Alfons Åberg
På kvällen var det härlig vattengympa och avslappning för mig på Åbybadet. Jag har fått en mycket bra förberedelse för förlossningen genom den här kursen och jag önskar att jag hade gått den första gången. Då hade man behövt det ännu mer!

På helgen hade vi planerat in en dagstur till Varberg. Mamma och pappa hade inte träffat Alfons sedan jul och hade lite abstinens. Vi började med en promenad till stan och käkade lunch på Invito. Jag åt torsk med räkor i vitvinssås. Väldigt gott! Vi beställde ingen mat till Alfons utan han fick smaka på vårat. Han åt ändå ganska bra, både klyftpotatis, kött och fisk.


Sedan promenerade vi hemåt och Alfons somnade i vagnen. Ponta fick gå en extra sväng med honom för jag orkar inte gå så långt nu och Ponta har kommit igång riktigt bra med att promenera varje dag. Vi hade tänkt gå till någon pulkabacke på eftermiddagen, men alla var så frusna och trötta och inte ens Alfons ville gå ut. Det blev en lugn innedag i stället med fika och lek.



På söndagen var det sol så då fick det bli lite pulkaåkning i lekparken hemma i stället. Även grannkillen Olle var i lekparken med sin pappa.



Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 37. Den här veckan har varit jobbig för jag har haft mycket ont i magen. Det har inte med graviditeten att göra, utan är mitt vanliga magont med tarmbesvär. Har provat att minska på vetemjöl genom att undvika bröd och pasta sedan i torsdags. Vi får se om det blir bättre då. Annars är det bra med mig och bebisen. Börjar känna mig riktigt stor och klumpig. Det är ganska svårt att t ex ta på sig skor nu. Viktuppgång hittills: 12,5 kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar