Summa sidvisningar

onsdag 15 oktober 2014

Läkarbesök och barnkalas

Vecka 41

Killarna och jag började som vanligt veckan med en eftermiddag i Mölndals centrum. Först gick vi till Lekia för att köpa en födelsedagspresent till Theo. Det var inte lätt att få med Alfons därifrån. Han såg så mycket som han ville ha, men gick med på att önska sig i födelsedagspresent. Sedan blev det en gofika på Kaffebubblan och lite lek i babygymmet för Lukas del. Sedan hann vi med både biblioteket och lite lek i Statsparken innan det var dags att promenera hem och mysa framför Spöket Laban-filmen som vi lånat. Jag gillar våra måndagar i Mölndals centrum =). Lyckades få Alfons att somna i soffan på kvällen, men inte förrän halv tio.

Lukas i babygymmet på Kaffebubblan.

Ljuva tisdag! Lukas var för en gångs skull trött på förmiddagen så man fick en extra timme i bingen när Alfons var hos Marie. Idag var de i lokalen hela gänget så jag fick gå och hämta honom i Fässberg. Sedan hade jag stämt träff med Åsa, Emma, Ida, Emma, Moa och Lyra i en lekpark i Bifrost. Alfons hade inte lekt med Emma sedan i vintras när vi var hos dem på julgransplundring, men barn verkar inte bry sig om sånt utan de lekte bra ändå. Det var kul att ses igen, men efter en stund i ganska kyligt väder ville Alfons gå vidare till Hemköp där jag lovat honom en boll med bilar. Alfons ville gärna ha Blixten, men hade otur och fick Bergarn igen. Han verkade nöjd ändå. På kvällen var Alfons omöjlig och somnade inte förrän Ponta kom hem från jobbet (efter 22).

Man kan ju tänka sig att Alfons skulle vara trött på morgonen efter att ha lagt sig så sent, men icke! Han vaknar senast 7:30 ändå och då hinner vi till dagmamman i tid. Idag var det skogsutflykt med hela gänget.


Alfons och gänget håller på och lär sig lite teckenspråk vissa dagar. Här är det lite genomgång ute i skogen. Barnen verkar sitta som små ljus och lyssnar så uppmärksamt!


Detta blev en lugn dag hemma. Vi var ute på baksidan och passade på att flyga drake eftersom det var blåsigt väder. Det blev återigen en sen kväll här hemma. Lukas var jätteledsen (jag tror att framtänderna är på väg för han är lite svullen i munnen) och somnade sent. Alfons höll sig vaken tills Ponta kom hem idag igen fast han inte sovit middag. Det är otroligt...

Så trött... Men sova vill jag inte!!!
På torsdagen tog jag med mig Lukas på babyrytmik i Mariagården. Det är alltid mysigt att gå dit, men idag var det inte så många som vi kände som var där så då stannade vi inte så länge. Hade en mysig eftermiddag hemma med killarna. Nu när Lukas kan sitta har han lättare att sysselsätta sig och ibland får han faktiskt vara med på ett hörn när Alfons leker. Här bygger Alfons tågbana...


... och Lukas förstör!


Sedan gick vi till en lekpark på Axgatan och gungade lite.

Alfons gungar så han tappar stövlarna.
Även idag var Alfons vaken tills Ponta kom hem. Idag hade han dock varit trött och sovit middag hos Marie.

På fredagen var det Fässberg som gällde för oss. Det var mycket folk där, men inte så många vi kände, bara Emma som var där med Moa och Lyra och Ann som var där med Miranda. Alfons lekte med Moa och så pysslade han lite och gjorde en fin lövteckning. Vi var tvungna att gå innan det stängde idag för Alfons skulle på ett läkarbesök på Barnmedicin, ett uppföljningsbesök p g a hans hosta/förkylningsastma.

Jag hade oroat mig lite för hur det skulle gå eftersom jag fick gå dit själv med båda barnen, men det gick utmärkt. Jag hade Lukas i selen och Alfons var jätteduktig. Läkaren var också lugn och väldigt bra med Alfons. Han ville ta vikt och längd eftersom de tyckte Alfons var lite liten sist. Nu var han 88 cm lång och vägde 12,7 kg. Läkaren tyckte att han låg bra på sin kurva och helt normalt på BMI. Han lyssnade på hjärta och lungor och det lät fint. Vi får fortsätta ta inhalationsmedicin så fort Alfons blir förkyld och hostig, men han ska inte stå på någon medicin annars.

På eftermiddagen kom mamma och pappa hit en stund för de ska ha sin bil här när de åker till Gran Canaria. Vi tog en fika och de tog även med killarna till lekparken så att jag kunde vila lite. Sedan skulle de åka vidare till Stockholm där de skulle flyga ifrån nästa dag.

På lördagen var vi bjudna på barnkalas till Theo som fyllde 1 år. Det var ett lagom litet kalas med 7 barn. Först tyckte vi att det var väldigt lugnt, men efter ett tag kom de stora killarna igång och lekte som bara den. Lukas hade klätt sig fin i skjorta och fluga.


Theo fick en speciell liten tårta i form av ett godiståg!


Alfons ser lite godissugen ut.
Alla barnen fick påsar med clementin, russin, glitterlim och lite andra roliga saker.


Lukas blev trött och fick ta en power nap på pappa.


Födelsedagsbarnet Theo med mamma Louise.
Söndagen blev en lugn fixardag hemma. På förmiddagen delade vi på oss så Ponta och Lukas åkte och handlade medan Alfons och jag tog en tur till Frölunda Torg. Vi besökte BR där de hade en rolig karusell som barnen fick åka på.


Jag shoppade ett par skor till mig för födelsedagspengar jag fått. Det blev de här snygga skorna:

http://www.putfeetfirst.com/se/dinsko/Kvinna/Kangor_och_Boots/K%C3%A4nga/p/288375

Den här veckan har Lukas tränat vidare på krypandet och nu kan han krypa ett par steg. Han är också lite mer nöjd nu när han kan röra sig lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar