Summa sidvisningar

torsdag 2 april 2015

Lukas första steg

Vecka 13

Nu var det väldigt längesedan vi träffade My och Alfons längtade efter henne! Vi hörde således av oss till dem och på eftermiddagen fick vi besök av Jesper och My. Det var trevligt! Alfons och My lekte massor och även Lukas fick vara med på ett hörn. Vi kalasade även på fruktsallad med vispgrädde. Nu börjar det verkligen lossna för Lukas när det gäller att gå. Han gick jättemycket idag och jag lyckades faktiskt fånga det på film! Han blir så himla glad och skrattar hela tiden när han lyckas ta några steg i rad!


Tisdagen kickade vi igång med min och killarnas favoritfrukost, kesoplättar med bär och grädde. Smaskigt, tycker Lukas!

 
Sedan blev det ytterligare lite matlagning då jag ville prova ett nytt LCHF-recept. Det blev en mustig kycklinggryta med smörstekt spetskål. Detta blev riktigt gott!
 
 
 
Idag var Alfons i Fässberg i lokalen så jag fick ta en promenad dit och hämta honom. Vi fick sällskap med Åsa, Ebba och Emil hem. Alfons och Ebba ville inte sluta leka så vi gick till vår lekpark en stund. Sedan fortsatte vi hemma hos oss.
 
 
Onsdagen blev en rätt så lugn dag. Vi stannade kvar och lekte lite på Maries gård sedan jag hämtat Alfons.
 
 
 
Sedan gick vi hem och pysslade med lite fröknäckebak.  Detta knäckebröd blir faktiskt väldigt gott trots att det inte innehåller något mjöl.
 
 
På torsdagen var det regnväder och jag fick Alfons avlämnad hemma vid dörren då barnen varit på besök hos Cajja i Solängen. Snacka om service! Maria, Pontus, Emilia och lilla Alina kom hit och lekte en stund. Alfons verkade trött och grinig så när de gick hemåt satte jag killarna i dubbelvagnen och följde dem en bit. Alfons somnade på 2 sekunder! Det blev en promenad till Hemköp i regnvädret. Sen var Alfons på bättre humör efter sin lilla tupplur!
 
På fredagen var det härligt vårväder igen. Vi började dagen med att baka en LCHF-kaka som jag hittade på receptet till själv. Den blev faktiskt ganska bra! Liknade sockerkaka, men jag tog mandel- och kokosmjöl i stället för vetemjöl. Sötade den med stevia, vaniljpulver och mörka chokladbitar med hög kakaohalt.
 
 
 
Sedan kände vi för att komma ut lite. Alfons ville visa mig Böstebäck dit de brukar gå med Marie och Cajja varannan onsdag så vi tog en liten skogspromenad på förmiddagen. Det var jättemysigt vid Böstebäck och vi såg flera ekorrar som klättrade i träden och snodde fågelmat. Lukas somnade i vagnen och jag och Alfons kunde leka lite vid bäcken. Jag passade också på att plocka ett påskris som vi pyntade sedan.

Mitt lilla skogstroll!

Böstebäck







Mamma och Alfons på bushumör.

Den här lille ekorren kunde sträcka ut sig väldigt långt för att sno lite fågelmat!

 
På lördagen skulle jag återigen sälja grejer på en barnmarknad, denna gång i Pedagogen Park. Jag hade lämnat in grejerna på fredagen, men jag tog själv en loppisrunda på förmiddagen. Hittade bl a ett par regnbyxor till Alfons. Har kommit på att han behöver mer än ett par då de ofta är i tvätten. Det var även vårbasar på en skola i Pedagogen så jag kilade in där också. Köpte 10 böcker för 50 kr till mig själv.
 
Full fart vidare till Mr Johansson där vi mötte upp mamma, pappa och Putte för en lunch. Det var gott som vanligt och barnen höll sig lugna trots att Lukas hoppat över sin förmiddagsvila.
 
 
När alla var mätta åkte vi hem till oss och Lukas fick visa sina gångfärdigheter. Jag bjöd på kaffe och LCHF-kakan som funkade för pappa som har diabetes. Sedan hade mamma med påskägg till barnen som vi gömde så att Alfons fick leta efter dem. Påskäggen innehöll varsin fin tröja och likadana kepsar som killarna kommer bli så söta i. Det var även lite godis och någon leksak.
 
På Mr Johansson hade jag ätit en liten pumpakaka som var jättegod, men innehöll nog mjöl, för på natten fick jag jätteont i magen och kunde bara sova ett par timmar. Det magonda gick i alla fall över sen och det var tur, för på söndagen var vi bjudna på barnkalas till Viktor som fyllt 4 år.
 
Vi skulle ha grillat korv, men eftersom det regnade fick vi äta korven inomhus. Detta kalas hölls i en idrottshall på en skola i Lindome. Efter korven skulle barnen få prova på ett barngympapass. Alfons var så taggad för gympan så han hade knappt tid att äta något. Han ville bara in i gympasalen! Det var ett gympapass som var Bamseinspirerat och barnen verkade tycka det var jättekul. De var riktigt duktiga och lyssnade så bra på Louise, fast Alfons hade lite svårt att vara tyst.
 
De började med lite uppvärmning.
 
 


Sedan skulle de prova lite olika stationer. Louise visade hur man skulle göra på alla stationerna.


Lukas hade också roligt i gympasalen. Han lekte mest med några ärtpåsar som han tyckte var roliga.

 

Alfons tyckte ringarna var roliga.


Den här tunneln gillade Lukas!


Han fick även prova bommen. Detta var ett spindelnät som Bamse och Lille Skutt fastnar i.

 

Dagen till ära hade killarna sina nya syskontröjor som de fått i påskägget från mormor och morfar.


 Alfons hade även sin nya keps.

Viktor visar hur Bamse gör.


Tjockmattan fick Lukas också prova.


Alla barnen på kalaset.


Efter gympan var det tårta och presentutdelning. Vi hade köpt fingerfärg och en båt till Viktor. Efter tårtan sprang de flesta barnen in i gympasalen igen och fortsatte springa runt. Det var ett roligt och annorlunda kalas!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar