Summa sidvisningar

tisdag 28 april 2015

Liseberg

Vecka 17

Vi kickade igång veckan på bästa sätt, med riktigt god frukost! Kesoplättar med vispgrädde och hallon. Detta är en favorit hos både mig och barnen. Ja, Ponta tycker också det är gott, men det brukar inte räcka till honom!


På eftermiddagen blev det en tur till Kaffebubblan. Nu har vi kommit in i våra gamla rutiner igen med Kaffebubblan och biblioteket på måndagar. För mig blev det hallonsmoothie, kaffe och en hallontryffel. Undrar om jag har blivit avvand från socker nu, för den här tyckte jag var för söt och den innehöll inte ens socker!


Lukas är fortfarande relativt nyttig och nöjer sig med banan.


Alfons däremot vill gärna ha glass om vi går på café. Idag blev det en Sandwich.


På väg till biblioteket stötte vi på Emma, Moa och Lyra av en slump så det blev ett litet stopp i parken för lite lek med dem.



Sedan vidare till biblioteket för att låna lite böcker och filmer. Det blev Stadens hjältar och Sagor från zoo som Alfons gillar. Lukas var riktigt busig på biblioteket idag så jag fick jaga efter honom ganska mycket. Nu har han verkligen fått upp farten och kan redan springa! Han tycker så klart det är jätteroligt när jag jagar honom.

På tisdagen vaknade jag redan 5:30 och hade lite ont i magen. Fick vila lite på förmiddagen och då låg jag och lyssnade på ett program Fråga doktorn. Rena turen för mig att det handlade om celiaki (glutenintolerans) som jag är lite inne på att jag kanske har. Jag har ju testats negativt för gluten för ungefär ett år sedan, men tycker ändå att jag verkar få ont i magen av det. På programmet berättade de att det inte syns på blodprovet om man inte har ätit vanlig kost ett tag innan man tar provet och redan då hade jag börjat ta bort mycket mjölprodukter. Frågan är nu om man ska plåga sig och äta vanlig kost ett tag för att göra om detta prov och verkligen få se om man är glutenintolerant.

Efter lite vila var jag pigg igen och gav mig ut i det fina vårvädret. Alfons hade varit i Fässberg så jag hämtade honom och sedan gick vi till Röret i Bifrost där vi stämt träff med ett stort gäng, det var både Moa, Lyra, Emma, Alice, Sara, Åsa, Ida och lilla Emma. Vi åt mellis i parken och barnen lekte och busade en lång stund. Det var jättevarmt och vi hade svårt att hindra barnen från att ta av sig både jackor och skor!

Barfotaspring

Jagar tafatt

Lukas går riktigt bra ute nu och ville också springa runt på gräsmattan.







Alfons och Alice busar med mamma Sara.

Inte lätt att ta en selfie med den här lille.


Full fart!
Det blev en riktigt härlig eftermiddag tillsammans i vårsolen. Sen var det dags att gå hem och äta middag. Idag hade jag provat ett nytt kolhydratalternativ, nämligen broccoligratäng. Detta var superenkelt och väldigt gott!


Till det blev det krämlig kyckling i ugn med bacon och trattkantareller.


På onsdagen var det också fint väder och vi stannade kvar på Maries gård och lekte efter att jag hämtat Alfons. Pontus med småsystrar och mamma Maria ville också leka. Även Emma, Moa och Lyra kom förbi.



Efter att alla gått hem fortsatte Alfons, Lukas och jag med lite pyssel utanför vårt hus. Alfons har sått många små plantor hos Marie och nu har en del av dem vuxit så man får plantera om dem i krukor. Ska bli kul att se om det kommer några grönsaker!


På torsdagen var det dags för lite pyssel i köket då jag bestämt mig för att laga chili con carne som jag inte gjort på 10 år. Detta var ett nytt recept för mig som var LCHF. Bönor innehåller en del kolhydrater, men dessa verkar inte påverka blodsockret så det förekommer ändå bönor i många LCHF-recept. Jag hade i svarta bönor och kidneybönor. Tyckte själv att maten blev väldigt god! Jag åt det med bara lite sallad till och en klick turkisk yoghurt.



På eftermiddagen blev det lite lek på Maries gård, men det var gräsklippning på gång så det var ett väldigt oväsen. Jag hade haft med mig mellis till barnen, men vi orkade inte vara kvar på gården så det blev lite picknick hemma i vår trädgård i stället. Mysigt det med!

Gungkillen

Första groupien med dessa killar ;)
Efter vår picknick blev det lite mer pyssel i köket då Alfons ville baka kladdkaka igen! Det blev nästan LCHF-kladdkaka, endast 0,5 dl socker!

På fredagen vaknade jag redan 05:15 och hade ont i magen. Ändå var jag inte så sliten när vi skulle gå upp. Orkade ge mig iväg till Fässberg med killarna. Vi kom tyvärr för sent för sångstunden, men Alfons var så sugen på att sjunga att vi smög in ändå. Han gillar verkligen att sjunga nu! Sedan blev det lite lek med Moa, Lyra och Elias och givetvis pannkakslunch!

Nu är Lukas inne i en klättrig period och det är lite jobbigt. På kvällen när jag satt på toa var han så klart med i badrummet och då tog han sig upp på Alfons lilla pall och sedan kunde han inte gå ner igen. Han blev så klart jätteledsen så jag försökte lyfta ner honom medan jag satt kvar på toa. Då vred jag till mig i nacken och fick jätteont. Det fick bli Ipren och värmedyna resten av kvällen.

Även på lördagen hade jag ont så det blev en lugn dag. Var nere på loppisen på Göteborgsvägen med Alfons och lämnade in lite saker som jag ville bli av med. Letade lite bland barnkläder och leksaker, men jag hittade absolut ingenting som jag ville köpa. På eftermiddagen var vi hemma hos Alice, Nicklas och Sara på en fika och sedan lite utelek innan himlen öppnade sig och vi blev genomblöta. Lite lek hann vi med i alla fall!

På söndagen kom mamma, pappa och Putte upp och hälsade på och de hade med sig en cykel till mig! Det var mamma som hade en gammal cykel över och det passar ju perfekt eftersom min cykel blivit stulen. Fick faktiskt ut lite pengar på hemförsäkringen så nu kan vi köpa en ny cykelstol. Gött att ha en cykel igen!

Idag hade vi planerat en utflykt till Liseberg. Det var perfekt Lisebergsväder, soligt men inte så jättevarmt och det var lugnt och skönt i parken. Vi började med att äta lunch på Evert Taubes restaurang och det var jättefin mat! Jag valde en räksallad som var riktigt god.


Sen blev det åka av! Nu är Alfons över 90 cm så då finns det lite mer att välja på. Detta var dock en favorit redan förra året. Idag fick morfar åka med på en flygtur.



Alfons ville gärna prova de här små radiobilarna, men det var inte lätt att manövrera dessa bilar. Många barn som körde fast och Alfons tog sig inte heller så långt.



Sen blev det Kaffekoppen med mormor och Putte. Den här tycker jag snurrar rätt så mycket, men Alfons var inte rädd!





Vi hade köpt ett litet häfte och där fanns det även spelkuponger, så trots att jag inte äter godis tog jag ett snurr på Plopphjulet och lyckades otroligt nog få in en stjärnvinst!







 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar