Summa sidvisningar

onsdag 1 april 2015

Besök på Naturhistoriska muséet och Plikta

Vecka 12

Denna vecka började dåligt med huvudvärk! Har haft mycket huvudvärk den senaste tiden, förmodligen p g a sömnbrist då Lukas är väldigt orolig på nätterna. Amningen börjar bli ett problem då han ska amma 3-4 gånger/natt. Snart får jag nog tvångsavvänja honom. Det fick bli en lugn måndag hemma, men vi tog oss i alla fall ut till lekparken "Röret" så att killarna fick gräva lite. Det var inte så soligt, men milt och skönt ute.


Tisdagen blev bättre! Lukas fick inviga de här fina sjömanskläderna som han fått i födelsedagspresent. Nu är han uppe på storlek 80, bara 2 storlekar under brorsan!


När vi hämtat Alfons hos Marie tog vi en promenad till biblioteket med Maria, Pontus, Emilia och lilla Alina. Lukas använde de små stolarna på barnavdelningen som gånghjälpmedel och hade väldigt trevligt!


Det tar tid att gå hem från biblioteket. Man får nog räkna 10 min/barn och eftersom vi hade 5 barn med oss tog det nästan 1 timme! Man måste ju hinna med att gå balansgång, klättra, sälja glass och plocka pinnar.


Lukas lånade den här söta boken och den höll han fast vid trots att han somnade på hemvägen.


Vad äter du monster? visade sig bli väldigt populär hemma hos oss. Det är egentligen den första boken Lukas har visat intresse för och även Alfons tyckte den var rolig att läsa!


Onsdagen och torsdagen blev lugna hemmadagar då vi passade på att njuta av det fina vårvädret. Det blev lekparkshäng med Pontus och hans mamma och systrar. På onsdagen gick vi till en gård i Bosgården som var väldigt trevlig. På torsdagen blev det "Röret" vid Hemköp. Där träffade vi även flera andra kompisar, Nicklas, Alice, Åsa, Emma och lilla Ida. Efter lekparkshänget gick vi vidare till vår lekpark och besökte bokbussen. På kvällen tog Lukas 4-5 steg i följd. Han är på g!

På fredagen blev det öppna förskolan i Fässberg som förmiddagsaktivitet. Tyvärr missade vi sångstunden, men det fanns tid för mycket annat roligt. Lukas gåtränade lite med den här vagnen.


Alfons lekte mest med bilar och det stora parkeringsgaraget.


Pannkakslunch och lite pyssel hann vi också med. Med min hjälp gjorde killarna varsin fin maraccas.


Efter öppna förskolan tog vi en promenad i Mölndals centrum och köpte en present till Viktor som snart fyller år.

På lördagen skulle jag sälja babykläder och andra prylar på en barnmarknad i Rävekärr. Jag hade lämnat in alla grejer dagen innan så jag behövde inte själv stå och sälja, men jag ville också ta en titt på marknaden. Åkte dit en sväng på förmiddagen och fyndade några klädesplagg, bl a en fin solhatt till Lukas. Alfons fick ytterligare en bil till sin samling.



Medan jag var på loppisen så var Ponta och barnen i Fässberg tillsammans med Nicklas och Alice. Där var det insamlingsdag till projektet "Utrota hungern" med diverse aktiviteter. När jag kom dit var vi alla hungriga så vi gick ner till Mölndals centrum för att äta lunch på Kaffebubblan. Alfons och Alice var så söta och höll varandra i handen.


Tyvärr så var det stängt på Kaffebubblan så vi fick prova Hanis café på torget i stället. Där beställde jag och Ponta varsin kycklingsallad som var jättegod och Alfons fick kalasa på pannkakor.


På kvällen var killarna på världens lekhumör och busade tills klockan var mycket!



Söndagen började med våffelfrukost. Jag provade ett nytt lchf-recept på kokosvåfflor. De blev bättre än de förra våfflorna jag gjorde, men fortfarande inte så goda som vanliga. Jag får kanske fortsätta prova våffelrecept.



Den här dagen var det riktigt ruskigt och kallt väder så vi bestämde oss för en inomhusaktivitet. Det blev ett besök på Naturhistoriska muséet tillsammans med Nicklas, Sara och Alice. Barnen fastnade för den här roliga aktiviteten där man skulle hoppa för att skrämma bort fjärilarna och då kom det fram blommor.





Efteråt blev vi sugna på att prova lekplatsen vid Plikta. Tyvärr hade vi inte klätt oss för att vara utomhus så vi pallade inte så länge i blåsten. Alfons tyckte dock att den här lekparken var riktigt rolig och hit får vi återvända någon dag när det är finare väder!

Den här gungan såg väl bekväm ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar