Summa sidvisningar

fredag 27 januari 2012

Alfons första jul

Vecka 51


Denna vecka hade det blivit dags för Alfons första läkarbesök på BVC. Som vanligt blev han också vägd och mätt. Han hade nu hunnit bli 55 cm lång och vägde nästan 4,4 kg. Läkaren kollade igenom honom och testade bland annat reflexerna. Han sa att Alfons var en pigg och stark kille. Vi bestämde också att han skulle få Rotarix som är ett vaccin mot vissa krafitga magsjukor som kan ta hårt på små bebisar. Det ska han få när han är 3 månader.


Efter BVC var det dags att ta in och klä julgranen. Så här fin blev den!




På torsdagen skulle vi till Familjerätten. Det är så löjligt. Bara för att man inte är gifta så måste Pontus skriva på om faderskapet. Det var dock inga problem och inga ingående frågor som vi kanske hade väntat oss utan det var bara att skriva under papper. Det hela gick på 15 minuter.


Efter familjerätten gick vi hem till Karin för att fira hennes födelsedag. Hon hade egentligen fyllt år dagen innan. Vi åt god middag och Karin fick en liten digitalkamera i present. När vi var där passade jag på att gå och klippa mig eftersom min hårfrisörska har salongen på andra sidan gatan. Det var nog första gången jag gick ifrån Alfons, men det gick utmärkt! Hårfrisörskan Hanna blev dock lite besviken över att inte få träffa Alfons, men jag får gå dit med honom någon annan dag.


På fredagen tog vi vårt pick och pack och åkte ner till Varberg för att fira jul. Vi började enligt traditionen med uppesittarkväll Bingolotto och enligt traditionen så var det ingen som vann något i år heller. Det verkar omöjligt att vinna på de där uppesittarkvällarna. Jag och Ponta har ändå vunnit ganska ofta när vi spelar på söndagarna, men aldrig på någon uppesittarkväll. Detta blev också första gången Alfons sov borta och natten förlöpte smärtfritt =).


På julafton var det jättefint väder, sol och inte det minsta kallt. Jag, Ponta och Alfons tog en härlig promenad vid strandpromenaden. Sedan bytte vi om och gjorde oss fina för julfirandet. Alfons hade på sig sin tomtedräkt:




Framåt lunch kom Putte och Margita och vi började med lite glögg för att sedan äta julbord.




Efter det var det dags för Kalle Anka och sedan blev det julklappsutdelning. Jag och Ponta fick lakan, ett spel, en film, pengar och två Mineskålar.




Alfons fick kläder, en Alfonsbok, en mobil, tvättlappar och en Alfonsdocka.




Alfons passade på att mysa med både mormor och Margita.






På kvällen tog vi ytterligare en promenad och sen blev det lite allmänt mys framför teven. Andra natten i Varberg gick också relativt bra med Alfons. Han och jag slaggade i bäddsoffan medan Ponta fick ta en madrass.


På juldagen hann vi bara äta frukost ihop och även ta en promenad vid havet innan det var dags att åka tillbaka till Mölndal igen för att fira jul med Karin och Ulf. Där åt vi lite god lax i stället för julmat. Vi hade gjort almanackor med Alfons i till mina föräldrar, Karin, Göran och mormor vilket alla verkade uppskatta. Tyvärr så glömde vi att göra en till oss själva. Första julen med Alfons blev väldigt mysig och roligare ändå blir det nog nästa jul när han kommer att vara lite mer medveten om allting. Då får vi nog ha en tomte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar