Summa sidvisningar

måndag 23 januari 2012

Fyra generationer

Vecka 49


Den här veckan skulle jag möta utmaningen att vara själv med Alfons. Det började med mjukstart på måndagen för då var Ponta bara borta en halv dag. Jag och Alfons tillbringade förmiddagen mestadels i sängen. Enda problemet var att äta frukost som jag fick göra med Alfons i knät, men det funkade.


Tisdagen blev däremot en helvetesdag som började med strömavbrott redan på natten. Strömmen var borta i hela huset och Alfons kräktes överallt denna morgon. På lunchen kom Ponta hem och skulle försöka fixa tillbaka strömmen och jag och Alfons skulle ge oss iväg till BVC. På väg dit ringde Ponta och sa att strömmen verkade kommit tillbaka. BVC-besöket gick fint. Alfons hade ökat ytterligare i vikt och vägde nu 4,1 kg. När jag kom hem var det återigen strömlöst och jag fick ringa till Mölndals Energi som via telefon fick guida mig i proppskåpet för att leta upp var felet låg. Under tiden skrek Alfons hysteriskt så fort jag la ner honom så det var inte lätt att genomföra felsökningen men kvinnan på Mölndals Energi hade en ängels tålamod och fick ringa upp mig flera gånger. Till slut kom vi fram till var felet låg och nu var det "bara" strömlöst i köket, hallen, badrummet där nere samt utebelysningen. Troligtvis hade det kommit in vatten i urtag utomhus sa hon. När Pontus kom hem lyckades han med lite hjälp av Göran och även Lennart som kom förbi komma fram till vilken kontakt det var samt blåsa den torr med hårblås och vips så kom strömmen tillbaka! När vi gick och la oss var det återigen storm och regn och då gick strömmen igen, men nu visste vi i alla fall var felet låg.


Dagen därpå skulle mamma komma upp och hjälpa mig lite med Alfons. Vi skulle även baka pepparkakor. Tyvärr var det fortfarande strömlöst, men Pontus kom hem på lunchen och bäddade in hela kontakten i plast och efter det kom strömmen tillbaka. Jag fick dock baka pepparkakor till skenet av stearinljus eftersom detta var innan kontakten var fixad, men kakorna blev bra och goda ändå! Mamma hade med sig en present till Alfons från mormor. Så här snygg blev han i sin nya outfit:




Och den här dressen fick han av mina fastrar och farbröder:




På torsdagskvällen var vi bortbjudna på middag hos Lennart och Mimmi. Även deras dotter Emelie kom förbi. Det blev en jättemysig kväll med en massa god mat (tapas) och sedan en bra hockeymatch (Frölunda-HV där HV till slut vann med lite flax). Alfons tyckte nog också det var en trevlig kväll för han fick mysa med Mimmi och Emelie och bli buren hela kvällen.


Under veckan gjorde vi i ordning Alfons födelseannons som vi satte in i GP på lördagen. Vi tog många närbilder på honom, men till slut valde vi det här kortet eftersom man ser antydan till ett leende och han ser så go ut.






På lördagen åkte vi till Varberg över dagen eftersom mormor var där på besök. Hon hade pratat så mycket om Alfons och nu tyckte hon det var jätteroligt att äntligen få träffa honom. Vi passade på att ta ett kort på oss fyra generationer:





På söndagen hade vi besök av Reine, Helen, Linn, Conny och Asta. Alfons fick en bok där man kan klistra in lite bilder och fakta om honom samt en mumindress av Reine och Helen. Av Conny och Asta fick han två bodys och en blåvitt-mössa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar