Summa sidvisningar

lördag 28 januari 2012

Alfons första nyår

Vecka 52


I mellandagarna kom min morbror Dick, moster Margaretha och kusinerna Johan och Wictor på besök för att träffa Alfons. Det var roligt att de kom förbi eftersom vi har haft en del kontakt under året. Alfons fick kläder och en gosig katt. Alla fick hålla Alfons, men när vi plockade fram kameran blev han lite irriterad så vi hann bara ta detta kort:




Till nyår gjorde vi den längsta resan hittills med Alfons, nämligen till farfar i Värmland. Resan tar ungefär 3 timmar vintertid och Alfons sov hela vägen förutom ett litet stopp vid godisfabriken som ligger på vägen så resan gick väldigt bra! Helgen blev härlig med vinterpromenader och mys framför brasan. Katten Findus var lite nyfiken på den nye lille killen och ville gärna vara med och "vakta" honom.



Här sitter Alfons och värmer sig framför brasan.

Nyårsafton firades så som vi gjort de senaste åren tillsammans med Göran & Gunvor samt Pontas farbror och faster.



Vi brukar göra en rätt var och i år föll det på min och Pontas lott att göra förrätten. Vi valde att göra några olika tapas. Det blev cantaloupmelon med parmaskinka, baconlindade dadlar, ostfyllda dadlar samt knäckebröd med skagenröra. Jättegott!




Huvudrätten glömde jag att dokumentera, men den bestod av anka med klyftpotatis och en härlig apelsinsås. Jag som bara ätit anka i asiatiska maträtter förut blev väldigt positivt överraskad att det var så gott! Desserten bestod av denna vackra skapelse; ett torn av petit chouxer täckte med choklad och fyllda med citronfromage. En mycket lyckad meny!




När vi satt och avnjöt desserten hördes ett konstigt ljud från köket. Det var labradoren Astra som fått tag i resterna av ankan. Vilken fest! Efter en längre kamp lyckades man dock bända loss ankan ur munnen på henne.

Efter middagen hann vi precis spela tärningsspelet och dricka kaffe innan det var dags att korka upp champagnen (äppelmust för mig). Alfons lyckades hålla sig vaken hela kvällen så han kunde ge mig en puss vid tolvslaget! 2011 har varit ett fantastiskt år eftersom jag och Ponta fick vår underbare son och även vårt mysiga hus. Jag ser verkligen fram emot att möta 2012 med min lilla familj!


Så här go kan Alfons vara när han ligger på golvet och sprattlar och snackar =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar