Summa sidvisningar

onsdag 9 januari 2013

Alfons firar jul

 Vecka 52

Julafton började lite dåligt med en sömnlös natt för mig p g a magbesvär så jag var riktigt trött på morgonen. Alla de andra gick dock ut en promenad med Alfons på förmiddagen så att jag kunde ta igen mig och sedan mådde jag lite bättre. Vi började med glögg och sedan blev det julbord. Jättegott! Alfons var trött och missade hela Kalle Anka, men han är nog ändå för liten för att uppskatta det. Däremot vaknade han lagom till julklappsutdelningen och det var tur för han fick så klart flest julklappar av alla! Här sitter vår lille tomtenisse framför granen och tindrar!



Alfons fick leksaker, Alfonsböcker, kläder, badrock, ett munspel och en xylofon i julklapp. Jag fick bland annat några nya filmer, ett par böcker och en stekpanna. Efter julklappsutdelningen blev det promenad med lite pulkaåkning och sedan hem och mysa framför teven och äta risgrynsgröt och skinkmackor. Det blev en mysig julafton trots att den började dåligt!

Utsikt från vår stuga


På juldagen var det dags och ge sig ut i backarna. Vi hade delat upp oss så att mamma, pappa och Putte skulle åka på förmiddagen. Sedan kom de hem och åt lunch som jag och Pontus hade förberett. Efter lunch passade de Alfons och jag och Ponta kunde ge oss ut och åka. Först skulle man prova ut pjäxor och skidor i uthyrningen. Redan efter ett åk hade jag vansinnigt ont i ena vaden. Benet krampade och jag tappade känseln. Jag kände att detta inte skulle fungera så vi fick åka tillbaka till uthyrningen och byta till ett par större pjäxor. Mina fötter måste ha blivit större efter graviditeten för jag var nu tvungen att ha storlek 40! Det kändes dock mycket bättre efter att ha bytt pjäxor och vi kunde åka ett par timmar innan man fick alltför ont i benen. Jag hade i år bestämt mig för att skippa barnbackarna och ge mig ut i lite svårare och framför allt längre backar. Vi åkte nästan enbart i en blå backe som gick ända från toppen, men inte var så brant. Det gick faktiskt jättebra att åka! Det enda var att jag fick mycket mer ont i både vader och lår, men det berodde nog på att jag åkte i svårare backar och fick bromsa och svänga mer. Det var i alla fall jättekul att åka skidor! Här är jag och Ponta i backen:



Ponta åkte lite störtlopp i en del av backen där man kunde ta tid på sitt åk:


På onsdagen körde vi samma regim. Den här gången provade vi att åka skidor från vår stuga och bort till backarna. Sedan åkte vi lift upp till toppen och åkte i olika backar tills vi kom längre bort till ett annat torg. Där blev vi osäkra på om vi kunde ta oss tillbaka åt andra hållet från toppen så vi hoppade på en buss och åkte tillbaka till Sälfjällstorget som vi utgått ifrån första dagen. Det blev några till åk i "Tomasbacken" innan vi gav oss för dagen. Så här fint ser det ut när jag åker! Okej, så värst fort går det kanske inte, men det känns som att man åker väldigt fort ibland.


På kvällen tittade vi på Fjällbackamorden som jag tyckte var riktigt bra. Kände dock inte igen historien från böckerna, men jag har i och för sig inte läst alla Läckbergs böcker.

På torsdagen var det sista dagen att åka skidor och det var bara jag, Ponta och pappa som ville åka en tredje dag. Vi bestämde oss för att ta bilen till Högfjället och åka där på eftermiddagen. Det var jättefint väder, men ganska kallt. Tror det var -15 som kallast så det bet i kinderna när man var högst upp i backen. En del backar var stängda, men där fanns två som var ganska lagom svåra och riktigt långa så det var kul att åka där!

Jag och pappa på Högfjället.

Utsiktsbild   

Sista kvällen i fjällen beställde vi lyxpizzor med mozarella och parmaskinka. Supergott!

På fredagen var det dags att lämna stugan för den här gången. Det hade varit en mysig vecka bortsett från att jag haft mycket ont i magen och sovit dåligt på nätterna. Det har varit härligt väder och kul att vara ute och åka skidor. Alfons har nog också gillat att vi har varit många som gett honom uppmärksamhet.

Vi hade bestämt oss för att åka till Lennartsfors och övernatta där för att inte få en så lång hemresa. Resan gick ganska bra den här gången också. Vi stannade bara på en mack och lånade toaletten och köpte kaffe. Alfons fick äta lite i bilen och han sov också en stor del av resan. Jag kunde även underhålla honom med i-Phonen. Vi kom fram till Lennartsfors på eftermiddagen och jag och Alfons hann ut på en promenad innan mörkret föll. På kvällen kom Gilbert, Britta och hunden Astra över på en fika. Alfons var först lite avvaktande mot Astra och backade när hon kom för nära, men efter en stund satt de sida vid sida och pysslade var och en med sitt:


Göran var tyvärr inte hemma, men jag, Pontus och Gunvor åt jättegod middag på kvällen i form av stekt öring och sedan såg på "På spåret". Efter en vecka med lite senare vanor var det rätt skönt att lägga sig tidigt.

På lördagen gav vi oss av hemåt igen. Man tyckte inte att det var en så lång resa efter att ha åkt så mycket bil, men det blev faktiskt den värsta resan. Det tog längre tid än vanligt för det var väldigt halt den första tredjedelen av vägen som går på en slingrig skogsväg. Ponta fick köra jättesakta. Alfons sov inte heller så länge och när han vaknade var han inte alls på humör för att åka bil. Vi stannade en gång och tröstade honom lite i mitt knä, men ingenting hjälpte. Vi beslutade oss för att köra på. När vi var i höjd med Kungälv skrek han så hysteriskt att han kräktes. Jag tyckte så synd om Alfons. Det hade gått jättebra de andra bilresorna, men den här blev nog droppen för honom. Det var skönt att komma hem till sitt igen efter denna hemska bilresa och bara vara hemma och ta det lugnt. Nu ska vi inte åka någonstans på länge!

Söndagen gick mestadels åt till att packa upp och tvättmaskinen gick varm hela dagen. Vi hann dock med en liten tur till IKEA där vi köpte en ny ugnsform i glas, en brödform och två stora lådor som jag ska förvara Alfons urvuxna kläder i. Kan ju vara bra att spara till nummer två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar